javascript werkt wel, maar vbscript niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jeanjean

Gebruiker
Lid geworden
1 okt 2008
Berichten
22
Hallo iedereen,

Na een lange periode va inactiviteit, ben ik terug bezig met scripts in webpagina's.
Het probleem waar ik nu mee zit, is dat het niet meer lukt om vbscrips te runnen terwijl javascript wel lukt...

Onderstaand voorbeeld met javascript werkt wel:
HTML:
<HTML>
	<HEAD>
		<SCRIPT TYPE="text/javascript">
			function HalloBox()
				{
					alert("Hallo, ik ben een JavaScript...");
				}
		</SCRIPT>
	</HEAD>
	<BODY>
		<FORM NAME="Form1">
			<INPUT TYPE="Button" NAME="Button1" VALUE="Click" ONCLICK="HalloBox()">
		</FORM>
	</BODY>
</HTML>
Identiek hetzelfde, maar met vbscript, werkt niet:
HTML:
<HTML>
	<HEAD>
		<SCRIPT TYPE="text/vbscript">
			sub HalloBox
				msgbox "Hallo, ik ben een VBScript..."
			end sub

		</SCRIPT>
	</HEAD>
	<BODY>
		<FORM NAME="Form1">
			<INPUT TYPE="Button" NAME="Button1" VALUE="Click" ONCLICK="HalloBox">
		</FORM>
	</BODY>
</HTML>

Mijn besturingssysteem is windows 10 home, en de geteste browsers zijn Edge, IE, Chrome en Firefox.
 
Wordt dit niet veelvuldig geblokt vanwege veiligheidsissues?
Ik weet nog vroeger dat spontaan de koffiebekerhouder CD-rom-speler-lade van de PC open ging door wat grappige VBS'jes.
 
Naar aanleiding van jou antwoord heb ik even wat gegoogled, en heb ik deze pagina gevonden.
Ik zie er behoorlijk tegen op, maar het lijkt mij toch het beste dat ik javascript ga leren, en alle vbscripts achterwege laat...
 
Dat kan ik zeker aanraden als je je op webdevelopment richt.
 
Heeft er iemand weet van een website (of iets anders) waar ik de javascript-tegenhanger van vbscript-commando's kan vinden?
Bijvoorbeeld: ik typ "msgbox" en de site antwoordt "alert"
 
De syntax is volledig anders, en ik zou eerder aanraden om een tutorial JavaScript (Vanilla) te zoeken.
 
Als ik het goed heb, dan lijkt de syntax wel een beetje op PHP, en daar heb ik toch wel wat ervaring mee...
Bovendien heb ik hier een mooie (Engelstalige) tutorial gevonden, samen met 10-tallen andere nuttige tutorials, references en examples!
Bedankt voor de reacties.
 
Laatst bewerkt:
Heeft er iemand weet van een website (of iets anders) waar ik de javascript-tegenhanger van vbscript-commando's kan vinden
De toepassing is verschillend. VBscript is voor Windows en Javascript is voor browsers. Daarom kan je met VBscript de CD lade van je pc open doen (en nog heel veel meer). Dat kan uiteraard niet met Javascript van de browser vanwege veiligheid.

Het beste kan je gewoon de Javascript syntax doorlezen. Je zal veel overeenkomsten zien met VBscript, alleen net effe wat anders geschreven. Een if blijft een if en een for blijft een for. In Javascript kan je de function gebruiken als een sub. Simpel toch?

Voorbeeldje MsgBox maar dan in Javascript
Code:
confirm("Klik op de druktoets");
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan