Website maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Karlwestside

Gebruiker
Lid geworden
19 dec 2017
Berichten
7
Ik heb een voor een website te maken, en in mijn zoektocht naar inspiratie heb ik iets gevonden dat mij bevalt.
www.online-wedden-bookmakers.nl
Ik zou natuurlijk wat aan de opmaak veranderen.
De vraag is hoeveel ik van de website kan overnemen zonder plagiaat te plegen.
Ga ik hier te werk met Dreamweaver en CSS, of komen nog andere componenten bij?
Als je wat tips hebt, gelieve ze hier te posten!
danku
 
Ik heb de link niet gezien (ik doe niet mee aan verkapte reclame ;) ) maar een website is je visitekaartje. Waarom van iemand anders iets overnemen/jatten? Omdat je zelf geen inspiratie hebt of omdat je het makkelijker lijkt om iets te kopiëren? Je eigen identiteit zit dan niet in je website.

Als er op de website staat dat er licentie is, trouwens zonder licentie mag je ook niet zomaar zaken overnemen.

http://auteursrechteninbreuk.nl/website-kopieren
 
Het één-op-één kopiëren van de huisstijl mag niet zomaar zonder toestemming van de rechthebbende.
Maar als je jouw site een soortgelijk structuur wilt geven, dan staat je niks in de weg. Maar let er dus op dat je wel een totaal afwijkende huisstijl hebt, en niet zomaar scripts integraal gaat kopiëren, waar je geen recht op hebt.
 
De script structuur, vormgeving, huisstijl, content (tekst, afbeeldingen, video's, enz.), merknamen (behalve voor-/achternamen) en beschermde logo's mogen niet worden gekopieerd, gedistribueerd en/of aangepast zonder toestemming van de rechtmatige eigenaar/eigenaren. Alomvattend dus niets van een website tenzij is aangegeven dat je het vrij van rechten mag gebruiken.

Wat mag je wel gebruiken?
Voorbeeld: Je ziet een homepagina met een fraaie swiper/slider. Als je in de html kijkt dan kom je erachter dat dit stukje software is gemaakt door Idangero die het vrij van rechten aan iedereen ter beschikking stelt. In dat geval mag je dat stukje software op je eigen website gebruiken.

De praktijk: Heel veel website bouwers en content schrijvers pikken kleine stukjes software en teksten van allerlei websites. Echter, een complete website kopiëren en alleen wat kleurtjes, plaatjes en tekst veranderen is vragen om problemen. Schadevergoedingen en advocaatkosten zijn hoog, ook als het maar om één foto gaat.

Als je geen vormgever wilt inhuren, koop dan een template, daarvan zijn er honderden te vinden voor een redelijk bedrag.
 
Laatst bewerkt:
De script structuur, vormgeving, huisstijl, content (tekst, afbeeldingen, video's, enz.), merknamen (behalve voor-/achternamen) en beschermde logo's mogen niet worden gekopieerd, gedistribueerd en/of aangepast zonder toestemming van de rechtmatige eigenaar/eigenaren. Alomvattend dus niets van een website tenzij is aangegeven dat je het vrij van rechten mag gebruiken.
Even de advocaat van de duivel spelen, als het om structuur gaat:
Ik zie vaak hier en daar wat snippets van bijvoorbeeld de bootstrap. Deze worden ook door anderen gebruikt, en er staat dan niet bij waar het vandaan komt. Dus als je enkel een stukje HTML kopieert die op drie-dozijn andere site gebruikt wordt kan het geen kwaad, want dat is niet uniek .Je moet geen hele delen in huisstijl of unieke werking overnemen. Het is dus op bepaalde plekken een grijs gebied.

Ik heb nog nooit een rechtszaak gezien over een paar div-jes die dezelfde naam hebben als op een andere site die een totaal andere layout heeft.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog nooit een rechtszaak gezien over een paar div-jes die dezelfde naam hebben als op een andere site die een totaal andere layout heeft.
Ben ik met je eens maar dat is niet mijn stelling.

Algemene libraries (jQuery, Bootstrap, enz.) mag je vrij gebruiken (maar niet veranderen). Zolang je voor de html + javascript de guidelines van deze libraries volgt is er niets aan de hand maar als je html, css of javascript van een willekeurige website kopieert die door iemand is gemaakt voor een (sub)applicatie dan mag je dat alleen gebruiken na toestemming van de eigenaar. Als voorbeeld bij post 4 noemde ik de swiper/slider.

Maar ik vermoed dat je doelt op die vele websites die "snippets" aanbieden. Die stukjes code worden door de makers ervan vrij aangeboden en zijn vaak bedoeld als kleine oplossing voor gestelde vragen. Op dit forum geef ik ook vaak snippets als antwoord. Bij een snippet hoort tekstueel of met tags te staan wat er is gebruikt of hoe het moet worden gebruikt anders heeft het geen nut om een snippet op het web te zetten. Iedereen maakt gebruik van deze gedeelde kennis want waarom zou je 2 keer het wiel uitvinden :)

Bij libraries (en vele andere scripts) vind je de licentievoorwaarden in het bestand, bijvoorbeeld MIT.

Overigens zou ik beslist niet blij zijn als ik voor een klant een website bouw en na een tijdje erachter kom dat mijn werk grotendeels door iemand is gekopieerd. De eigenaar van de code is mijn klant of dat ben ik (afhankelijk van wat is afgesproken). Er zullen zeker stappen worden gezet om de kopie van het web gehaald te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Ik snap wel waarom je deze website als voorbeeld gekozen hebt. Volgens mij heeft ze een geslaagde opbouw en ook de inhoud is passend bij het onderwerp. Misschien denk je eerst over je doelgroep na enz. Dan kun je nog steeds over het maken van de website nadenken.
 
Beste medeleden bedankt voor jullie hulp hierbij! Ik heb alle links en informatie die je hier gepost hebt grondig doorlezen en me nog wat meer verdiept in het ontwerpen.
Ik dacht snel en lui te zijn maar zo gaat het helaas niet, als je op het internet aandacht wil dan moet je er waarschijnlijk veel werk insteken, anders krijg je geen bezoekers?
Ik zie nu ook in dat ik niet gewoon iemand anders goed werkende site gewoon ken gebruiken, ik moet mijn eigen ding doen.
hiermee bedankt voor jullie hulp!
Ik denk dat ik weet wat me te doen staat.
Als ik klaar ben met mijn site post ik die hier en ik hoop dan positieve reacties van jullie te krijgen!
 
Op internet vind je ook gratis layouts, of layouts die niet extreem veel hoeven te kosten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan