Systeem start sinds enige weken traag op.

Status
Niet open voor verdere reacties.

whittey

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 mrt 2005
Berichten
3.647
Beste leden,

sinds enige weken start mijn systeem erg traag op.
Wat er gebeurt: na het indrukken van de powerbutton krijg ik een scherm te zien dat (wanneer ik het BIOS wil betreden) op DEL of F2 moet drukken, datzelfde scherm blijft ongeveer 20-40 sec zichtbaar voordat de machine doorstart.
Na het doorstarten word Windows(7) gestart, en soms krijg ik rechtsonder in het beeldscherm de melding dat een USB apparaat niet gevonden kan worden... Zeer waarschijnlijk is dit mn printer (HP Laserjet 2430 DTN), want wanneer ik de USBstekker ervan uithaal en opnieuw opstart, is de USBmelding weg, maar blijft het trage opstarten bestaan.

Mijn PC bestaan uit de volgende componenten:
I5-2500K
Asrock H67DE3
2x 4GB RAM ADATA modules welke in de QVL staan (en al vanaf het begin in mn systeem zitten, ik ben eerste eigenaar van dit systeem)
SSD Samsung 840 EVO 120 GB
3 harde schijven, 2 van 1 TB en 1 van 2 TB, (modellen momenteel onbekend)
EDIT : Voeding is een Sharkoon WMP400,

Het systeem draait normaal gesproken de afgelopen 3 jaar met deze configuratie, ik heb er niets aan toegevoegd of verwijderd..

Wie kan me helpen om het trage opstarten te verhelpen?

Greetz, Whittey
 
Laatst bewerkt:
Kijk eens hoeveel vrije schijfruimte je nog hebt op die 120 Gb SSD...?
 
Staat de SSD wel ingesteld als het eerste device in de boot volgorde?
 
eerst USB, 2e de DVDwriter en als 3e de SSD ..
 
Zet dan de SSD als eerste.
 
Gedaan, dat scheelt net een seconde of 5 (?) , meer niet ..
 
Indien het bios laadscherm blijft staan dan gaat het initialiseren niet goed, begin met het reseaten van de sata kabels of zet er geborgde op.

Is het tijdens Windows laden? meld dat even dan.
 
Er is dus kennelijk nog een andere oorzaak, maar je ziet dat het mee speelt.
En ik vind 5 seconden op 20-40 al heel wat.
 
Maar het was eerder wel goed, én vlot !
Ik snap het dan ook niet dat het nu ineens als koude stroop door een kleine trechter gaat ..

Wat bedoel je met ''geborgde'' , Lange Pier?
Nee, gebeurt echt tijdens het BIOS scherm ... als het Windows logo er is dan duurt het hooguit nog een tel of wat voordat het Windows bureaubald er is.
Zojuist de Sata-kabels, van zowel de SSd als de andere drives losgehaald en weer opgezet , maakt niets uit!
 
Geborgde hebben een klipje waardoor ze goed blijven zitten.

Start alleen eens op met de SSD, maak de andere even los, nog langzaam?
 
Kijk eens aan ... we hebben een probleem mogelijk opgelost, het systeem gaat nu als een speer !
Nu ff kijken weke schijf het betreft,ik verwacht een oudere Samsung ..

Morgen verder, nu slapen!
 
Moi! Niet iedereen wil het zeggen maar de computer heeft misschien een nieuw moederbord batterijtje nodig. Computers reageren allemaal anders erop. Computers willen wel eens slecht gaan tellen waardoor video stopt of de klok staat niet op de goede tijd en datum.

In uw situatie kan het BIOS teruggezet zijn naar Standaard waarden (Defaults). Hierbij is het mogelijk dat de aanwezigheid van harde schijven in RAID configuratie moet worden gedetecteerd en dat er geen snelle geheugentest meer kan zijn.

Natuurlijk weet u van het plaatsen van een nieuwe batterij maar met Open Hardwaremonitor is het vaak ook mogelijk om te zien of er 3 Volt in zit. De waarde heet dan "V-bat."

Sneller opstarten in de situatie zoals hierboven beschreven kan door de toetsen Esc, F1 of F2 te gebruiken. Als de computer dan meteen piept is de geheugencontrole voorbij.
 
Wat betreft de batterijspanning is er niets aan de hand (althans dat denk ik)
Knipsel.PNG

EDIT 25-03:

zojuist alle 3 de HDD's één voor één weer aangesloten met tussentijds opnieuw opstarten, nu geen problemen ..
Schijven bekeken/gechecked met CrystalDiskInfo, er is dr 1 bij (ja de Samsung) waarbij aangegeven word "huidig wachtende sectoren" ..
deze ook nog es bekeken met HwInfo en ook die geeft een foutmelding: "Current Pending Sector Count" aan.

Ik zal deze (Samsung) maar gaan vervangen denk ik ..
Ik gebruik de schijven alleen maar voor opslag, is een WD Blue of Green hier beter geschikt voor, of hebben we andere suggesties?
 
Laatst bewerkt:
Green is ook prima, Seagate maakt nu ook prima schijven en zijn niet echt duur, overigens.
 
Mmm,welke Seagate schijven zijn dan aan te bevelen?
 
Fijn dat de fout gevonden is. 3VSB betekent Stand-By Voltage en dat is voor de aangesloten apparaten in slaapstand. Batterijspanning wordt hier kennelijk niet aangegeven.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan