XML werkt niet (meer), wat doe ik niet goed?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Maysun

Gebruiker
Lid geworden
22 nov 2014
Berichten
361
Even voor de duidelijkheid, ik weet niks van programmeren of codes; het is puur dit programmaatje waar ik handiger mee wilde kunnen oefenen en waar ik dus op heb zitten puzzelen.

Ik heb namelijk een overhoorprogramma waarin ik woordjes kan oefenen met voor elk woord een video. Min of meer per ongeluk kwam ik erachter dat ik door wat aan de xml codes aan te passen, zelf video's/begrippen kan groeperen of eigen video's kan inbrengen. Heel fijn natuurlijk, maar nu ik alles dacht te hebben gegroepeerd geeft het programma een foutmelding 'undefined', voor 'mijn' hoofdstuk.

Ik kan de xml bestandjes (die ik bewerkte in Wordpad) schijnbaar niet bijvoegen hier als zodanig? De bijlages zijn dus in Word. Deze bestandjes staan allemaal in één map met ook alle losse hoofdstukken (ngta01, ngta02 enz.). Aan het overkoepelende bestand 'ngta' heb ik aan het eind toegevoegd:
<HOOFDSTUK>
<NO>21</NO>
<TITLE>RD B21. Gebaren die op elkaar lijken</TITLE>
<FILE>ngta21.xml</FILE>
<FOLDER>21</FOLDER>
<REMARKS></REMARKS>
</HOOFDSTUK>

Ik heb één 'hoofdstuk'bestand gekopieerd, opgeslagen als ngta21 en daarin mijn eigen woordjes gezet zoals die corresponderen met de video's. Hiervoor heb ik wel het een en ander gekopieerd en geplakt uit Word maar dit zou toch niet uit moeten maken? De bijlage ngta01 is ter referentie, dit is dus een oorspronkelijk bestand waaraan ik niets heb veranderd.

Verder is er een map met onderliggende mappen met de video's; ik heb alle video's (in hetzelfde bestandstype) in de map '21' gezet. En verder nog het programma zelf en nog een map waaraan ik niet heb gezeten, (wat dus i.e.i. goed ging).

Inmiddels ook geprobeerd of het uitmaakt als ik minder video's in de map video's heb staan en minder woorden in het hoofdstukbestandje, maar dat maakt niet uit.

Wat doe ik hier nu fout?
Bekijk bijlage data.docxBekijk bijlage ngta.docxBekijk bijlage ngta01.docxBekijk bijlage ngta21.docx
 
Geen document-editor gebruiken, omdat je daarmee het hele XML-formaat om zeep helpt. Gebruik gewoon Kladblok/Notepad of een andere code-editor zolas Notepad++, Sublime, Eclipse of NetBeans.
 
Geen document-editor gebruiken, omdat je daarmee het hele XML-formaat om zeep helpt. Gebruik gewoon Kladblok/Notepad of een andere code-editor zolas Notepad++, Sublime, Eclipse of NetBeans.

Ik vreesde al zoiets.. Ik deed het omdat als ik Ctrl + F deed in Kladblok om een bepaald woord op te zoeken, hij geen resultaten gaf, die functie werkte niet. Dus heb ik de hele handel naar word geplakt om te zoeken en daarna weer teruggeplakt. Ik zie niet iets in de code dat dan anders is, dus hoe helpt Word het dan toch om zeep?

En hoe los ik dit op?

Als ik alles helemaal opnieuw moet gaan typen, ben ik een week verder.
 
Gewoon terug kopiëren van Word naar je Kladblok of een andere gepaste editor (Netbeans IDE bijv.) en daar netjes opslaan als xml-bestand. Hopelijk ziet alles er nog uit zoals het hoort. Eventueel kan je die XML-code hier nog controleren op juistheid: https://www.xmlvalidation.com/

Word is een document-editor die zelf opmaak toevoegt aan je tekst. En XML is een opmaakloos(lees: plain-text) formaat. Dus alles aan informatie over de opmaak die Word erin wilt zetten, hoort niet in zo'n bestand. Kijk eens voor de grap met Kladblok naar je in Word opgeslagen bestand. Grote kans dat deze heel anders eruit ziet van voorheen.

Dus: Gebruik voor programmeer-kwesties GEEN word, want je werkt niet in documenten maar in scripts en feeds. Maar gebruik een goede plain-text editor.

Dus er is zo goed als geen tijd verloren.
 
Laatst bewerkt:
Fijn, dankjewel! Die site helpt ook zeker XML validation, alleen kom ik niet verder met deze 'error':
The processing instruction target matching "[xX][mM][lL]" is not allowed.

Het heeft betrekking op de eerste regel van het bestandje: <?xml version="1.0" encoding="UTF-8" standalone="yes"?>

Wat moet ik hier aanpassen? Het ziet er namelijk hetzelfde uit als de corresponderende regel in de oorspronkelijke bestandjes van de dvd.
 
Hoe ziet het bestand er nu uit volgens Kladblok/Notepad?
 
Het is al gelukt!

Er bleken een aantal dubbelingen te zijn...

Dank voor de hulp!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan