2x SSD koppelen tot één HD

Status
Niet open voor verdere reacties.

vrouw

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
27 mrt 2010
Berichten
1.434
Is het mogelijk om in windows 10 mijn 2 SSD`s met elkaar te koppelen tot één grote SSD?

Ik heb 1x OCZ vertex 2 van 60GB en
1x OCZ Vertex 3 van 60 GB.

In bios van mijn Asus P6-P5G41E mobo kan ik geen AHCI vinden in de instellingen.
Ik kan allen kiezen voor:
S-Ata
P-Ata
S-Ata + p-Ata

1. Is het mogelijk wat ik wil.
2. Wat moet ik in het Bios instellen.

Als ik het nu doe in win 10 met de instelling S-Ata in het bios zie ik bij groep aanmaken één SSD.
Ik kom dan ook neit verder dan die 60GB.
 
Laatst bewerkt:
In de raid bios een raid 0 aanmaken met een array.
Bestaat eigenlijk niet maar voor het gemak noemen we het even zo, tis een stripe, je hebt geen rendunancy.
AHCI mode is niet nodig.
 
Hoe lom ik in het raid bios?
Is dat een apart onderdeel? Ik ben niets van raid in het 'gewone' bios tegen gekomen .
 
Hallo, Een RAID maakt doorgaans gebruik van een RAID controller. Deze kan je in en uitschakelen in de BIOS maar heeft een instellingen menu van zichzelf wat kan worden aangeroepen met een toets bij het opstarten. Een RAID BIOS. Deze controller heeft jou moederbord in elk geval inderdaad niet.

Dan zou je onder Windows gebruik kunnen maken van een driver welke je bij het installeren van Windows zal moeten laden.

Windows 10 heeft gelukkig zelf al een software voorziening om RAID in te stellen ingebouwd. Het heet Storage Spaces. Vul dit in in het zoekvenster. Op de pagina van de link hier onder lees je er meer over en ook wat de verschillen tussen de RAID versies zijn. Het is het duidelijkst in de video. De namen van de combinatie mogelijkheden verschillen maar als je ziet wat het pull down menu biedt dan kan je deze termen googelen met "Storage Spaces" "Windows 10." Op YouTube wordt het ook uitgelegd. Succes

http://www.tomshardware.co.uk/faq/id-3091470/set-raid-windows.html
 
Laatst bewerkt:
Dank voor je heldere uitleg.

Jammer dat de video het niet doet op de pagina.

Ik was er al wat mee bezig geweest maar ik heb de Nederlandse windows 10.
Via het zoekscherm met de zoekterm opslag kwam ik denk ik bij hetzelfde terecht wat jij laat weten.

Daar kan je dus die groep aanmaken.
Maar ik krijg dan in de verkenner wel gewoon een extra schijf die uitgebreide opslag heet.
Het is dan niet zo dat de C schijf vergroot word van 60GB naar 120GB (2xSSD)?

Ik vraag me eigenlijk af of het uberhaupt wel kan wat ik wil.
2x SSD koppelen aan elkaar en dat als C:/ opstartschijf te gaan gebruiken.
(1x60GB lijkt me wat weinig als C schijf. Dit loopt op een gegeven moment toch snel vol)
 
Laatst bewerkt:
En kan ik het dan als opstartschijf gebruiken ?
 
Bij de installatie voor een dynamische schijf kiezen, kan er niets over vinden, zou zeggen, probeer het.
 
Tijdens de installatie kan ik niet op schijven uitbreiden klikken. Is grijs.
Ik zie wel beide SSD schijven en kan ze ook partitioneren maar niet uitbreiden.

ik vrees dat we er niet uit gaan komen.
 
Volgens mij maken we hem met raid gek.
Raid is hier ook geen oplossing. Je maakt dan van een aantal (grote) schijven een kleinere, maar wel met een soort van backup.
Van 2 (kleine) schijven kun je niet een grote maken.

Hoe groot zijn je ssd schijven?
Maak er een voor windows / boot en de andere voor data. Lijkt mij de zinnigste oplossing.
 
De schijven zijn 2x 60GB.
Ik wist ook niet dat het zo lastig zou zijn.
Het klinkt zo simpels als je op internet leest dat het in Windows 10 ingebakken zou zitten.
 
Volgens de volgende pagina met uitleg heb je hierbij in principe slechts één extra schijf nodig, als uitbreiding van die waar Windows al op staat. Het zal afhankelijk zijn van de bestandssysteem opties of de Windows data daarbij behouden blijft. Je kan kiezen tussen NTFS (wat de schijf al is) en REFS (Resilient File System) waarbij je de verschillende RAID opties kan zetten. Bij de laatste is het logisch dat die schijven leeg gemaakt worden. Onder "Simple" zal er een bestandssysteem gemaakt worden wat data verspreid over twee of meer schijven, wat de snelheid ten goede komt. De andere REFS opties verhogen de data zekerheid en hierbij lever je dus schijfruimte in. Houd de instelling daarom gewoon op NTFS. Maak een goede backup.

http://theapptimes.com/guide-to-creating-and-using-storage-spaces-in-windows-10
 
Dat had ik dus inderdaad zo gedaan..

Maar ik krijg dan in de verkenner wel gewoon een extra schijf die uitgebreide opslag heet en een eigen stations letter heeft.
Het is dan niet zo dat de C schijf vergroot word van 60GB naar 120GB (2xSSD)?
Als ik dan een bestand groter dan de vrije ruimte op C: wil kopiëren gaat dat niet omdat er onvoldoende ruimte zou zijn.
 
Het klinkt dan alsof het bestandssysteem niet NTFS gehouden is. Meer weet ik er ook niet van.
 
bestandssysteem is NTFS gehouden maar wat ik mij afvraag omdat het ook maar niet met EaseUS Partition Master lukt of de partitie MBR moet zijn of GPT?

Nu is de C: schijf waar windows 10 op staat MBR.
In EaseUS Partition Master worden de 2 SSD wel gezien en kan ik op samenvoegen klikken maar ik kan niet bevestigen omdat de OK knop op grijs blijft.
 
2 partities op de zelfde schijf kun je samenvoegen, 2 schijven niet.
 
Laatst bewerkt:
new striped volume blijft grijs na het verwijderen van volume.
 
In this Windows 10 guide we'll walk you through the steps creating one large volume combining multiple hard drives.

Bij Disk Management zal de C: schijf gewist worden. Dat staat ook duidelijk in de tekst.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan