Kan Netgear RN102 niet meer via browser benaderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

afarensis

Verenigingslid
Lid geworden
12 jul 2011
Berichten
586
Besturingssysteem
Windows 11
Office versie
365
Ik zie nergens een specifiek topic voor NAS. Ik probeer het hier maar, anders hoor ik het graag...

Sinds ik een nieuw modem gebruik (de Fritz!7581 van Xs4all), heb ik een probleem met mijn NAS, een Netgear RN102. Ik kan namelijk niet meer via de browser de interface van de NAS benaderen.
Ik krijg dan de volgende melding:

print NAS niet bereikbaar.png

Voorheen had ik een ip-adres eindigend op xxx.68, (wat jaren goed heeft gewerkt) maar dat is kennelijk veranderd naar xxx.69. Omdat dit (voor mij onbekende) ip-adres namelijk te zien is in de overview van de Fritz-interface, neem ik maar aan dat dit dan het gewijzigde adres is. Ik begrijp dit mechanisme niet, kennelijk wordt er door een ‘nieuw’ modem ook een nieuwe ip-adres toegewezen? Waarom is dat? Kun je überhaupt zien/ontdekken/detecteren welk ip-nummer de NAS heeft?

Wat ik verder opmerkelijk vind, is dat ik de ‘zelf aangemaakte’ mappen, zoals, Films en Data, wel kan benaderen via de Verkenner en in mijn Media-speler.

De NAS opnieuw opgestart, maar dat hielp niet.
Ik heb ook gepingd met xxx.69, en dit is het resultaat: Goed lijkt mij..

ping-print.png


Sorry voor de vele vragen, maar ik hoop dan het ip-wereldje beter te begrijpen. Ik hoop dat iemand mij met dit vervelende probleem kan helpen.
 
Ik neem aan dat je modem ook als router fungeert en welk IP adres de NAS krijgt is afhankelijk van de DHCP instellingen van de router. Tenzij de NAS een vast ingesteld adres heeft.

Op de bij de NAS geleverde CD staat een programma met de naam RAIDar.
Probeer eens of deze de NAS kan vinden zodat je hem kan instellen en zien welk IP adres hij daadwerkelijk heeft gekregen.

Dat programma kan je ook hier downloaden:
https://kb.netgear.com/20684/ReadyNAS-Downloads

raidar6.png
 
Laatst bewerkt:
Geweldig! Opgelost. Zeer bedankt voor het prima advies....

Ik heb bij het installeren, ooit, zo'n 4 jaar geleden, RaidAir gebruikt, maar dat was eerlijk gezegd aan mijn aandacht ontsnapt. Toen ik het las in jouw reactie dacht ik, o ja... Ik heb het dan ook gelijk maar aan mijn documentje 'Weetjes NAS' toegevoegd. En... op mijn bureaublad gezet.

Dus RaidAir vond het juiste ip-adres en toen was verder eenvoudig.

Het ontgaat mij nog steeds hoe het DHCP-fenomeen werkt. Je zou zeggen 'dynamic Host', dat het juiste ip-adres er er dan netjes bijgezocht wordt, maar nee dus. Nu is xxx.69 weg uit de router en xxx.28 (geen idee waarom dit is) staat erin?? Begrijp dit niet. Ik zal mij eens gaan verdiepen in dit wereldje..

Nogmaals zeer bedankt voor het advies :thumb: Helpmij (dit keer in jouw persoon natuurlijk) heeft mij 'weer eens' goed geholpen. Daarom ben ik ook een tijdje geleden 'verenigingslid' geworden. Geen moment spijt van gehad, integendeel..
 
Laatst bewerkt:
DCHP staat inderdaad voor Dynamic Host Configuration Protocol. Deze deelt IP adressen uit aan apparaten die er om vragen.
Verdiep je er inderdaad maar eens in.
En voor de rest, graag gedaan :D
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan