PC blijft hangen in het beginscherm (Logo Dell Optiplex 790)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rony68

Gebruiker
Lid geworden
23 aug 2014
Berichten
112
Ik heb pas een pc overgenomen. De pc blijft hangen, en start niet door naar het besturingssysteem.
Weet iemand welke stappen ik kan ondernemen om te uit te zoeken wat het mankement is.
 
Probeer eerst dit, via F8 toets in de veilige modus te komen. Welke windows versie is het dan. Wel weinig info zo.

Stof ophoping, hoe oud is het beestje, heeft die het altijd goed gedaan of niet. Ben je ter goeder trouw geweest. Zit alles er wel in en aan.
 
Met de F8 toets krijg ik een zwart scherm, pc start niet door.
Het " beestje is een jaar of 4 oud. Ik heb deze samen met een andere Dell Optiplex 790 MT overgenomen, waarvan de andere het perfect doet. Naar mijn idee zit alles goed aangesloten.
 
Toevoegingen:

Een andere mogelijke oorzaak van een beeldscherm dat in 'zwart' gaat zijn fouten in het stuurprogramma. Heb je onlangs het stuurprogramma geüpdatet via de website van de fabrikant, of via (optionele) Windows-updates, is de kans reëel dat dit de oorzaak is van het falen van het beeldscherm. De oplossing?

Terug grijpen naar het vorige stuurprogramma is sterk aan te bevelen want nieuw is niet altijd beter. Nu begrijpen we ook wel dat het moeilijk is om het vorige stuurprogramma opnieuw te installeren als je geen beeld meer hebt, maar systeemherstel werk vaak ook. Opstarten via een herstel-cd kan ook lukken.

Als het beeldscherm in zwart gaat, wil dat niet altijd betekenen dat de computer faalt. Soms is de oorzaak het beeldscherm zelf. Het is een publiek geheim dat veel fabrikanten voedingen in beeldscherm monteren met een levensduur van +/- 5 jaar. Als jouw beeldscherm deze respectabele (kuch) leeftijd bereikt heeft, doe je er best het beste aan het beeldscherm eens op een ander toestel aan te sluiten.

De voeding kan eveneens een oorzaak zijn voor het 'in zwart gaan' van een beeldscherm. Een grafische kaart (oververhitting) is vaak één van de grootste energievreters in een computer. Het zal je denk ik niet verwonderen dat een voeding, net als andere componenten, onderhevig is aan slijtage. Dikwijls zijn vuil en stof de boosdoeners waardoor de capaciteit van de voeding afneemt. Een rechtstreeks gevolg is dat de grafische kaart onvoldoende 'stroom' krijgt wat op zijn beurt resulteert in een zwart beeldscherm.

Heb of zijn er recentelijk stuurprogramma's bijgewerkt? Misschien heeft de vorige eigenaar louche websites bezocht of nieuwe software geïnstalleerd? (virussen en malware).
Is de computer onlangs blootgesteld aan hogere temperaturen dan normaal? Maken de ventilatoren (voeding, grafische kaart) meer lawaai dan normaal?

Zoals je ziet diverse mogelijkheden. Ik zou hem meenemen naar een winkel, of zelf als je er verstand van hebt alles goed nalopen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb 2 van deze pc's (Dell Optiplex 790 MT met een i7 2600 processor) De een werkt perfect. De andere start niet door. ik ga morgen even de harde verwisselen, en tevens het geheugen checken en dan alle hardware, in dit geval de dvd station los koppelen.

Ik weet weinig van de historie van de pc. alleen dat hij niet doorstart en blijft hangen bij het Dell Logo.
Het beeldscherm werk goed, want anders zou ik hier bij andere pc ook last van moeten hebben.
 
Even een update, PC start nadat ik de satakabel van de Harddisk hebt vervangen nu op. Ik hoop dat dit het was. ik ga hem nu nog installeren en kijken hoe het verder doet.
Ik had niet verwacht dat een defect kabeltje, dit soort problemen zou geven.
 
Dank je, ik had eigenlijk verwacht dat het moederbord kapot zou zijn, dus dit valt mij reuze mee.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan