hoe storing in lichtnet meten

Status
Niet open voor verdere reacties.

LWM

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2008
Berichten
948
ik heb jarenlang meerdere Devolo's (en andere merken) homeplugs in huis gebruikt in meerdere kamers over drie woonlagen en dat heeft jaren prima gewerkt. Op enig moment werkte het minder goed (de verbindingslijnen op de Devolo cockpit werden oranje en soms rood, hetgeen slechte verbinding betekent). Vervolgens werkte de Devolo op de bovenetage helemaal niet meer. En uiteindelijk was de situatie zodanig slecht dat ik alleen nog een homeplug aan het modem had en een op de 2e woonlaag aan een desktop. Dat werkte goed, maar zodra ik ergens anders in huis nog een homeplug in een stopcontact prikte werd die niet gezien en die kreeg dus geen verbinding met het netwerk. Alle instel-opties van Devolo losten het probleem niet op, dus inmiddels gebruik ik geen homeplugs meer. Maar ik wil graag weten of mijn lichtnet mogelijk wordt gestoord o.i.d. want de oorzaak heb ik nooit kunnen ontdekken. Wel verscheen er ooit op mijn Devolo cockpit een onbeveiligde Devolo die niet van mij was. Dat zou niet moeten kunnen. Daarmee kon ik dus een verbinding maken en die heb ik toen geblokkeerd. Heb in mijn omgeving en bij buren gevraagd of iemand Devolo's gebruikt, maar niemand. Omdat mijn geluidsinstallatie 's avonds heel laat 'schoner' klinkt, vraag ik mij af of het lichtnet wordt gestoord. Bestaat er een manier of apparaat om het lichtnet op storingen door te meten?
 
Het is te meten, maar het kost wel wat.

Huur een Fluke 434II voor een week of meer en meet je hele systeem door. Moet je wel weten waar je moet meten en wat je moet meten. Of laat een installateur komen.
 
Met welk deel van de meter doe je dat dan?
https://docs-emea.rs-online.com/webdocs/1555/0900766b815556bc.pdf

Ihmo ben je meer op zoek naar super positie van ongewenste hoogfrequente signalen.
De netspanningskwaliteit 230V/50Hz is wel als basis belangrijk, dat kan met deze meter, maar ga je met deze meter dan ook die ongewenste hoogfrequente signalen vinden?
Als het wel zo is ben ik benieuwd welke sectie dit doet van de meter, dan leer ik ook weer wat, maar met wat ik nu begrijp, zie ik er geen brood in.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan