statisch IP toekennen

Status
Niet open voor verdere reacties.

madmuppet

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
5 dec 2001
Berichten
2.273
Om te voorkomen dat ik door de bomen het bos niet meer zie, probeer ik apparaten in mijn thuisnetwerk te voorzien van een statisch IP adres.
Op zich is dat geen probleem, ik heb een lijstje apparaten met corresponderende MAC adressen en toegewezen IP adressen, werkt prima.

Maar... ik heb twee automatisch toegekende IP-adressen over, waarvan ik niet weet welk apparaat het is. Hoe kom ik daarachter? Kan ik apparaten op de een of andere manier identificeren, anders dan alleen met een MAC adres?
Na wat zoeken met Google kwam ik het commando TRACERT tegen. Dat werkt. Ik kan probleemloos printers en laptops binden, maar, maar kennelijk werkt het niet voor apparaten die aan het "einde" van een trace staan, en dat is in het geval van de 2 onbekende apparaten natuurlijk juist wél zo (het zal eens meezitten..) Daar heb ik dus niets aan.
 
Ze hebben via tracerroute dus geen duidelijke hostnaam, waaraan je kan afleiden wat het is?

Wat is eigenlijk de reden dat jij statische IP's toewijst? Een DHCP-server is toch juist weer zo makkelijk?
 
Sterker nog, ik kan ze met traceroute niet aanroepen. Het commando levert een aantal “hops”, maar verder geen resultaat.

Reden voor die statische adressen is een beetje gedoe met mijn NAS. Die bleek soms om onduidelijke reden opeens achter een ander IP te zitten.

Een aantal apparaten heeft daarom nu een statisch IP. De rest mag lekker op die DHCP.
Met enige moeite heb ik de MAC adressen achterhaald van alles wat op mijn netwerk zit, maar ik houd er dus 2 over, welke ik nog niet heb kunnen identificeren. Het zullen niet de belangrijkste zijn, maar het irriteert me dat ik 2 onbekenden overhoud...
 
Laatst bewerkt:
Zijn dat geen mac-adressen van vrienden/familie die op je netwerk ooit hebben meegelift?
 
Dat zou kunnen, maar die krijgen door DHCP automatisch een IP toegekend zodra ze binnen bereik zijn. Als ze niet in de buurt zijn, zou ik ze ook niet meer moeten zien.

Één van de raadselachtige MAC adressen heb ik inmiddels achterhaald, dat blijkt een spelcomputer te zijn. En terwijl ik dit zit te typen.... die andere zou wel eens de tv decoder kunnen zijn welke naast die spelcomputer staat. Dat had ik eigenlijk best eerder kunnen bedenken... :rolleyes:
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan