probleem videokaart

Status
Niet open voor verdere reacties.

chila

Gebruiker
Lid geworden
8 aug 2003
Berichten
135
Sinds het weekend "crasht" mijn pc geregeld.
Steeds met de melding WHEA UNCORRECTABLE ERROR
Heb hem al een paar herstelpunten terug gezet en malware etc gescand maar het probleem blijft.
Zolang ik gewoon wat internet is niets aan de hand maar zodra ik iets met video afspeel (netflix, youtube, een spel)
dan gaat het binnen een paar minuten fout en vermoed dus ook dat het aan de videokaart ligt.
Wist al dat hier een kaart in zit die eigenlijk niet ondersteund word door Win10, maar hij deed het wel altijd gewoon, na een windows herinstallatie door de lokale pc boer
die dus ook de toch werkende drivers had gevonden, bleef hij het ook gewoon doen. Tot hij nu dus problemen geeft.
Kan ik dit zelf vervangen of kan ik er beter een kopen en laten installeren? En wat voor een heb ik nodig (liefst uit de niet te dure range aangezien ik nou ook
weer niet echt zwaardere games speel of videobewerking ofzo)
Mijn specs zijn de vinden in de bijlage.
Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • Screenshot_1.jpg
    Screenshot_1.jpg
    67,9 KB · Weergaven: 82
Dat zeg ik... Dat heb ik dus gedaan.
geen updates beschikbaar en al systeemherstel gedaan.
Vandaar... hardware fout en gebeurt alleen bij video gerelateerde dingen dus conclusie: videokaart
Mocht je meer opties om te achterhalen of dit zeker zo is, dan hoor ik het graag
 
Ik zal het proberen en dat weet ik inderdaad. Waarschijnllijk is dat ook de driver die hij heeft geinstalleerd en tot nu toe ook normaal werkte.
Er zijn wat stroom techinische problemen in huis waardoor soms de aardlek springt en de pc dus ook plotseling uit valt en denk dat hierdoor iets beschadigd is geraakt.
(vandaar ook de herinstallatie een paar maanden terug omdat mijn harde schijf toen niet meer werkte!)
Zie bijlage van dxdiag

Screenshot_2.jpg
 
Helaas dus. Dat installeert niet.
nogmaals, weet ook niet helemaal 100% zeker dat het aan de videokaart ligt, maar ik denk het wel gezien het gedrag.
Zijn er nog andere manieren om hier uitsluitsel over te krijgen? En mocht het dit idd zijn, wat is dan de oplossing?
 
De videokaart kan uiteraard ook gewoon niet meer in orde zijn.
De foutmelding duidt in ieder geval op een hardware probleem.
 
Jep dat begreep ik idd :)
Maar weet dus niet zeker welke hardware.
Aangezien het probleem ontstaat met games/ video fragmenten denk ik dat het de videokaart is maar hoe kan ik
dit zeker achterhalen? Er is toch een windows logboek met fouten? Weet alleen niet meer hoe ik daar kwam
 
Dit zeker ook omdat ik weet dat er problemen zijn met de stroomtoevoer in huis.
(de klok loopt hier altijd achter maar in de shop niet!)
 
De logboeken kan je starten met de opdracht: eventvwr
 
Ja die bedoelde ik idd :) Thanks!
maar nu nog.... Hoe zie ik WAT de fouten veroorzaakt?
het is dus zo dat hij bleef crashen als ik een video actieve site bezoek. (netflix, youtube, uitzending gemist etc)
Video's in facebook speelt hij wel gewoon af (deze zijn ook meestal korter dan 10 min. en minder intensief) Ook als bv netflix open staat maar er geen video afspeelt dan crasht hij.
Heb ik geen browser met video content actief of op de achtergrond, dan is er niks aan de hand en werkt het perfect en crasht ook niet. Kan de hele dag op deze pagina zitten zonder problemen maar zodra er een
Site met video content open staat, zelfs al is die niet in gebruik dan zie ik de volgende morgen dat hij opnieuw opgestart is.
 
Nee idd dat zeg ik, weet niet 100% zeker dat het daar aan ligt maar wil er wel graag achter komen :)
Dit zegt Whocrashed:

System Information (local)
--------------------------------------------------------------------------------

Computer name: DESKTOP-5LA7VLR
Windows version: Windows 10 , 10.0, build: 16299
Windows dir: C:\WINDOWS
Hardware: ASRock, 880GMH/USB3.
CPU: AuthenticAMD AMD Athlon(tm) II X4 640 Processor AMD586, level: 16
4 logical processors, active mask: 15
RAM: 8320700416 bytes total




--------------------------------------------------------------------------------
Crash Dump Analysis
--------------------------------------------------------------------------------

Crash dumps are enabled on your computer.

Crash dump directories:
C:\WINDOWS
C:\WINDOWS\Minidump

On Wed 7-3-2018 14:07:02 your computer crashed or a problem was reported
crash dump file: C:\WINDOWS\Minidump\030718-32187-01.dmp
This was probably caused by the following module: hal.dll (hal+0x3BEFF)
Bugcheck code: 0x124 (0x0, 0xFFFF8187107BA028, 0xB616A000, 0xE8000135)
Error: WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR
file path: C:\WINDOWS\system32\hal.dll
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: Hardware Abstraction Layer DLL
Bug check description: This bug check indicates that a fatal hardware error has occurred. This bug check uses the error data that is provided by the Windows Hardware Error Architecture (WHEA).
This is likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.



On Wed 7-3-2018 14:07:02 your computer crashed or a problem was reported
crash dump file: C:\WINDOWS\MEMORY.DMP
This was probably caused by the following module: hal.dll (hal!HalBugCheckSystem+0xCF)
Bugcheck code: 0x124 (0x0, 0xFFFF8187107BA028, 0xB616A000, 0xE8000135)
Error: WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR
file path: C:\WINDOWS\system32\hal.dll
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: Hardware Abstraction Layer DLL
Bug check description: This bug check indicates that a fatal hardware error has occurred. This bug check uses the error data that is provided by the Windows Hardware Error Architecture (WHEA).
This is likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.





--------------------------------------------------------------------------------
Conclusion
--------------------------------------------------------------------------------

2 crash dumps have been found and analyzed. No offending third party drivers have been found. Connsider using WhoCrashed Professional which offers more detailed analysis using symbol resolution. Also configuring your system to produce a full memory dump may help you.


Read the topic general suggestions for troubleshooting system crashes for more information.

Note that it's not always possible to state with certainty whether a reported driver is responsible for crashing your system or that the root cause is in another module. Nonetheless it's suggested you look for updates for the products that these drivers belong to and regularly visit Windows update or enable automatic updates for Windows. In case a piece of malfunctioning hardware is causing trouble, a search with Google on the bug check errors together with the model name and brand of your computer may help you investigate this further.
 
Is alles aan de binnenzijde stofvrij?
Die code verteld een probleem met de CPU instructie vanuit de kernel, kan een driver zijn maar ook een hardwareonderdeel, de RAM b.v.

Je zou kunnen beginnen met het openen van de CMD als admin. en een sfc /scannow uit kunnen voeren.
En dan een RAM test.
http://www.memtest.org/
 
scannow draait


Welke van de memtests kan ik het beste nemen?
Er staan er diversen zo te zien
 
Laatst bewerkt:
Scannow is nog bezig (83%)
Stof nihil. Haal hem sowieso elke week open om stof te verwijderen aangezien we in een oud
huis wonen en stof idd snel een probleem is. Daar let ik dus extra op!
Even een usb leeg maken voor rufus met de memtest (zet juist net alles op USB just in case haha)
Kom er zo op terug!
 
scannow:


C:\Windows>sfc /SCANNOW

Beginning system scan. This process will take some time.

Beginning verification phase of system scan.
Verification 100% complete.

Windows Resource Protection did not find any integrity violations.
 
Kan me er zo aan ergeren omdat er tot vorige week niets aan de hand was. Ik account, man account, niets mis mee.
Hij roept me dat er op zijn account geen video's afgespeeld worden. Zwart beeld maar wel geluid.
Zeg ach, zet op mijne dan... En deden ze het wel. Gewoon video+geluid en ineens pats crash elke keer.
Kan dat niet velen haha! Zijn me maar weinig dingen belangrijk maar mijn pc staat toch wel aardig bovenaan :D
Hij is al helemaal totale pc leek dus daar hoef ik niks van te verwachten en ik kan mijn weg er goed in vinden.
Daarom kan ik het echt niet uitstaan als iets niet werkt en ben ik altijd super blij met jullie hulp als er iets is.
Jullie zijn tenminste altijd wel te begrijpen :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan