Externe DVD schijf.

Status
Niet open voor verdere reacties.

tuurke

Gebruiker
Lid geworden
25 jan 2002
Berichten
992
Ik ben er opnieuw met de oude koeien...

Ik heb dus Norton Ghost (zonder problemen) geïnstalleerd op Windows 10.
Heb eveneens, zonder problemen, een image gemaakt op een partitie en eveneens op een externe harde schijf.
Als ik de recovery cd in mijn usb dvdschijf wil laten booten krijg ik mijn pc de keuze tussen mijn harde schijf te zien en “enter setup” (dus niet mijn Slymtype eBAU108 6L, dvd)

Ik klik op “enter setup” en krijg de Bios (Asus bios utility ez mode) en daar vind ik wel onder usb
Slymtype eBAU108 6L
Maar niet als naar “boot” ga.
Moet dit daar mogelijk aangemaakt worden ?

Weer al iets waar ik best afblijf zeker.

Op mijn mini Asus notebook heb ik dezelfde installatie en wordt (dezelfde lezer) wel erkend.
 
Ik heb geen interesse meer om dergelijke problemen op te lossen. Kost veel te veel tijd en Norton Ghost is al lang verouderd in dat opzicht en die problemen die jij aankaart zijn vaak gericht op een 'personal' pc, als je begrijpt wat ik bedoel. En een back-up maken is geen kunst, maar als je niet herstellen kunt, dan ben je nog nergens. Ik ga daar geen tijd meer instoppen. Er zijn genoeg programma's aangedragen die wel werken als een tierelier.
 
Aan de beschrijving van het probleem leid ik af dat het benodigde stuurprogramma voor die ext. dvd-rom pas tijdens de POST geladen worden en daardoor kun je dus niet van dat station booten.
Dat staat los van het feit dat hij wel in de BIOS wordt gezien.
Gewoon een kansloze missie dit dus zou er geen minuut langer mee bezig blijven.
 
Bedankt voor de spontane reactie.
Zou gepaster zijn te zeggen: sorry wij weten het ook niet wat nog ....zou kunnen.
Niets waarschijnlijk...maar dat kon ik ook vermoeden.

Moest er toch nog iets "positiefs" uit voortkomen vermeld ik het dus ook niet.

Bedankt voor de moeite en tot een volgende oude koe.
 
Dacht dat je van mij toch een duidelijk antwoord had gekregen, dat weergeeft waar ik het probleem zie.
Je kunt uiteraard ook een bootable usbstick maken om die image terug te zetten i.p.v. met achterhaalde cd/dvd's te gaan rommelen ?
Je kunt nl. die cd/dvd-bestanden met Rufus op usbstick zetten.
Of betreffende pc moet dusdanig verouderd zijn dat er geen optie in de BIOS bestaat die dat mogelijk maakt.
Echter daarover geef je geen enkele aanwijzing dus wat mij betreft mag je dat mogelijke "positieve" voor jezelf houden als mijn mening / hulp op deze manier gewaardeerd wordt.
 
Bedankt voor de info (Rufus) ik ga dat zeker uit proberen.
Ik ben "oud" (kunnen jullie vaststellen aan het feit dat ik op dezelfde nagel blijf hameren en ik het vertik van het onderwerp op te geven) maar de laptop is splinterlneuw...
De Asus laptop is vandaag juist 7 dagen oud.
Enkele specificaties:
Windows 10 64 bit - Intel core i5 Cpu - SSD 128 GB+ harde schijf 500 GB - Bios AT/AT Compatibel - scherm 17 enz...
De laptop is zo "dun" dat er een externe schijf (Liteon) moet gebruikt worden om diverse software te installeren...

Als ik vermeld dat ik het eventuele "positieve" niet zou melden is het vooral omdat jullie niet meer wou lastigvallen met vragen en resultaten over Ghost.
 
Kijk, nu komen we ergens...
Een nieuwe laptop huh...
Als je in de BIOS / UEFI de optie "Secure Boot" eens uitzet en UEFI omzet naar "Legacy Boot" heb je wellicht kans dat het systeem toch van die ext. dvdrom wil booten..
Uiteraard instellingen hierna opslaan en herstarten...
Of jga je nu vertellen dat je dat al geprobeerd hebt..?:D
 
Neen hebt ik niet geprobeerd. Ben wel menige keren in de bios zitten zoeken, maar altijd met esc zonder aanpassingen afgesloten. Reden: durf het niet aan. De bios die voorheen gebruikte zag er helemaal anders uit.

Als de huidige open:
Advanced: een 11-tal punten die kunnen aangeklikt worden. o.a.
USB configuratie met na klikken legacy USB Support (enabled) en USB Mass storage Support (enabled).
In Boot: Fastboot (disabled)
Boot option 1 (Windows boot mgr (P2.I
Add New boot option: hier "iets"worden ingevuld.
boot option
Create.
In Security zijn enkel beschikbaar: Administrator password-User password en set master password.

Ook hier weet ik dus ook niet wat gedaan...
 
Meestal moet je de "geavanceerde opties" kiezen in de tab "Boot" om daar te komen.
Helemaal precies kan ik het niet uitleggen want UEFI / BIOS veranderen elk jaar wat uitvoering, aanzicht en functies betreft...
Hier een zooitje video's waarin wordt getoond waar je deze instellingen vindt en hoe je deze aan- / uit zet...
Anders iemand vragen die er mee bekend is, het lijkt allemaal veel moeilijker dan het is..
 
Ik heb een video van mijn moederbord gevonden.https://www.youtube.com/watch?v=iIuEb-Ek6-U
Hier wordt duidelijk aangetoond (denk ik) hoe mijn probleem mogelijk opgelost wordt.
MAAR...
Het verschil is, als ik naar "Security" ga er bij mij (onderaan links) na "Set user password" niets meer staat. Dus geen "I/O Interface security" of "Secure boot" waar zij op klikken.
De rest lijkt allemaal het zelfde.
 
Dat bedoelde ik dus te zeggen met "UEFI / BIOS veranderen elk jaar wat uitvoering, aanzicht en functies betreft".
Het kan best zijn dat de fabrikant van de laptop besloten heeft bepaalde functies niet beschikbaar te maken.
Je hebt dan te maken met een "beschermde" BIOS / UEFI waarbij je via een code of wachtwoord pas bij de uitgebreide opties kunt komen...
 
Zou dat mogelijk Set user password kunnen zij ? Want dit is één van de drie aanduiding die kunnen aangeklikt worden ?
 
Sorry...gevonden: Security boot staat er wel. Met een andere video te bekijken..even naar beneden scrollen, wist niet dat dit kon

Scrapheap, bedankt, het zou moeten lukken, ik denk zelf als ik alles correct uitvoer dat ook de dvd schijf zal draaien.

Maar dat is mogelijk iets voor morgen.
 
Alles in de bios is perfect verlopen en de usb stick ging tot aan het Symantec scherm waar moet accepteren en/of weigeren gekozen worden en daar functioneert de muis" niet.
Manueel gaat ook niet.
Ik heb hetzelfde meegemaakt op mijn desktop en moest ik in de Bios naar Usb configuration en Legacy Usb van enable naar auto zetten of soms het omgekeerde en dan deed de muis het.

Hier lukt dat nog niet, kreeg een melding (had die moeten noteren) en geraakte niet direct meer opgestart.
Heb de instellingen in de Bios opnieuw teruggezet en alles draait normaal.

Een idee welke instelling de muis nodig heeft.
 
Nee, helaas...overigens kan het een verschil maken of je een muis met een touwtje gebruikt of een draadloze.
Zelf heb ik het niet op die draadloze toestanden, nog afgezien van het batterij / accu gebeuren, ik gebruik altijd een muis of toestenbord via een touwtje.
Overigens werkt het bedienen van functies in UEFI / BIOS veelal d.m.v. de pijltjes- en page-up / page-down toetsen maar ik neem aan dat je reeds tot die conclusie was gekomen.

Met Norton Ghost heb ik nooit gewerkt, ben er dus niet bekend mee maar het verbaast mij echter waarom er om toestemming wordt gevraagd bij een opstart-cd / bootable usbstick.
Mijns inziens zou deze zonder iets te vragen een besturingsomgeving moeten opstarten van waaruit je een image / backup kunt kiezen om terug te zetten...
Zo werkt dat in elk geval bij Acronis...als ik daar boot vanaf het herstelmedium wordt er nergens toestemming voor gevraagd..
 
Het zijn dus muis en klavier die werken bij het booten met recovery cd of usb stick.

Buiten lijkt alles eveneens correct in de bios.Ik installeerde als met de usb stick en nu wordt mijn usb dvd schijf ook gevonden.

Wat betekent dit:

Realtek PCIe GBE family controller series
PXE-E61 Media test failure check cable or insert boot media in selected boot device...press enter
 
Klinkt mij in de oren alsof er geprobeerd wordt van een netwerk-schijf te booten..
De Realtek PCIe GBE family controller is je onboard netwerk-adapter ( UTP ).
Netwerrk-boot is een optie die je in de BIOS / UEFI aan of uit kunt zetten...
 
Scrapheap (e.a)., ik kom nog eens jouw richting voor enkele vragen en over huidige vooruitgang.

Actueel wordt mijn Usb dvd schijf zonder problemen erkend gebeurt de booting zonder problemen. Ik ben er zelf al toegekomen dat het eerste scherm van Symantec waar gevraagd wordt "Aanvaarden" of "Weigeren" al kan geopend worden...maar wel met een klaviertoets "A" of "W" (hier wel ineens "querty" toets)) maar met de muis gaat het dus niet. Daarna komt scherm "Computer herstellen" maar hier kan ik niet verder. Ik zit dus op "één" muis- of klavierklik de oplossing.
Het is wel zo dat van het ogenblik dat Symantec overneemt van Microsoft zowel keyboard als muis geen power meer krijgen.

Op mijn 2de laptop (eveneens Window 10) is er geen enkel probleem.
Ik heb al zitten Googlen: zou het kunnen dat een bepaalde driver 32-bit nodig is heeft tegenover die van mijn 64-bit.

Vb:Intel SATA Controller AHCI Driver: waar vind ik ergens waar en welke geïnstalleerd is op zowel laptop 1 als 2.

Voor het uitvallen van (verbinding) keyboard en muis moet ik mogelijk een andere richting uit, enig idee ?
 
De betreffende driver kun je zien onder Apparaatbeheer => Systeemapparaten ( deze moet je openklikken, dan komt er een heel overzicht tevoorschijn ).
Indien je nieuwe laptop een processor uit de Skylake-serie of nieuwer aan boord heeft kan het ontbreken van xHCI-support in die processor inderdaad opgelost worden door deze drivers aan andere boot-media toe te voegen.
Dat is o.a. ook noodzakelijk als je bijv. Win 7 op een Skylake-systeem wilt installeren.
Het kan ook nog een kwestie zijn van ontbrekende usb(3) drivers zijn in de bootschijf...
Je kunt deze aan die bootschijf toevoegen door deze te slipstreamen m.b.v. nLite.
Handleiding v.w.b. het slipstreamen van xHCI-drivers in een bootmedium hier, je kunt daar uiteraard de usb-drivers ook aan toevoegen.
Als je daar mee aan de gang gaat, doe ze dan beide, zowel usb(3) als de XHCI-drivers, ben je in 1x klaar.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan