Processor koeler niet constant

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ardewan

Gebruiker
Lid geworden
15 sep 2010
Berichten
67
Hallo,

Ik hoor mijn pc ongeveer om de 10-20 seconde wat harder ventileren. Ook als ik niks aan heb staan.
Ik heb de CPUIDHWMonitor gedownload om te kijken welke ventilator steeds harder draait.
Het ligt aan de CPU Fan. Hij maakt normaal rond de 1500 RPM, maar zodra hij gaat ventileren
zie ik hem richting de 2400 RPM gaan. En zo wisselt hij steeds.

Ik heb Intel Core i7 7700 -3.6 GHz met de bijgeleverde stock cooler.
Moederboard: Gigabyte H270 Gaming 3
Foto van BIOSbios.jpg
 
Laatst bewerkt:
Komt dit probleem al langer voor of is het iets van de laatste tijd?
Heb je ook gekeken of de CPU koeler schoon is? Ik krijg een beetje het idee dat het een stofprobleem zou kunnen zijn.
 
Met Smart Fan 5 is dat toch prima in te stellen in de UEFI?

En is idd de boel stofvrij?

En hoe oud is de warmtegeleidende pasta onder het koelblok?
 
Het klinkt of hij op het randje staat en bij de minste activiteit en tandje hoger in stelt.
"Ook als ik niks aan heb staan." Dat wil nog niet zeggen dat de processor niet periodiek taken aan het uitvoeren is.
Kijk eens in taakbeheer onder de tab "processor" of hij niet periodoek even wat hoger wordt belast.
Zelfs als ik alles afsluit varieert mijn pc bv. tussen 0 % en 1 %.
 
Komt dit probleem al langer voor of is het iets van de laatste tijd?
Heb je ook gekeken of de CPU koeler schoon is? Ik krijg een beetje het idee dat het een stofprobleem zou kunnen zijn.

Met Smart Fan 5 is dat toch prima in te stellen in de UEFI?

En is idd de boel stofvrij?

En hoe oud is de warmtegeleidende pasta onder het koelblok?

Het klinkt of hij op het randje staat en bij de minste activiteit en tandje hoger in stelt.
"Ook als ik niks aan heb staan." Dat wil nog niet zeggen dat de processor niet periodiek taken aan het uitvoeren is.
Kijk eens in taakbeheer onder de tab "processor" of hij niet periodoek even wat hoger wordt belast.
Zelfs als ik alles afsluit varieert mijn pc bv. tussen 0 % en 1 %.

Ik denk dat het meer van de laatste tijd is. Ik heb deze pc in augustus vorig jaar samengesteld. Dus ik neem aan dat de pasta nog redelijk nieuw is.
Ik zie wel iets vreemd bij taakbeheer inderdaad. Normaal staat hij tussen 0 en 1%, maar zodra hij ventileert neemt hij 15% in beslag door
Microsoft Software Protection Platform-service. Zou het daar aan kunnen liggen?
Mijn pc draait op Windows 10 Pro.
 
Blijkbaar wel je. In elk geval is 15% bedrijf genoeg om je fan wat op te stuwen.
Dit is echter ook belangrijk:
As Microsoft Software Protection Platform is using more CPU usage, it might be detecting some unusual activities.
- Are you facing any performance related issues?
I suggest you to do a complete virus scan using Windows Defender.
 
Blijkbaar wel je. In elk geval is 15% bedrijf genoeg om je fan wat op te stuwen.
Dit is echter ook belangrijk:
As Microsoft Software Protection Platform is using more CPU usage, it might be detecting some unusual activities.
- Are you facing any performance related issues?
I suggest you to do a complete virus scan using Windows Defender.

Geen performance issues, maar ik ga direct even een volledig scan doen met windows defender.
 
Geen bedreigingen gevonden verder. Microsoft Software Protection Platform blijft nog steeds op af en toe 15% in beslag te nemen
 
Laatst bewerkt:
Mogelijk dat idd er wat vervuiling in je systeem zit waardoor hij nu wel af en toe opschaalt. Anders moet je wat dieper op dat Microsoft Software Protection Platform searchen. Ik heb daar verder geen ervaring mee.
 
Precies..
In deze thread worden wat aanwijzingen gegeven waarmee 18 mensen met dit probleem geholpen zijn..
 
Nu heb ik de stappen van deze thread gevolgd. In veilig modus ervaar ik het probleem niet. Dus ik heb vervolgens een clean boot gedaan, en alle services uitgeschakeld. Alleen dat heeft dan weer niet geholpen... Klinkt een beetje raar denk ik.
 
Het schijnt toch een redelijk vaak voorkomend probleem te zijn maar een oplossing, buiten wat je reeds gedaan hebt, kon ik niet vinden..
Zelfs Microsoft komt niet met een oplossing.
Ik heb nog wel ergens gelezen dat bij sommigen het probleem verdween nadat ze de allerlaatste Win 10 versie geïnstalleerd hadden met alle updates.
Wellicht kun je eens controleren of je op de laatste versie ( 1709 ) en build ( 16299.192 ) zit..?
 
Het schijnt toch een redelijk vaak voorkomend probleem te zijn maar een oplossing, buiten wat je reeds gedaan hebt, kon ik niet vinden..
Zelfs Microsoft komt niet met een oplossing.
Ik heb nog wel ergens gelezen dat bij sommigen het probleem verdween nadat ze de allerlaatste Win 10 versie geïnstalleerd hadden met alle updates.
Wellicht kun je eens controleren of je op de laatste versie ( 1709 ) en build ( 16299.192 ) zit..?

Ik heb de laatste versie 1709 build 16299.192
Zelf zit ik ook te surfen op het web, alleen zoals jij al zegt, veel oplossingen kan ik niet vinden. Windows herinstalleren lijkt mij op dit moment ook niet echt prettig.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan