Netwerk.

Status
Niet open voor verdere reacties.

tuurke

Gebruiker
Lid geworden
25 jan 2002
Berichten
992
Netwerk: Pclap (win7) Pcdesk (win 7) Pcmini (win 10) draait normaal

Ik wil daar nu PcAsus (win 10) aan toevoegen.

Als ik op Nu lid" worden klik, wachtwoord invul krijg ik steeds dit scherm Netwerk.jpg
Op de nieuwste PcAsus krijg ik bij netwerk: Netwerk 2.jpg
Ik kan wel hier de inhoud van de drie andere pc's openen op PcAsus.

Maar als ik op PCLAP de inhoud van PcAsus wil openen krijg ik \\PcAsus is niet toegankelijk...niet de juiste machtiging voor deze netwerk bron...

Moet overal alles verwijderen en opnieuw beginnen ?
 
Probleem lijkt opgelost.
Machinekey aangepast en mappen worden nu wel geopend.

Nog een vraagje: als ik bestanden aanduid om te "delen" worden duid ik steeds "iedereen" aan.
Ik heb al de opmerking gezien dat "iedereen" onveilig is. Ik veronderstel dat "iedereen" hier betekent bvb mijn huisgenoten en niet andere computers die niet in het netwerk zitten.
 
zelfs met "iedereen" moet je standaard, tenzij je dat specifiek uitzet, nog steeds een username en password hebben vanaf windows 10..

In principe is "iedereen" iedereen die bij poort 445 van je PC kan. als je achter een firewall zit (wat ik wel aanneem) is dat inderdaad alleen lokaal verkeer op je netwerk.
 
Te vroeg gekraaid...opnieuw het scherm: PcAsus niet toegankelijk.
 
Als ik in een andere computer op PcAsus klik om de daar in aanwezige mappen te openen... opnieuw kadertje: Map openen \\ PcAsus is niet toegankelijk...niet de juiste machtiging voor deze netwerkbron...e.a.

Het is dus de toevoeging van PcAsus, aan het sinds jaren bestaande netwerk, dat problemen geeft.

Van op PcAsus kan ik alle gedeelde mappen van de andere computers WEL openen.

Kan ik PcAsus niet opnieuw uit het netwerk verwijderen.

OF

Is het niet aangeraden om op de alle computers het netwerk volledig te verwijderen en helemaal opnieuw te starten.

Indien wel, kunnen jullie mij de link aanduiden die ik moet volgen.

Graag jullie advies.
 
Het is een bekend probleem dat win7 machines niet zonder problemen op win10 machines kunnen komen. Hoewel ik het niet meer exact voor ogen heb moet volgens mij iets bij network & sharing center -> advanced sharing center -> "all networks" aangepast worden, maar ik kan me niet meer exact herinneren wat de aanpassing ook alweer was.
 
:thumb:
Welke tool gebruik je om de Machinekey aan te passen.
Heb je een weblinkje?
Tnx....
 
Ik denk dat ik een link op Google gevolgd ben. Maar na aanpassing gaf dat geen verschil.
Ik ben nu gaan zoeken in "uitvoeren" op mijn pc en vond o.a. dit: C:\Program Data\Microsoft\crypto\RSA en effectief daar vind ik Machinekey.
Omgezet naar "old" enz...

Maar weet niet of de oplossing teweegbracht, want het is een hele tijd daarna dat er ik ineens verbinding had. Ik weet zelfs niet meer of ik paswoord, dat ik voorheen al talloze malen had ingevuld, heb moeten inbrengen...
Mogelijk hebben ook de aanpassingen die ik in de "geavanceerde instellingen voor delen" wijzigde een rol gespeeld.
 
Gebruik je het aparte Thuisnetwerk van MS?
Of doe je alles "klassiek" via de instelling "bestanden/mappen/printer" delen?
 
Met Thuisnetwerk instellen krijg je een speciaal wachtwoord van het systeem. Als je die niet hebt, is het "klassiek".
 
Als ik mijn netwerk wil uitbreiden met een nieuwe (of andere) computer heb ik toch ook een wachtwoord nodig van de andere computer.
Is het dit wat je bedoelt ?
 
Als je op een map van een andere computer wilt komen en alles is voorzien van users/wachtwoorden, moet je beiden gebruiken.
Dat is klassiek. Met mappen/printer delen ingeschakeld.

En: Bij het aparte Thuisnetwerk systeem van MS krijg je na het instellen onderstaand beeld. Heb je dat gehad of ben je het vergeten dat je het gehad hebt...? Kan.
Info: https://downloadcentrum.com/hoe-moe...thuisgroep-functie-in-een-windows-10-netwerk/
wachtwoord-windows-10-thuisgroep-vergeten.jpg
 
Laatst bewerkt:
Heb me nooit verdiept hoe ze dat doen, bij ander manieren kun je er in principe achter komen of het gaat om SMB of webdav of iets anders.
Bij Thuisgroep netwerken is het imho een zootje....als je niet weet wat je doet.
Onder Linux heb ik mijn eigen webdav script helemaal op mijn situatie aangepast. Geen dagelijks werk voor mij als niet-IT-er maar met goed lezen en nadenken en een enkele keer een vraag op een forum stellen, werd na een paar experimenten het doel gerealiseerd. Aangepast ruim 2 j geleden na een Apache/Debian update, maar werkt dus al sinds eind 2011.

http://www.computeridee.nl/nieuws/thuisgroep-functie-verdwijnt-uit-windows-10/
Hier ga ik dus geen energie meer insteken, MS trekt zelf de stekker eruit kwam ik net tegen toen ik probeerde te zoeken welk protocol ze gebruiken...

Dus ....ga ook Googlen.

Ik geef een aanzet alvast:
en leer de Verkenner eerst een stuk beter kennen.
https://www.pcleek.com/tips/tips-voor-windows/262-windows-verkenner-voor-beginners
Snap je hoe dit allemaal werkt, ga dan naar een map die je wilt delen, en zet de muis erop en dan R-muis en daar zie je dan delen staan.
Als je iets niet snapt probeer dan de vraag in Google in te vullen en kijk wat je als tips krijgt.

Heb je het idee dat je het allemaal snapt, begin hier maar eens te zoeken, een link zet ik hier neer.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1825733
 
Heb me nooit verdiept hoe ze dat doen, bij ander manieren kun je er in principe achter komen of het gaat om SMB of webdav of iets anders.
Bij Thuisgroep netwerken is het imho een zootje....als je niet weet wat je doet.
Onder Linux heb ik mijn eigen webdav script helemaal op mijn situatie aangepast. Geen dagelijks werk voor mij als niet-IT-er maar met goed lezen en nadenken en een enkele keer een vraag op een forum stellen, werd na een paar experimenten het doel gerealiseerd. Aangepast ruim 2 j geleden na een Apache/Debian update, maar werkt dus al sinds eind 2011.

Einde Thuisnetwerk/Thuisgroep, Microsoft begraaft dit systeem....
http://www.computeridee.nl/nieuws/thuisgroep-functie-verdwijnt-uit-windows-10/
Hier ga ik dus geen energie meer insteken, MS trekt zelf de stekker eruit kwam ik net tegen toen ik probeerde te zoeken welk protocol ze gebruiken...
Waarom denk je dat ze hiermee stoppen....omdat het zo fantastisch is zeker.... :evil:

Dus ....ga ook Googlen naar het klassiek instellen via het netwerk delen.

Ik geef een aanzet alvast:
en leer de Verkenner eerst een stuk beter kennen.
https://www.pcleek.com/tips/tips-voor-windows/262-windows-verkenner-voor-beginners
Snap je hoe dit allemaal werkt, ga dan naar een map die je wilt delen, en zet de muis erop en dan R-muis en daar zie je dan delen staan.
Als je iets niet snapt probeer dan de vraag in Google in te vullen en kijk wat je als tips krijgt.

Heb je het idee dat je het allemaal snapt, begin hier maar eens te zoeken, een link zet ik hier neer.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1825733
 
Laatst bewerkt:
Ik ben ook nog maar eens mijn weg verloren.
Ik heb een netwerk (werkgroep)op PC1 (Laptop Win 7) - PC2 (Desktop Win 7) - PC3 (Mini laptop Win 10) en PC4 (Laptop Win 10).

Door problemen met PC4: een bepaalde excel Xmap werd aangegeven, bij opening, als zijnde al in gebruik.

Op PC1 en PC2 (Win 7) heb ik het netwerk kunnen verwijderen. Nog was het probleem op PC3 en PC4 (Windows 10) niet opgelost. Heb de gedeelde mappen die aanwezig waren in PC4 verwijderd (die niets met de Xmap te zien hadden) en hierdoor kon ik de Xmap nu wel openen.

Maar in het niet meer bestaande netwerk worden PC3 en PC4 nog steeds vermeld.
Hoe kan ik die vermelding verwijderen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan