Sublime text

Status
Niet open voor verdere reacties.

e-mail-user

Gebruiker
Lid geworden
24 apr 2007
Berichten
130
Het lijkt een geweldige text editor; en dat is het ook.
Omdat ik deze editor voor PHP gebruik, staat m'n vraag hier; maar die zou zomaar ergens anders kunnen staan.
Vraag.
Na inmiddels een stuk of wat editor te hebben gebruikt, ben ik heel recent overgestapt naar Sublime Text.
De hype is geweldig en ik ben Dw en Atom een beetje zat.
Ook bij Sublime Text (ST) is het mogelijk om direct vanuit de editor de browser te starten. Zij het omslachtig: click zus en zo en dan op de browser.
Het werkt, maar waarvandaan werkt het?
Ik heb een localhost met MAMP en MyPHP en daar staat het volledige project. Wanneer je de ontwikkeling direct rechtstreeks op de local server doet, dan kun je natuurlijk daar vandaan een bestand naar de browser sturen; en dat werkt prima.
Maar hoe zit het nu als ik niet direct op de locale server ontwikkel van vanuit een project op de computer.
Hoe werkt dat dan?
Wellicht moet ik nog het een en ander aanvullen want ik weet eerlijk gezegd niet wat je allemaal voor gegevens nodig hebt om de vraag te beantwoorden.
 
Maar hoe zit het nu als ik niet direct op de locale server ontwikkel van vanuit een project op de computer.
Hoe werkt dat dan?
Wat bedoel je hier? Staat het project op een andere server en niet op localhost?
 
Wil je jouw PHP-scripts graag uittesten in Sublime, klopt dat?
 
Het project staat in een map zowel op de localhost als in een map via /Users/username/Sites/MySite; op de localhost is dat /Applications/MAMP/htdocs/MySite
Ik wil deze mappen synchroniseren.
Kan dat - en zo ja, hoe - middels ST?

Deze man bijvoorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=UbsAdx58ch0 springt heel gemakkelijk tussen de code en de presentatie daarvan via de browser heen en weer. Hoe stel je dat in?
Ik heb via Google gezocht. Maar wat ik vind, is (voor mij) nog niet erg begrijpelijk.
Graag een reactie.

In ST heb ik de volgende packages geïnstalleerd: Emmet, File Icon en SidebarEnhancement. Nu kan ik rechts klikken in de sidebar, dan weergave via de browser kiezen; en dan op de gewenste browser drukken. Dat werkt, maar ik vind het omslachtig. Dat moet anders kunnen.
 
Browser open + Sublime (of andere editor) open.
Na een wijziging in Sublime ga je naar de browser en geef je een refresh.
 
Een kwestie van ALT+Tab (Windows) of Command + Tab (Apple) gebruiken als je het snel wilt doen. En met Ctrl+S (Windows) of Command + S (Apple) kan je het snel opslaan in elke editor.

Uiteraard moet je webserver ook aanstaan, en moet je alles via http://localhost benaderen.
Je kan ook PHPunit aan Sublime hangen, en dan kan je direct je bestand uittesten. Het zou wel vervelend zijn als er een parse-error uit komt die je per ongeluk meeuploadt.
 
Laatst bewerkt:
Uiteraard moet je webserver ook aanstaan, en moet je alles via http://localhost benaderen.
Deze regel zegt het helemaal: Ik MOET ontwikkelen op de localhost!
En later als het allemaal goed werkt alle bestanden naar de Mac (/users/username/Sites/MySite) kopiëren.
Verder is het gewoon een kwestie van de browser open laten staan, met caching uit, en dan refresh.
 
Of met phpUnit leren te werken.

Er bestaan tal van hulpmiddelen om een goede flow te krijgen in je ontwikkel- en deploy (site online zetten) processen. Menig programmeur benut deze ook.
 
localhost op je pc kan je een vriendelijke naam geven.
Bij Windows ga je naar de Verkenner en typ je in de adresbalk: %systemroot%\system32\drivers\etc
Daar zie je een bestand "hosts" die je met Notepad++ kan aanpassen. Typ onderaan in dit bestand
Code:
    127.0.0.1      home.lan
    127.0.0.1      www.home.lan
Nu kan je localhost op je pc ook benaderen met www.home.lan of met home.lan
Ik gebruik het al jaren en je hebt dan meer het 'internet' gevoel op je pc bij het bouwen van websites.
 
Laatst bewerkt:
Dit houdt dan wel in dat je jouw webserver ook de instructies moet geven om naar deze hostname te luisteren.
Dit kan je met de Virtual Host van je webserver aanpassen.
 
Dit houdt dan wel in dat je jouw webserver ook de instructies moet geven om naar deze hostname te luisteren.
In de webserver hoeft niets te worden gewijzigd want Windows zet via het hosts bestand de domeinnaam home.lan om in IP 127.0.0.1 en dat is dezelfde IP als localhost. Gebruik geen bestaande toplevel domain, dus in het hosts bestand geen home.nl gebruiken maar bijvoorbeeld wel home.lan of home.local
 
Laatst bewerkt:
Dank! Deze dingen zijn wel bekend.
Even wennen was het instellen van een json file voor het gebruik van SidebarEnhancements.
Niet moeilijk, maar dat vrijwel alles als je het eenmaal weet.
Van mij mag dit draadje dicht.
 
In de webserver hoeft niets te worden gewijzigd want Windows zet via het hosts bestand de domeinnaam home.lan om in IP 127.0.0.1 en dat is dezelfde IP als localhost. Gebruik geen bestaande toplevel domain, dus in het hosts bestand geen home.nl gebruiken maar bijvoorbeeld wel home.lan of home.local
Als je voor een website een gescheiden omgeving wilt hebben, dan is het wel erg handig om dit aan te passen.
Ik kan me indenken dat je soms meerdere domeinnamen aan wilt maken: website1.home, website2.home, website1_development.home etc....

Zelf gebruik ik de .dev extentie, maar dat maakt verder weinig uit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan