Complete lock-up van pc

Status
Niet open voor verdere reacties.

drioras

Gebruiker
Lid geworden
21 apr 2009
Berichten
489
Beste allemaal,

Ik heb op het moment last van het volgende probleem;
Een tijdje geleden begon mijn computer vast te lopen tijdens het spelen van een spel (battlefield 1). Het scherm bevroor en al het geluid stopte. De enige oplossing was een hard reset.

Dit probleem was altijd alleen tijdens battlefield 1 en ik dacht dat het iets te maken had met een fout in battlefield.

Na een tijdje was dit probleem ineens weg en liep het spel gewoon weer zoals zou moeten, zonder freezes.

Gister starten ik mijn computer op en kreeg ik geen beeld. Ik weer gereset en ik kreeg mijn computer maar niet opgestart. Ik kreeg verschillende error codes te zien op het schermpje van mijn moederbord (ashrock 870icafe R2.0). Denkt hierbij aan codes zoals C5, FF, b4, 99, 64.

Na wat onderzoek gedaan te hebben op internet bleek dat elke code iets anders betekende. (Ram niet goed, PCI slot geen verbinding etc.)

Ik heb ondertussen al vanalles geprobeerd. Proberen te starten met 1 enkele ramstick (elke geprobeerd, heb 4 sticks). Alles uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Andere harde schijf erin gezet voor Windows. Zelfs geprobeerd met een andere videokaart.

Na dat ik alles weer in elkaar had gezet en een andere harde schijf had gebruikt kon ik de computer booten en heb ik Windows geïnstalleerd. Dit leek goed te gaan maar na een tijdje kreeg ik hetzelfde probleem. Complete freezes en lockups tijdens opstarten van windows, programma's installeren en zelfs tijdens het surfen. Enige manier was een hardreset. En hierna kwam de pc weer in de eeuwige Error loop van het moederbord.

Ik denk zelf dat het een fout in het moederbord is en anders in de PSU, maar voordat ik een nieuw onderdeel ga kopen zou ik graag wat meningen van andere mensen willen horen.

Systeem specs:
Ashrock 870icafe R2.0
Fx 8320
12 gb ram (2×4 & 2x2 gb op 1333mhz)
R9 280
1tb hdd & 500 gb samsung evo 840
Antec True power blue led 750 watt

Ik hoop dat iemand mij zou kunnen helpen!
 
Laatst bewerkt:
Wat is het merk, type en vermogen van je voeding..?
Want dat is mijn 1e verdachte bij het lezen van je klacht-omschrijving...
 
Wat is het merk, type en vermogen van je voeding..?
Want dat is mijn 1e verdachte bij het lezen van je klacht-omschrijving...

Sorry dat ben ik vergeten!

Het is een antec True power blue led 750 watt. Heb hem wel al een aantal jaar.
 
Ik zou eerst maar eens je voeding vervangen/omwisselen.
 
Hoewel dat een uitstekend merk is wat voedingen betreft en ook voldoende vermogen produceert zou ik inderdaad als 1e de voeding wisselen met 1 van rond de 550 - 600 Watt..
Niets heeft het eeuwige leven tenslotte. Punt is dat je eerdere onderzoek geen defecte hardware heeft opgeleverd en de verschijnselen duiden op een algeheel onjuist functioneren van uiteenlopende hardware waaronder het moederbord.
Dan ligt een ( deels ) defecte voeding voor de hand.
 
Dit was inderdaad ook mijn eerste verdachte. Weet er iemand een mooie modulaire voeding voor een goede prijs? Het liefst op alternate of azerty met een snelle levertijd.

Ik ben niet zo thuis in de voedingen en wil wel graag een goede hebben :)

Ik zal een statusupdate geven mocht het probleem opgelost zijn door het vervangen van de PSU!

Alvast bedankt! :)
 
Zou je deze Seasonic aanbevelen, volledig modulair, 80 Plus Bronze certificering en niet te duur..
Azerty geeft echter een levertijd aan van + 10 dagen....
Via Alternate direct leverbaar....
 
Beste,

Helaas na het plaatsen van de nieuwe PSU hetzelfde probleem. Eerst kreeg ik dit keer code 60 op het moederbord tijdens het opstarten. Na een reset startte de pc wel door maar liep deze weer compleet vast na het opstarten van Windows. (Geen BSOD) hele beeld is bevroren.

Zou het dan toch aan het moederbord liggen, of eerder een kapotte cpu? De voeding ga ik retour sturen. In ieder geval bedankt voor het meedenken!
 
CPU gaat vrijwel nooit kapot, heb ik nog niet meegemaakt.
Zou eens beginnen met de videokaart eruit te halen en vervangen door een andere als je die nog hebt liggen of van iemand kunt lenen.
Kijk eens wat dat oplevert..?
Daanaast 1 bank van 4 Gb in 1 slot zetten, de rest eruit...
Wat gebeurd er dan..?
Overigens blijken de meeste problemen met foutcode 60 ( DXE Core is started ) te wijten aan de BIOS.
Flashen met een recentrere versie schijnt dat op te lossen...
 
Bedankt voor de snelle reactie!

Ik heb de R9 280 al eens omgewisseld voor de hd6870 die ik nog had liggen. geen effect helaas.

Alle ramsticks heb ik al rondgeschoven. geven allemaal hetzelfde effect, zowel met 1 stick als met allemaal als met 2 etc. Heb nog ergens wat losse liggen. zal die binnenkort testen maar lijkt me niet dat alle 4 de ramsticks tegelijk kapot zijn?

Over de bios versie. Toen ik de R9 280 kocht, zag het moederbord deze videokaart niet. Ik had de laatste officiële bios versie al toen der tijd (v1.70), om de videokaart te laten werken moest ik deze upgraden naar bios versie v1.74 beta. Deze versie heb ik nog steeds en ik geloof dat dit de laatste is want ik had hier zelf ook al naar gekeken. Of kijk ik over een nieuwere versie heen?

Even een update wat ik de vorige keer vergeten was. Als het me lukt om na het opstarten battlefield 1 aan te krijgen dan kan ik dit zonder problemen spelen voor een paar uur. wanneer dit weer wordt afgesloten en ik bijvoorbeeld even surf of muziek op wil zetten loopt alles vast. tijdens het spelen van een ander spel (Grim Dawn), freezed de pc wel weer na een tijdje spelen. Overigens maakt het niet uit of windows net nieuw is of dat het al een tijd op de pc staat. heb meerdere schijven geprobeerd. Zelfs een hele nieuwe van WD.
Is dit toeval?

Ik denk dat ik mijn moederbord op dit moment het meest verdenk.

Heeft een van jullie nog advies voor een nieuw moederbord?
 
Laatst bewerkt:
Ik zou graag willen maar ik krijg niet eens de mogelijkheid om internet te openen. Direct een freeze wanneer Windows is opgestart. Freezed soms zelfs tijdens het BIOS post scherm
 
Zou dan toch voor een ander moederbord gaan...kost ook niet de wereld...
En anders de cpu eruit halen en bij een lokale computerwinkel vragen of ze die willen testen...dan weet je waar het probleem zit.
 
Dit is inderdaad wat ik ga doen. Ik zal laten weten als het probleem is opgelost. In elk geval bedankt voor jullie hulp!
 
Ik heb het nieuwe moederbord geinstalleerd. De asrock 970 pro 3 R2.0 en het probleem lijkt helemaal verholpen! Mogelijk een probleem met de sata poorten van het oude moederbord omdat ik had gezien dat deze tijdens de freezes de led van de HDD continue bleef branden. Deze is opgelost!
 
Fijn dat het daarmee is opgelost, de processor leek kij al twijfelachtig zoal eerder opgemerkt.
Succes ermee weer :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan