Vraag over windows server 2016

Status
Niet open voor verdere reacties.

ronnievos1

Gebruiker
Lid geworden
9 mei 2013
Berichten
42
Hallo,

Ik ben bezig met een server opzetten heb alles ingesteld maar wil nu client acounds aanmaken met bureaublad, Hoe moet je dat doen een virtule windows er bij draaien of kun je gewoon in de windows server gebruikers aanmaken en dan software instaleren en instellen per gebruiker ? En dan een client pc koppelen aan een domein en inloggen?
 
Hangt volledig af van wat je met je opzet wilt bereiken.

Vanuit professioneel oogpunt zou ik gaan voor een DC (Domain controller) met AD, DHCP en DNS. Er even vanuit gaande dat je ook de server ergens virtueel hebt draaien. (HyperV, VMWare of Virtualbox?)
Daarbij kun je dan kiezen voor een Extra server als TS/RDS of een losse virtuele Windows 7/8/10 desktop (inderdaad domein gekoppeld).
Let wel dat je zonder licentie maar x aantal dagen een server een RDS rol mag/kan toekennen.

Leg anders eerst eens uit wat je aan het inrichten bent. Voor jou is je intake misschien wel duidelijk, maar een gericht advies komt beter en sneller met een duidelijke topicstart.
Is het een soort testlab waar je je kennis aan het oppoetsen bent? Of ben je in een zakelijk omgeving bezig? Tell us more.
 
Bedankt voor jou antwoord.

Zal gaan om een klein bedrijf a 6-8 pc’s.

Heb nu virtual server 2016 gewoon op de server draaien.

Dan zou het handig zijn om hyper-v te draaien lijkt mij?
 
Het ontwerp van een netwerk begint mijn inziens met een plan van aanpak en wat mij betreft een simpele Visio tekening met hoe je een netwerk op gaat bouwen.
Dit afhankelijk van de mogelijkheden/budget van de klant.
Tijdens deze fase neem je cruciale beslissingen met betrekking tot aanschaf hard en software en de inrichting.
Nu ben je eerst een server gaan installeren en inrichten en ga je je achteraf vragen stellen hoe en wat.
Want of je Hyper-V kunt gaan gebruiken (in de toekomst) hangt ook af van of jouw hardware ook een hypervisor kan zijn. Niet alle hardware ondersteunt dat.

Maargoed, leermomentje, back to the topic. Laten we voor nu even uitgaan van een fysiek geinstalleerde Server 2016.

- Je hebt een domaincontroller, hoogstwaarschijnlijk met AD, DHCP, DNS en misschien nog wat andere rollen.
- Je hebt 6-8 desktops, hopelijk met een Pro versie van Windows

Zijn de werkplekken vaste werkplekken voor de gebruikers of zijn het flexplekken? Wil je gebruik gaan maken van Roaming profiles?
Heb je hier als shares voor aangemaakt en rechtentechnisch dichtgetimmerd?
Ga je voor redirected documenten naar een fileshare op de server of laat je dat lokaal staan?
Hoe ga je klantspecifieke applicaties installeren en updaten. Ga je dit via installers pushen naar de clients/desktops.
Probleem met desktops is vaak het centrale beheer. Er gaat namelijk veel tijd zitten om 8 keer alle werkplekken bij langs te gaan en alles bij te werken qua updates.
Zowel de Windows updates (patch management) als de klantspecifieke updates.

En misschien nog wel het alllllllerbelangrijkste van allemaal

Hoe ga je dit inregelen qua back-up?

Want jij bent als Systeembeheerder mede verantwoordelijk voor dataverlies.
Hou hier wel rekening gaat mee als "knutselen". Zeker met de nieuwe AVG/GPDR in aantocht.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan