Hoe een Bios update uitvoeren van Gigabyte moederbord GA-Z68X-UD3H-B3 rev. 1.3

Status
Niet open voor verdere reacties.

kurveekyl

Gebruiker
Lid geworden
20 dec 2016
Berichten
59
Heb een pc die met Windows 10 nu en dan vast loopt (freeze).
De pc draait nu enkel met zijn voeding, moederbord, geheugenlatjes, SSD opstartschijf. Al de rest zoals WiFi controller, 2 HDD'en, videokaart, ...heb ik uitgehaald. Toch loopt hij nog vast! De SSD is ook al gewisseld geweest naar een gewone HDD en daarmee liep hij ook vast, dus de SSD is ook niet corrupt. Moet nu uitzoeken wat hier de boosdoener is, zou daarvoor graag eerst een Bios update doen, heb net clear cmos uitgevoerd en daarna Load Optimized Default. Hoe doe ik het best een Bios update op mijn moederbord Gygabyte GA-Z68X-UD3H-B3 rev. 1.3?
Dank voor alle hulp die welkom zal zijn....IMG_0102.JPG
 
Laatst bewerkt:
https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-Z68X-UD3H-B3-rev-13#ov
easy BIOS update using GIGABYTE's @BIOS utility that is freely available from the GIGABYTE website.
Zal ff zo een link nog hier neer zetten.
https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-Z68X-UD3H-B3-rev-13#support-dl

Welke bios versie heb je nu?
Lees goed het verhaal over UEFI en zo. De laatste is wel een beta versie!

Edit: als de bios utility zelf een opstartbaar systeem heeft dan zet ik zo een utility meestal op een usb stick waar een Windows 10 op staat (Met Rufus een Gandalf iso van Win 10 op die usb stick zetten).
Maar ik houd me wel altijd aan de aanwijzingen vd moedbord fabrikant...
 
Laatst bewerkt:
Beste,
zal wat hulp nodig hebben om de Bios versie te achterhalen en die update te doen, ben niet echt vertrouwd met die dingen, sorry daarvoor
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De versie : ga het bios in en kijk naar System Information, F9 waarschijnlijk
http://www.macbreaker.com/2012/02/check-bios-version-of-gigabyte.html
Meldt even dan weer verder hier.
PS: laat svp alles quoten achterwege, dat maakt het slecht leesbaar.... ik weet toch wat ik geschreven heb net daarboven....(is anders als we een aantal paginas verder zouden zijn, dus dan is het functioneel en dan zelfs alleen dat quoten wat belangrijk is)
 
Laatst bewerkt:
Hoi route99,
heb Bios kunnen achterhalen en zou F8 zijn. De laatste is F12? Heb deze al op een stick geplaatst (die Fat32 geformatteerd is) en dan in Bios met Q flash willen updaten, maar hij vind de .exe. file niet op de stick en nochtans leest hij van die stick, raar.

IMG_0103.JPG
 
Je moet uiteraard wel even de instructies doornemen over hoe je de BIOS flast.
Dat exe-bestand is een gecomprimmerd bestand wat je eerst moet uitpakken naar de usbstick, dat doe je door op je pc het bestand te dubbelklikken.
Het resultaat zou dan een bestand moeten zijn wat eruit ziet als " z68ud3...f11 ".Pagina 68 van deze handleiding...
 
Maar waar het om gaat is of daarmee jouw probleem is opgelost want daar lees ik niks over..?
Mocht dat het geval zijn, dan gefeliciteerd met het resultaat en succes en veel plezier ermee voor de toekomst :thumb:
Topic sluiten kun je overigens zelf door het op "opgelost" te zetten..
 
Wel, het grote probleem van vastlopen computer heb ik van een fijn persoon (aarie) in een ander forum aangekaart en een optie voorgeschoteld gekregen wat misschien de oorzaak kan zijn. Als dit daadwerkelijk zo zal zijn, dan heb ik helemaal geen hardware probleem maar een Windows 10 probleem. Maar wil niet te ver vooruit lopen, hoop dat aarie gelijk heeft! Je kan het draadje daar volgen via: https://www.nationaalcomputerforum.nl/threads/hoe-moet-ik-bios-update-uitvoeren.133333/
 
Uiteraard mag dat maar het is wel zo netjes als je dat bij het plaatsen van je vraag even vermeld...
Anders krijg je wellicht op alle 3 de fora dezelfde adviezen / mogelijke oplossingen aangedragen, dat is zonde van de tijd die de helpers erin stoppen om jou te helpen en jij schiet er niks mee op.
Denk niet dat dat zo moeilijk te begrijpen is...:rolleyes:
 
Uiteraard mag dat maar het is wel zo netjes als je dat bij het plaatsen van je vraag even vermeld...
Anders krijg je wellicht op alle 3 de fora dezelfde adviezen / mogelijke oplossingen aangedragen, dat is zonde van de tijd die de helpers erin stoppen om jou te helpen en jij schiet er niks mee op.
Denk niet dat dat zo moeilijk te begrijpen is...:rolleyes:

Oké Scrapheap heb het begrepen. Zal dat in de toekomst in gedachten houden. Nog eens welgemeende sorry, had er gewoon niet bij stilgestaan. :(
 
Geeft verder niet...
Ben je met het advies van "aarie" iets opgeschoten..?
Anders gezegd: is het vastlopen nu verleden tijd of gebeurd het nog steeds..?

Draai anders eens "WhoCrashed" en plaats de log daarvan hier of maak een screenshot van de kritieke foutmeldingen in de Windows Logboeken als die er zijn..?
 
Hoi Scrapheap, dacht dat alles opgelost was maar deze avond is hij weer vastgelopen. Ben echt teneinde raad. Denk er sterk aan een ander moederbord en cpu bij te kopen en in die kast te bouwen want is een mooie kast met twee goeie HDD'en en goede SSD en goeie videokaart. Vindt het jammer om die pc aan de kant te laten staan. Heb het al gemeld aan aarie maar zeker geen verwijt naar die persoon, integendeel heeft mij goed willen helpen zoals iedereen eindelijk, niets dan lof op de twee forums.
Zal straks eens proberen te doen wat je vraagt Scrapheap
 
Laatst bewerkt:
Heb net WhoCrashed gedraaid maar hoe kan ik die log hier krijgen? Is een htm bestand en bij uploaden meldt men ongeldig bestand
 
Heb net terug een vastloper gehad en heb Windows logbestand uitgevoerd, hierbij een screenshotKnipsel.PNG
 
Die foutmelding van Distributed Com zijn niet de oorzaak dat de pc vastloopt..
Zie dit artikel..
Zijn er verder geen meldingen onder "toepassingen" , "beveiliging" of "setup"..?

Wil je ook merk, type en vermogen ( in watts ) van je voeding even vermelden..?
Daarnaast graag typeprocessor en videokaart graag..?
 
Laatst bewerkt:
Hey Scrapheap. Neem mij niet kwalijk hoor maar heb momenteel niet de tijd om verder te doen aan de pc, moet nog een beetje werken ook hé?
En stel meteen voor dit draadje hier te sluiten want heb mijn lessen geleerd van niet één probleem op meerdere forums te plaatsen en omdat dit draadje ook nog loopt in het andere forum!
Neem mij aub dit niet kwalijk, heb met oprecht grote appreciatie voor U en al die mensen die mij vooruit willen helpen.
Als ik echt niet verder meer kan op het ene forum kan ik nog altijd eens proberen op het andere forum denk ik? In elk geval wil ik niet meer combineren en wil jullie te vriend houden want wij hebben jullie nodig!
Nog eens enorme dank en ongetwijfeld tot later,
Mvg. Kurt
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan