Opstarten van BIOS duurt lang

Status
Niet open voor verdere reacties.

vrouw

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
27 mrt 2010
Berichten
1.434
Hoi,

Ik heb een al wat ouder moederboord de MSI K9AGM3 waar ik een desktopje van wil maken met de onderdelen die ik nog heb liggen.

Waar ik last van heb is dat als ik de stroom erop zet het zeker nog een minuut duurt voordat het Bios gaat starten en je de post scherm krijgt.
Ik heb er verder nog niets anders op aangesloten dan alleen één reepje geheugen en een processor met fan.

Het is hetzelfde als ik wel alles aansluit en ga opstarten met windows.
laatste update van Bios zit erop.

Waar zou ik moeten zoeken om dit op te lossen?
 
CMOS-batterij op het moederbord is goed..?
Eventueel vervangen, blisterverpakking met 8 stuks CR2032 kost bij Action € o,85 ofzo.
Eventueel een oudere BIOS flashen...controleer ook de CMOS reset-jumper op het moederbord of deze in de juiste positie staat, koppel eventuele usb-stations af...
 
Laatst bewerkt:
Gemaakt door Seasonic en ipp goed maar indien je nog een andere hebt, die proberen.
 
Gemaakt door Seasonic en ipp goed maar indien je nog een andere hebt, die proberen.

Waarom dat dan? Voeding is toch goed.
Verder helemaal geen problemen met de PC alleen dat (op)(her)starten voor de Bios.
 
Omdat het al een vrij oude is en met een andere proberen weet je of het daaraan heeft gelegen of niet en je weet niet of die goed is, ooit wel.

Initialiseren door de bios kan kort of lang duren maar het starten ervan dient gelijk te gebeuren als er spanning op komt.
 
Omdat het al een vrij oude is en met een andere proberen weet je of het daaraan heeft gelegen of niet en je weet niet of die goed is, ooit wel.

Initialiseren door de bios kan kort of lang duren maar het starten ervan dient gelijk te gebeuren als er spanning op komt.

Zit wat in.
Ga het vanavond proberen.
 
Helaas heeft een andere voeding ook niet geholpen.
Het blijft zeker 1 minuut duren voordat het Bios scherm komt.
 
Er zit een Athlon X3 455 in en de Bios versie is 3.6

De live update zegt daarbij dat de Bios up to date is maar ik zie op de site van MSI dat er ook een versie 3.9 is.
Echter kan ik met de live update niet de 3.9 erop zetten want dat gaat niet handmatig.

Is het wel de moeite om die 3.69 erop te zetten en hoe doe ik dat dan als het niet met de live update gaat?
 
Dan zal daar het probleem zitten, de Athlon ll X3 455 komt niet voor op de CPU support-list van dit moederbord...
 
Dus dan zal een update naar V.3.9 ook niet gaan helpen?
 
Nee, dat lijkt me niet....
Soms moet je een bepaalde BIOS flashen om een bepaalde cpu te kunnen gebruiken maar die cpu staat dan wel op de cpu support-list en dat is in dit geval niet zo.
 
nu ben ik aan het zoeken geweest voor het opstarten met usb om te flashen maar nu met ami en eufi weet ik niet meer wat ik moet hebben.
Deze oudjes is toch Ami?
En dan vraagt rufus of het met MBR moet of GTP
Pfft

vroeger was alles makkelijker :-(
 
Tis een bios en geen uefi, al een oud bordje.
En je kunt die combi gebruiken of alleen mbr maar er zit toch geen schijf in......

Vrougah was ik jonger, dat wel maar makkelijker? maakt allemaal geen ... uit.
 
Apart... Ik heb de Bios toch maar geupdate naar versie 3.9 met de Athlox X3 erin maar nu start de pc/bios helemaal niet meer op.
Als ik nu een Athlon X2 erin do start ie wel weer op.

Vreemd toch dat een oudere versie van Bios wel opstart met de X3 en een nieuwere versie van het Bios niet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan