Laptop Presario CQ71 start niet meer op

Status
Niet open voor verdere reacties.

pa3ajt

Verenigingslid
Lid geworden
8 sep 2000
Berichten
462
Een kennis kwam met zijn laptop om die eens na te kijken ("want jij hebt daar toch verstand van....").

Hij startte van de een op de andere dag niet meer op.
Onderzoek leverde dit op:

- adapter is ok (gemeten en werkte op een andere laptop hier prima)
- opstarten met verwijderde accu lukt ook niet.
- naast input voor de adapter zit een klein ledje. Dat licht gedurende een seconde of 10 op en dooft dan. Stekkerte eruit en er weer in geeft weer 10 seconden ledlicht.
- backupbatterij (CR2032) vervangen voor de zekerheid: geen resultaat

Ik heb sterk de indruk dat een of meer diodes stuk zijn of misschien een zekering?
Ik kan hem uit elkaar halen en kijken, maar een paar tips vooraf kan misschien nieuwe inzichten geven. Solderen of vervangen van onderdeeltjes zou ik kunnen doen, maar.... eerst even afwachten wie ideeën heeft...
 
Hallo

Volgens uw omschrijving ....

Kortsluiting in het motherboard ... meest voorkomende oorzaak --> kortgesloten condensatoren ... of mosfet's (motherboard komt in veiligheid)

Het eerste wat je controleerd bij dit model laptop , is uiteraard de heatpiperadiator ---> indien deze vol stof zit ---> g.p.u.-->

Als deze fysiek is losgekomen van het motherboard (soldeerverbindingen) , is het meestal einde oefening ... , omdat de chipset bij dit model dan ook meestal "popcornd".

Om dergelijke herstellingen uit te kunnen voeren , heb je minimaal nodig :

Labovoeding met U en I instelbaar (19V +/- 4A)

Voltmeter

rework station , en uiteraard soldeerbout ...


"eerst even afwachten wie ideeën heeft... " --> hopelijk heb jij de nodige ervaring in deze materie , anders vrees ik dat dit voor u onbegonnen werk is ...

Peter
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan