MB opgeblazen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

heinflhs

Gebruiker
Lid geworden
15 jul 2014
Berichten
675
In mijn andere pc zit een 760GM-P25 moederbord.

Gisteren een andere chip gemonteerd en niet goed opgelet. Per ongeluk de chip in een verkeerde stand erin geplaatst. De pc startte niet op, geen activiteit van de harde schijf geen beeld. De oude chip terug gezet zelfde resultaat.

Nu heb ik gelezen dat het verkeerd plaatsen van een chip het MB kan opblazen.


Kan ik dat zelf controleren?


Verder heb ik gelezen dat mogelijk het BIOS resetten via een schakelaar op het MB een oplossing zou kunnen zijn. Kan dat of moet ik er van uit gaan dat het MB onherstelbaar is?


Alvast dank.
 
Als je de pc aanzet, branden er lampjes van je systeemkast of moederbord?

En wat was het voor een chip?
 
Hert blauwe lampje op de systeemkast gaat aan, op het MB zie ik geen lampjes branden. Het is een AMD FX 8320E chip.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je bedoelt de processor?
 
Moet zeggen dat ik het knap vind als je een cpu verkeerd plaatst want die past maar op 1 manier.
Je kan het volgende proberen:
De oude terug plaatsen, je BIOS resetten (stroom van het systeem afhalen, batterij van het moederbord afhalen en de aan/uitknop een paar seconden ingedrukt houden) en dan de BIOS updaten.

Kijk ook even of de pinnetjes van de socket niet zijn verbogen.
 
De kritiek is wel enigszins terecht. Ik was er net mee bezig toen iemand aan de deur kwam. Daarna een tikje afgeleid en toen ging het mis.


Heb de batterij een 10-tal minuten uit het MB gehaald en enkele keren opgestart. Helaas geen resultaat en het blauwe lampje van het systeem dat zojuist nog werkte werkt nu ook niet meer.


Ik neig ertoe om te concluderen dat ik het MB verziekt heb?

volgens mij zijn de pinnetjes nog in orde zo te zien.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De oude wel teruggeplaatst? En daarna dus wat ik schreef gedaan?

BIOS updaten kan alleen als je in de pc komt natuurlijk ;) Maar dat snap je zelf wel toch hoop ik.
 
De oude terug geplaatst en jouw instructies gevolgd en de batterij zo'n 10 minuten eruit gehad enkele keren opgestart en niets werkt.

De harde schijf reageert niet, het blauwe lampje van de kast blijft uit, geen beeldscherm.
Niets.

Dus ik denk dat het MB ter ziele is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
maar als niets helpt, ook de batterij verwijderen etc. niet hoe kun je dan een nieuw bios installeren?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Beste heinflhs, het is niet nodig om te quoten bij elke directe reactie.
Heb daarom alle quotes verwijderd.
 
Hallo

"Gisteren een andere chip gemonteerd en niet goed opgelet. Per ongeluk de chip in een verkeerde stand erin geplaatst. De pc startte niet op, geen activiteit van de harde schijf geen beeld. De oude chip terug gezet zelfde resultaat."

Kortsluiting motherboard ...

Mits de pinout v/d c.p.u. dan volledig verkeerd is ... , kun je logischerwijs concluderen dat de spanningsregelaars v/d c.p.u. defekt zullen zijn .

Wat dit verder nog teweeg heeft gebracht is een groot vraagteken...

Defekt motherboard ... , zo goed als zeker de op dat moment verkeerd gemonteerde c.p.u. ... de achteraf door u gemonteerde originele c.p.u. ???

Merkloze voeding kan ook een klap hebben gekregen , mits de harddisk volgens u niets meer doet (geen activiteit van de harde schijf)

Het een en ander zou je moeten kunnen controleren d.m.v. multimeter. (spanningen / kortsluitingen , etc ...)

Mocht het bovenstaande voor u chinees zijn , is het veiliger/goedkoper om het een en ander te laten controleren door iemand met de nodige ervaring in deze materie.

Peter
 
Beste Peter, Ik denk dat dit het beste advies is en ik ga dat morgenvroeg doen. Bedankt en een prettig weekeinde.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan