AOMEI Partition Assistant

Status
Niet open voor verdere reacties.

thenan

Gebruiker
Lid geworden
22 nov 2011
Berichten
239
De SSD in mijn windows 10 laptop bestaat uit een C partitie met 29GB en een D partitie met 430GB. Updates kunnen niet worden uitgevoerd omdat C te weinig ruimte heeft.
IK wil daarom de C partitie uitbreiden met een gedeelte van de D partitie.
Met APA heb ik inmiddels de D partitie opgesplitst in een D en E partitie, elk groot ca. 220GB.
De inhoud van D heb ik overgezet naar E en heb D geformateerd.
De uitbreiding wilde ik doen met de Partitie-uitbreiden Wizard, maar kreeg de mededeling dat de wizard geen partitie uitbreiding ondersteunt op een GPT schijf.
Wie kan mij verder helpen?
 
Sorry, ik heb een verkeerde stand van zaken doorgegeven.
Het blijkt dat het om een 29GB SSD gaat met een 465 GB Hitachi HD.
De SSD kan natuurlijk niet uitgebreid worden en ik zal dus naar een andere oplossing moeten zoeken.
Suggesties?
 
Een grotere ssd kopen. 500Gb en je hebt de gewone hdd niet meer nodig. Spaart energie en je kunt op een acculading lange werken.
misschien EaseUS Partition Master 11.0 proberen. Die zou gpt wel aan kunnen.
 
Een nieuwe SSD van 256GB kopen is het meest logische, een van 128GB blijkt vaak nog te krap gezien datgene waar je rekening mee moet houden.
Vervolgens kloon je de oude SSD naar de nieuwe, soms zit er bij het merk SSD een kloon tool online anders kan APA het? Anders even kijken op het forum, is vaak genoeg langs gekomen.
Ik zou de andere voor de data aanhouden of als backup (of extra backup).
 
Laatst bewerkt:
Kan ik, als alternatief, windows 10 opnieuw installeren op de HD schijf (dit gaat uiteraard ten koste van de snelheid).
Omdat systeemherstel en opnieuw installeren zijn uitgeschakeld c.q. verwijderd moet ik dat doen met de MediaCreationTool vanaf een USB stick.
 
Waarom? Als je D kunt verkleinen, ook aan de "linker" kant dus naast de C, is alles in een keer klaar.
Met GParted kan dat, je maakt met Rufus en de iso van GParted een bootable usb stick.
Klaar .. booten met de usb stick en als de desktop er staat van deze simpele Linux versie start je GParted op en doe je wat je moet doen.
Je hebt geen logische partitie nodig, standaard kan Windows 4 primaire partities aan. Met speciale partitie tools kun je er meer op zetten maar das niet van toepassing hier.
 
Ik heb inmiddels een bootable usb gemaakt en wilde de bootvolgorde in de bios aanpassen om met de usb stick te kunnen opstarten.
Dit is mij niet gelukt. Ik heb hiervan enkele afbeeldingen
CIMG0852_1.jpg
CIMG0853_1.jpg
CIMG0854_1.jpg
CIMG0855_4.jpg
Als ik opstart met de bootmanager (F10) kan ik alleen kiezen tussen WindowsBootManager (PO:SATA SSD) of Enter Setup
 
Wat is de samenstelling van de laptop: merk, type, etc.
Graag met link naar de fabrikant.
 
Ik kan inmiddels met de USB stick opstarten. (in de BIOS heb ik CSM ingeschakeld en Secure Boot uitgeschakeld)
Hoe nu verder? M.a.w. wat moet ik doen om vanaf de HD te kunnen opstarten i.p.v. de flash drive?
 
De schijf eerst in een GPT indeling maken en die secure boot weer inschakelen en die CSM uit, dat is een bios emulatie van de UEFI.

USB stick dient ook een UEFI bootable Windows 10 met de installatiebestanden te zijn.

En haal je uitdraai van Speccy weg, staat de Windows key in.
Lees m'n sig om een weblink van Speccy te plaatsen.
 
Lange Pier, kun je mij stapsgewijs uitleggen hoe ik windows 10 opnieuw kan installeren op de d schijf (b.v. met een MediaCreationTool op USB) en daarna hiervan kan opstarten.
Of kan de complete c partitie overgezet worden op de d schijf en de SSD daarna laten vervallen?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan