Actieve domeinnaam zonder hostingpakket

Status
Niet open voor verdere reacties.

gebruiker57

Gebruiker
Lid geworden
31 okt 2006
Berichten
142
Gezien een beginnend bedrijf een aantal keer van domeinnaam is veranderd, heb ik nu 4 domeinnamen, waarvan er maar 1 de website bereikt.

wat gebeurt er als de domeinnamen verlopen. Wordt deze dan weer beschikbaar om te kopen door anderen? Zo ja, als iemand dit met slechte bedoelingen koopt, en “mijn” oude domeinnaam linkt naar een schadelijke website, dan zit er verder geen aansprakelijkheid voor mij of het bedrijf?
-los natuurlijk van de mogelijkheid van slecht image bedrijf, ik heb het meer over heeft zo’n oud domeinnaam nog iets met ons te maken-
Wellicht heel gek gedacht maar ik heb er nog nooit mee te maken gehad.
 
Laatst bewerkt:
Zie een domeinnaam als een lapje grond, en het hostingpakket als het gebouw.

Als je het gebouw weghaalt, is er ook geen brievenbus en actieve internetaansluiting meer. Dus niemand kan er post heen sturen, of contact ermee leggen.
Dus het is zeker veilig als je jouw domein hebt ontkoppeld. Let er wel op dat je in je controlepaneel niet alleen de domein moet verwijderen, maar ook de DNS aan je domein moet aanpassen. Alle A (en eventuele AAAA; IpV6 is dat) records moet je eruit halen.

Als je dat laatste niet doet , dan blijft je server wel bereikbaar, maar komt deze uit op een standaard webserverpagina. Laten we dit maar de 'hal' noemen van het gebouw waar op dat lapje grond ;).

Als de domeinnaam verlopen is, dan komt deze in quarantaine. Alleen jij kan hem dan nog terugclaimen tegen een vaak hoog tarief (tot aan max. 100 euro ongeveer).
Het verschilt een beetje per extensie hoelang dit duurt, maar na die tijd (vaak een maand tot een paar maanden) kan de domeinnaam weer geregistreerd worden. Let er wel op dat iemand dan ook mailtjes kan ontvangen die naar je oude domein worden gestuurd. Dus soms is het zinvol om alsnog de domeinaam elk jaar te blijven betalen, als je bedrijf van groot belang is. Laatste tijd worden oude verlopen domeinnamen opnieuw geregistreerd (daar zijn lijsten van!) en gebruikt voor schimmige en niet-leverende webshops. Als je al een webshop had, wil je zeker niet hiermee in aanraking komen. Misschien dat je met juridische stappen wat kan uithalen, maar vaak zitten ze in het buitenland wat het moeilijker maakt.
 
...
Dus het is zeker veilig als je jouw domein hebt ontkoppeld. Let er wel op dat je in je controlepaneel niet alleen de domein moet verwijderen, maar ook de DNS aan je domein moet aanpassen. Alle A (en eventuele AAAA; IpV6 is dat) records moet je eruit halen.

Als je dat laatste niet doet , dan blijft je server wel bereikbaar, maar komt deze uit op een standaard webserverpagina. Laten we dit maar de 'hal' noemen van het gebouw waar op dat lapje grond ;).

Vriendelijk bedankt! Informatief antwoord.

Over de quote, zou je daar wat meer over kunnen vertellen? Ik zag inderdaad dat ik daar niets heb aangepast.
Kan het kwaad als men alsnog de “hal” in kan?
 
Dat ligt aan de instellingen en de configuratie van de webserver. Soms kan je via /~home directories nog vrolijk rondsurfen op andere sites, en verder speuren naar exploits.
 
Bij sommige providers heb je in het control panel een instelling "automatische verlenging". Als die aan staat dan krijg je bijtijds en automatisch een rekening voor verlenging van alle domeinen binnen je hostingpakket voor het opvolgende jaar. Als je deze instelling niet hebt dan sturen de meeste providers sowieso automatisch een rekening voor het verlengen van alle domeinen want zij weten niet welk domein je wel of niet gebruikt. Ik ben het met php4u eens dat je ongebruikte domeinen beter (inactief) nog een paar jaar in je bezit kan houden.

Als je emailadressen van ongebruikte domeinen niet meer gebruikt dan kan je deze forwarden naar het emailadres dat je wel in gebruik hebt. Is het alleen maar spam op het ongebruikte emailadres, zet dat emailadres dan gewoon op inactief in je control panel.
 
Dat ligt aan de instellingen en de configuratie van de webserver. Soms kan je via /~home directories nog vrolijk rondsurfen op andere sites, en verder speuren naar exploits.

Bedankt, ik ga ermee aan de slag.

Jij ook bedankt bron!
 
Laatst bewerkt:
Hoe je jouw DNS beheert, verschilt per hostingpartij. Maarv het komt er op neer dat je die records moet verwijderen. Dan is je server ook écht onbereikbaar.
 
Zie een domeinnaam als een lapje grond, en het hostingpakket als het gebouw.

Als je het gebouw weghaalt, is er ook geen brievenbus en actieve internetaansluiting meer. Dus niemand kan er post heen sturen, of contact ermee leggen.
Dus het is zeker veilig als je jouw domein hebt ontkoppeld. Let er wel op dat je in je controlepaneel niet alleen de domein moet verwijderen, maar ook de DNS aan je domein moet aanpassen. Alle A (en eventuele AAAA; IpV6 is dat) records moet je eruit halen.

Als je dat laatste niet doet , dan blijft je server wel bereikbaar, maar komt deze uit op een standaard webserverpagina. Laten we dit maar de 'hal' noemen van het gebouw waar op dat lapje grond ;).

Als de domeinnaam verlopen is, dan komt deze in quarantaine. Alleen jij kan hem dan nog terugclaimen tegen een vaak hoog tarief (tot aan max. 100 euro ongeveer).
Het verschilt een beetje per extensie hoelang dit duurt, maar na die tijd (vaak een maand tot een paar maanden) kan de domeinnaam weer geregistreerd worden. Let er wel op dat iemand dan ook mailtjes kan ontvangen die naar je oude domein worden gestuurd. Dus soms is het zinvol om alsnog de domeinaam elk jaar te blijven betalen, als je bedrijf van groot belang is. Laatste tijd worden oude verlopen domeinnamen opnieuw geregistreerd (daar zijn lijsten van!) en gebruikt voor schimmige en niet-leverende webshops. Als je al een webshop had, wil je zeker niet hiermee in aanraking komen. Misschien dat je met juridische stappen wat kan uithalen, maar vaak zitten ze in het buitenland wat het moeilijker maakt.
Een verlopen domein naam van een bekende blog van mij is ook voor een schimmige webshop in 2016 gebruikt, zag ik in de Way Back Machine. Nu was domein beschikbaar, heb die gelijk weer geclaimd. Het blog ga ik ook weer herstarten, maar idd met zulke webshops wil ik niet geassocieerd worden.
 
Ik hoop dat die domeinnaam niet besmet is met een slechte status.
 
Daar ben ik dus ook een klein beetje bang voor. Weet je of het gevolgen heeft voor Google indexatie? Dat duurt normaal een paar dagen, nu staat ie nog niet goed in Google. Maar ik hoop dat dat wel gebeurd.
 
Daar ben ik dus ook een klein beetje bang voor. Weet je of het gevolgen heeft voor Google indexatie? Dat duurt normaal een paar dagen, nu staat ie nog niet goed in Google. Maar ik hoop dat dat wel gebeurd.
Uiteindelijk moet zo'n site wel weer legitiem worden gezien, maar als je recenties van personen hebt met negatieve impact, dan zullen die mogelijk wel blijven.
In ieder geval is het dan de zaak om je naam te zuiveren bij die sites. Maar ik neem aan toch niemand wat bestelt bij een webshop die bijv. MariekesPoezenblog.nl heet. ;-)
 
Maar duurt indexatie in Google dan langer doordat het domein als legitiem moet worden gezien? Ik heb geen recensies zie ik in Google, er staat weinig over. Wel een foto van de oude weblog, toen het domein nog van mij was, die was gelinked op een vuurwerkforum maar op die foto had ik toch geen auteursrechten.
 
Ik vermoed van niet....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan