Western Digital Elements 4 TB externe HDD te snel in standby-modus

Status
Niet open voor verdere reacties.

trucker7

Gebruiker
Lid geworden
4 okt 2009
Berichten
65
Hallo Helpers,

Ik heb een Western Digital Elements externe HDD (4 TB).

Alleen het vervelende is dat de externe harde schijf zo milieu vriendelijk is ingesteld dat deze al na 5 minuten zonder activiteit in een slaap of standby modus gaat.
Aangezien het een HDD is en geen SSD heeft de schijf even nodig om op te starten als ik hem nodig heb.

Weet iemand hoe ik hem in kan stellen dat die bijvoorbeeld pas na een half uur (of helemaal niet) in de standby-modus gaat? Ik heb al een beetje zitten zoeken op internet maar ik word er niet wijzer uit. Ook onder de energie instellingen van de laptop gekeken maar de tijd instellingen die ik hierin wijzig hebben geen invloed op de externe harde schrijf.

Voor het geval iemand het moet weten, de PC draait op Windows 10 laatste updates.

In ieder geval bedankt voor jullie feedback.

Groeten,

Raymond
 
Hallo Scraphead,

Het is me niet gelukt met jou tip. Ik ben met de software aan de gang gegaan maar ik kan nergens de sluimer instellingen vinden in de software. Ik ben even door het Help-menu gebladerd en daar staat letterlijk in: " Als u het scherm Software Settings (Software-instellingen) te zien krijgt in plaats van het tabbladvenster WD SmartWare Settings met de knop Set Up Drive (Station instellen), gebruik dan WD Drive Utilities om de sluimertijd voor het geselecteerde station in te stellen. "

WD1.JPG

Vervolgens aan de gang gegaan met WD Drive Utility, maar als ik deze opstart word er geen WD HDD gedetecteerd:

WD2.JPG
 
Klopt, in tegenstelling tot de WD My Book en WD Passport schijven heeft de Elements-serie geen optie in de zin van power-management waarmee de slaap-stand instellingen aangepast kunnen worden.
Dit schijnt af fabriek vast ingebouwd te zijn. De support-site van WD is hier redelijk verwarrend over m.b.t. wat er voor welk type ext. HDD wel of niet ondersteund wordt.

Je enige mogelijkheid is dus de instelling voor Energiebeheer in je OS, in Windows zit dat in Energiebeheer => schema wijzigen => geavanceerde instellingen wijzigen => USB-instellingen..
Of je moet deze oplossing gebruiken om te voorkomen dat de schijf in slaap gaat...
 
Ha Scrapheap,

Beetje late reactie vanwege een weekje vakantie.
Ik ben nog even aan de gang gegaan met de Energiebeheer in de OS zelf, maar elk wijziging die ik aanmaak heeft geen invloed op de sluimer tijd van de HDD.
Nou wil ik vandaag gaan kijken of de sluimer-timer wel in te stellen valt als deze in een andere HDD behuizing zit. Weet je misschien op voorhand of dit invloed zou kunnen hebben op de sluimer-timer?

Ik heb al contact gehad met WD support, maar elke vorm van hulp is allemaal Engels. Nederlands contact bestaat tot zover gezocht niet. Ook hier word ik niks wijzer uit... ja dat ik me product geregistreerd heb... Waar ik niks aan heb. Ik zal vandaag is verder kijken met een andere externe HDD behuizing (probeersel).
 
Nee, de ext. behuizing doet hier niet ter zake want die omvat buiten de behuizing zelf alleen een usb naar SATA interface.
De sluimer-tijd / energiebeheer van betreffende schijf zit ingebakken op de HDD printplaat aan de onderzijde van de schijf, dat heeft dus niets met de behuizing te maken.
 
Die had ik ook al voorgesteld maar TS heeft blijkbaar nog geen tijd gehad daar naar te kijken...:rolleyes:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan