Communicatieprobleem met thuisnetwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

afarensis

Verenigingslid
Lid geworden
12 jul 2011
Berichten
586
Besturingssysteem
Windows 11
Office versie
365
Ik heb een probleem met mijn thuisnetwerk.

Ik werk met Windows 10 en provider is Xs4all.

Er is geen communicatie mogelijk met mijn twee apparaten, een mediaspeler en een NAS. Dus het lijkt een algemeen probleem en niet specifiek toe te wijzen aan een apparaat.

Ik heb zelf het volgende reeds gedaan/bekeken:
- probleemoplosser MS diverse malen gedraaid. Wat wellicht belangrijk is dat in de melding o.a. staat: "De lokale apparaatnaam wordt al gebruikt".
- F-secure en Windows-firewall even uitgeschakeld en naar instellingen gekeken. Lijken goed te staan
- router, mediaspeler en NAS gereset
- de thuisgroep lijkt goed verbonden, heeft deze status 'Verbonden' ook in Netwerkcentrum en de gedeelde mappen staan (eigenlijk al jaren) goed ingesteld
- ook op een andere pc 'laptop' hetzelfde probleem
- er is verder geen sprake van hardwareveranderingen en/of recent geinstalleeerde programma's. En... tot gisteren was er, gedurende vele maanden, misschien wel jaren, niets aan de hand.
- en natuurlijk wat gegoogeld, maar ik kom er niet uit.

Verwarrend is ook dat de communicatie/verbinding na een opstart een enkele keer wel goed gaat, maar toch weer na enige tijd wegvalt.

Hopelijk kan iemand mij bij dit vervelende probleem helpen.

Nog even aanvullend...

Bij de adapters zie ik een 'Ethernet 2' verbinding staan met een rood kruis. Zegt mij niets. Kan dit er mogelijk mee te maken hebben? Zie afbeelding
adapterinstellingen.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zie vm staan ...
vermoedelijk een vmware workstation ??
je kan wireshark installeren om eens te kijken wat er loos is.
je kan in het slechtste geval een kali linux installeren en dan met nmap een kijken hoever je kan kijken in je netwerk.
dan weet je snel hoe het zit zo kan je elke host eens gaan bekijken welke poorten open staan en zo vreemde zaken trachten te detecteren.

kan je eens resmon typen in de menu en kan je eens network laten zien (niet als je een fixed ip hebt)(voor je het hier plaatst herstart je eens je modem om er voor te zorgen dat je een nieuw ip hebt en je niet kwetsbaar wordt door het hier te plaatsen)
 
Heb je een "thuisnetwerk" opgezet zoals op het plaatje?
thuisnetwerk-instellen-5.jpg


Microsoft gaat dit uitfaseren bij een van de volgende windows 10 updates
https://www.computeridee.nl/nieuws/thuisgroep-functie-verdwijnt-uit-windows-10/

Dus verwijder de thuisgroep en schakel handmatig het delen van bestanden en mappen in..
Vervolgens ga je alle mappen die je delen wilt een voor een langs en dan op elke map R-muis en kies voor "eigenschappen" en de tab "delen".
Voeg de gebruikers toe die in de map mogen komen.
Als het goed is moet na even wachten op andere pc's bij Netwerkomgeving het delen zichtbaar worden. Je wordt gevraagd om naam en wachtwoord anders kom je er niet in. Heel "simpel" maar wel effectief.
Thuisgroep had een centraal wachtwoord.
Wat de redenen zijn van het opdoeken van de thuisgroep.... ik kan er wel naar raden... was zeker niet veilig genoeg of toch teveel problemen... waar dit er een van is als je een thuisgroep hebt...?
 
Antwoord voor kenikvanbis...

Bedankt voor je reactie..

Ik had eigenlijk moeten zeggen zeggen dat ik maar een eenvoudige computerhobbyist ben en het meeste van wat je schrijft gaat mij dan ook boven de pet.

Ik gebruik de gratis VMware player

Ik heb Wireshark geinstalleerd, maar ik zie alleen maar vraagtekens, zoals 'Enter a Capture filter?' en iets met Linux doen, vind ik wel heel eng..

Ook resmon laat van alles en nog wat zien wat ik niet begrijp

Sorry, maar ik kan er beter iemand die thuis is in dit wereldje naar laten kijken of een 'Acronis-image' van een paar weken geleden terug zetten. Maar of dit laatste het probleem oplost?

Nogmaals dank voor de moeite die je hebt genomen om mij te helpen...

Nog even een praktisch vraagje over dit forum: als ik op de eerste die gereageerd heeft wil antwoorden (jij dus in dit geval), kan ik niet 'direct' op dat bericht reageren. alleen bij de laatste kan ik van de 'reactie-knop' gebruik maken. Wat is de goede manier?
 
Antwoord voor Route99...

Bedankt voor je reactie..

Ik had eigenlijk moeten zeggen zeggen dat ik maar een eenvoudige computerhobbyist ben en weinig kennis heb van dit deel van het computerwereldje,,

Ik heb altijd het idee gehad dat het benaderen van andere apparaten 'altijd' via de thuisgroep moet verlopen. Maar niet dus.
Voordat ik actie ga ondernemen en het misschien verknal, nog even voor de zekerheid een vraagje: Dus als ik de thuisgroep verwijderd heb, ga ik het netwerk handmatig inrichten.
Je hebt het over 'gebruikers' toevoegen, maar ik neem aan (want daar gaat het om) dat je dus ook aan kunt geven dat je andere apparaten en bijbehorende mappen kunt benaderen?
Misschien, als het niet te veel moeite is, een korte uitleg.

Nogmaals dank voor de moeite die je hebt genomen om mij te helpen...

Nog even een praktisch vraagje over dit forum: (heb ik ook aan kenikvanbis gevraagd) als ik op de eerste die gereageerd heeft wil antwoorden, kan ik niet 'direct' op dat bericht reageren. alleen bij de laatste kan ik van de 'reactie-knop' gebruik maken. Wat is de goede manier?
 
Gebruik bij voorkeur normaal het onderste vakje
Ik reageer nu in het onderste vakje op bericht 4.. Die heb ik als link erin verwerkt. Dat is mooi kort. en je typt wat je kwijt wilt....
...... jouw verhaal...........

Andere optie
Je kunt ook voor de zgn "quote" knop kiezen, als je iets speciaals wilt herhalen., svp NOOIT ALLES herhalen, dat wordt het totaal onleesbaar :evil:
Zo kan het wel en dan staat er alleen wat er onder de streep staat en niet dit verhaal wat ik net schreef... deze tekst.
_______________________________________________________________________________________________________________________

Als je alleen quote, knopje rechts onder bij het bericht van een ander dan krijg je dus dit:

Antwoord voor kenikvanbis...
.......................
Nog even een praktisch vraagje over dit forum: als ik op de eerste die gereageerd heeft wil antwoorden (jij dus in dit geval), kan ik niet 'direct' op dat bericht reageren. alleen bij de laatste kan ik van de 'reactie-knop' gebruik maken. Wat is de goede manier?
En daar ga ik nu op antwoorden ....
En dat is: lees het antwoord hier boven.... daar heb ik het al uitgelegd....
Toevoeging: je kunt het dus gebruiken om iets van het verhaal van een ander apart duidelijk te maken en erop te reageren. Dat is duidelijker dan het hele bericht te quoten.
Er is ook nog een ander punt: als het bericht verder terug staat kan het zijn dat mss niemand goed begrijpt waar je nu op reageert. Dus dan is quoten handig, maar ook dan weer: quote alleen dat stukje dat belangrijk is, haal de rest weg, ik zet er vaak puntjes neer, zodat meteen duidelijk is dat het een stuk van een bericht is. Maar quote dus nooit het hele bericht!

Duidelijk zo?
 
Laatst bewerkt:
Helemaal duidelijk nu...

Bedankt voor je duidelijke en uitgebreide uitleg :)
 
bericht #3

-----------------------------------

Dus verwijder de thuisgroep en schakel handmatig het delen van bestanden en mappen in..
Vervolgens ga je alle mappen die je delen wilt een voor een langs en dan op elke map R-muis en kies voor "eigenschappen" en de tab "delen".
Voeg de gebruikers toe die in de map mogen komen.
Als het goed is moet na even wachten op andere pc's bij Netwerkomgeving het delen zichtbaar worden. Je wordt gevraagd om naam en wachtwoord anders kom je er niet in. Heel "simpel" maar wel effectief.
Thuisgroep had een centraal wachtwoord.
Wat de redenen zijn van het opdoeken van de thuisgroep.... ik kan er wel naar raden... was zeker niet veilig genoeg of toch teveel problemen... waar dit er een van is als je een thuisgroep hebt...?

Ik heb je advies opgevolgd, maar helaas. Ook nog een image 'Acronis' image teruggezet van voor dit probleem. Maar zelfs dat hielp niet.

Ik denk dat ik maar een techneut uitnodig om er naar te kijken. Maar ik vrees dat het wel eens een volledige herinstall zou kunnen worden. Zucht :-(
 
Laatst bewerkt:
Lokaal werken is idd handig, iemand die er naast staat.
Succes & laat weten hoe het afloopt
 
Ik zou nog even terug koppelen. Bij deze....

Ik had al een techneut benaderd voor een afspraak, maar.... op een of andere merkwaardige manier werkt het (thuis)netwerk inmiddels zo'n twee dagen weer goed. Dus het 'lijkt' weer OK.

Opvallend is dat in het Netwerkcentrum nu het (standaard)Netwerk bovenaan staat en VPN op de tweede regel. Voorheen was dat andersom? Mogelijk door een of andere update gewijzigd?
volgorde netwerken.png


Wat nog wel onduidelijk blijft is de 'Ethernet 2' vermelding met een rood kruis? En wat betekent dit eigenlijk? Kan ik dit op een af andere manier verwijderen? Of, om mogelijk andere problemen te voorkomen, maar gewoon laten staan.
adapterinstellingen.png
 
Omdat er 'begrijpelijk' niet meer gereageerd wordt, heb ik voor de laatste vraag maar een nieuw topic aangemaakt...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan