willekeurige foto's aanklikken en dan actie toewijzen

Status
Niet open voor verdere reacties.

emvee

Gebruiker
Lid geworden
28 mrt 2006
Berichten
7
Ik zou graag een aanwezigheidskalender willen maken voor in een kleuterklas.

Het is de bedoeling dat de leerlingen op hun foto klikken als ze aanwezig zijn. Dit is elke dag een andere willekeurige volgorde. De leerlingen die afwezig zijn blijven dus staan. Ik weet niet of dit mogelijk is in PowerPoint.

Naar de toekomst toe zou ik dan op één of andere manier dit in een excel bv. CSV bestand krijgen. Dit kan dan doorgestuurd worden naar het secretariaat. Maar als ik nu het eerste deel al zou kunnen zou dat al een hele oplossing bieden.

Heeft iemand hier ervaring / voorstellen voor?

Alvast bedankt

Marc
 
Ik vind het een beetje teveel vaagtaal, en dan bedoel ik niet alleen dit:
Naar de toekomst toe
Want wat is er toch mis met "In de toekomst"? Wat zit er eigenlijk tussen 'Nu' en de 'Toekomst'? Is er een tijdsdeel bijgekomen waar ik niks van weet?

Maar genoeg taalgeleuter. Ik snap dit dus niet:
Het is de bedoeling dat de leerlingen op hun foto klikken als ze aanwezig zijn. Dit is elke dag een andere willekeurige volgorde. De leerlingen die afwezig zijn blijven dus staan.
Zoals ik het nu vertaal, heb je een presentatie met één dia, waar alle foto's op staan van de kinderen. Een kind klikt op zijn/haar foto en de foto verdwijnt. Dat is allemaal simpel te maken in PowerPoint. Maar willekeurige volgorde? Dat kan dan weer niet, want foto's zijn objecten die je in een dia plaatst. Tenzij je de dia met een macro opbouwt, die in een random volgorde de foto's op de dia plaatst. Dan maak je dus per dag een andere dia.

In die toekomst van jou, die dus na een transitieperiode valt, wil je de presentie ook nog opslaan in een Excel bestand. Nu, dat kan al helemaal niet, althans: dat zul je dus ook weer moeten programmeren. Je zult dan aan de klik actie ook een macro moeten hangen die in een Excel bestand de gewenste data wegschrijft. Behoorlijk ingewikkeld allemaal, want PowerPoint is niet de makkelijkste applicatie om te programmeren.

Jouw hele opzet zou ik dus noch in PowerPoint, noch in PowerPoint+Excel maar in Access maken. Dat is daar ideaal voor: je hebt tabellen met klasindelingen, je hebt een tabel met het rooster, en je kunt daarin makkelijk de registraties per dag vastleggen in een tabel. M.b.v. een formulier kun je de foto's in een willekeurige volgorde plaatsen, en daar kun je simpel een klikactie aan hangen die de aanwezigheid wegschrijft in de juiste tabel en het plaatje onzichtbaar maakt. Zodat de afwezigen vanzelf blijven staan.

Je moet ook in Access van alles programmeren, maar a) is dat vele malen makkelijker dan in de combinatie PowerPoint/Excel, en b) heb je alles in één pakket zitten, waaruit je ook nog eens heel simpel je rapportages kunt maken. Ik zou het wel weten :).
 
Bedankt voor uw antwoord. Ik zal proberen in access iets te maken, maar daar ken ik nog niets van.
Betreft het vage gedeelte:
De kleuters komen de klas binnen. De juf roept een naam, ofwel klikken de kleuters direct op hun eigen foto. Daarom is het een willekeurige volgorde. De foto zou dan moeten omdraaien of verdwijnen. Momenteel gebeurt dit door de juf in een apart programma. Maar dan gewoon met lijsten.
In de klas is een touchmonitor.
Uiteindelijk zou ik willen dat de gegevens van aan-of afwezig in een csv bestand komt, zo kan ik dit linken aan het extern aanwezigheidsprogramma. Maar dat is dan naar de toekomst toe :d
 
In het 'interbellum' tussen het nu en de toekomst, kun je rustig een Access database maken, al is dat wellicht een wat lastig programma om mee te werken als je dat niet eerder gedaan hebt. Maar gelukkig hebben we een prima Access forum waar je (ahem) prima geholpen wordt :).
Het probleem met de 'willekeurige volgorde' bestaat dus eigenlijk niet, want in PowerPoint is dat net zo min een probleem als in Access. In PowerPoint maak je een dia waar alle foto's opstaan die je m.b.v. het touchscreen activeert, waarna ze (vanwege de Klick actie) verdwijnen. Geen probleem, behalve dus dat je de info eruit nooit kunt opslaan, tenzij je dat programmeert. Wat dus in PowerPoint behoorlijk lastig is.

In Access begin je met het maken van tabellen voor de betreffende klassen, waarin je de gegevens van de leerlingen vastlegt. De foto's sla je niet op in de database (kan wel, maar nooit doen) maar op de harde schijf met een tekstverwijzing naar de bestandsnaam. Daarnaast heb je een tabel waarin je per dag de aanwezigheid registreert. Heb je meerdere klassen, dan zul je ook een tabel moeten maken met de klascodes en jaargangen, zodat je een leerling per jaar aan een bepaalde klas kan hangen. De aanwezigheidsregistratie gebeurt dan op basis van de klas. Je kunt het systeem dan continue blijven gebruiken, waarbij je een leerling dan elk jaar aan een volgende klas hangt.

Wil je voor een bepaalde dag de aanwezigheid registreren, dan moet je in de registratietabel dus voor elke leerling die er is een record aanmaken. Dat kan simpel vanuit het door jou gewenste aanraakscherm. Dat werkt dan (ik heb nog geen db, dus dit is uit het koppie) als volgt:
Je hebt de leerlingen geregistreerd en aan een klas+jaargang gehangen. Bij het begin van de klas open je dan het formulier van die klas, waar alle leerlingen dus met hun foto op staan. Dat formulier is elke dag hetzelfde (maakt het een stuk simpeler, al kan je de foto's best shuffelen per dag) want de samenstelling van de klas verandert dus niet. Aan de foto's hangt dan een 'macro' (eigenlijk een VBA procedure) die, als op de foto wordt geklikt, een record aanmaakt in de registratietabel en de foto onzichtbaar maakt, en/of vervangt door een ander plaatje (het 'omdraai effect').
Zijn er 20 van de 25 leerlingen aanwezig, dan maak je op deze manier dus 25 records aan in de tabel Registraties, met daarin het LeerlingID (van de foto), de datum van de les en de klasID. Aan het eind van het inchecken heb je dan al het overzicht dat je wilt hebben in csv, en aangezien dat op het hele proces nog hooguit 5 minuten extra werk betekent (even één regel code erbij schrijven die het csv bestand aanmaakt, meer is het niet) zou ik de export niet laten wachten tot iedereen naar de toekomst mag, maar dat dus gelijk meenemen in het project.
 
Ok bedankt, hier kan ik zeker al mee op weg!!

Groeten
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan