Kan ik zomaar mijn moederbord + CPU vervangen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pakulia

Gebruiker
Lid geworden
2 sep 2013
Berichten
12
Hallo,

Ik heb twee oude pc's (mijn eigen uit 2010 en heb er een bij gekregen uit 2013), waarvan ik de beste onderdelen wil gebruiken om 1 systeem van te maken.
In theorie heeft mijn eigen pc alleen het moederbord en de CPU van de andere pc nodig, denk ik.

De vraag is: werkt dat met elkaar?


Mijn huidige pc:
Dell Studio XPS 7100
Moederbord: Dell Inc. 0GK1K2
Chipset: AMD 785G
CPU: AMD Athlon II X4 640
RAM: 4x 4GB DIMM (Hyundai HMT351U6CFR8C-H9, DDR3)
GPU: ATI Radeon RX 550 (4GB)


De andere pc:
Dell Precision T1700 SFF
Moederbord: model onbekend
Chipset: Intel C226
CPU: Intel Core i7-4770
RAM: 2x 4GB DIMM (model onbekend, DDR3)
GPU: NVIDIA Quadro 600 (1GB)


Dus wat ik als combinatie in gedachte had:

Moederbord met Intel C226 chipset + Intel Core i7-4770
RAM: 4x 4GB DIMM (Hyundai HMT351U6CFR8C-H9, DDR3)
GPU: ATI Radeon RX 550 (4GB)


Zijn er nog meer onderdelen waar ik me zorgen om moet maken?
SSD, HDD en optisch station moeten gewoon werken neem ik aan?

Alvast bedankt voor de input :)
 
Laatst bewerkt:
Zal allemaal wel willen, alleen de ram zou een struikelblok kunnen zijn, proberen maar.
 
Sluit mij aan bij Lange Pier.
Logischer wijs wordt het wel een schone windows installatie.
Heb je vraag echter verplaatst naar de juiste sectie, onderdelen vervangen hoort niet thuis in casemodden.
 
Schone installatie, uiteraard :)
Wat is er precies aan RAM wat een struikelblok zou kunnen zijn? Ik snap dat nooit zo goed.

Maar dan ga ik het binnenkort maar eens proberen dan, denk ik...
Alleen wat, als het RAM niet werkt? Dan moet ik nieuwe kopen ja :p
Maar werkt het dan slecht, of helemaal niet? Dat ik dus alles weer terug moet zetten?

Excuses voor het plaatsen in het verkeerde subforum
 
Laatst bewerkt:
Elke moederbordfabrikant test borden met verschillende merken en types ram.
Aan de hand daarvan wordt een zgn. QVL-lijst opgesteld ( Qualified Vendors List ), anders gezegd: een lijst met ram-modules die getest en goed bevonden zijn voor dit bord.
Als die 4GB DIMM (Hyundai HMT351U6CFR8C-H9, DDR3) niet op die lijst staan kunnen ze problemen opleveren bij gebruik met dit moederbord ( maar dat hoeft uiteraard niet ).
Dat soort problemen kan zich uiten in zaken als : niet willen booten, BSOD's of andere vreemde, vaak moeilijk te traceren, problemen.

Het is dus zaak om die QVL-lijst van het moederbord na te kijken of deze ram-modules daarop voor komen.
Mocht je tegen eerder genoemde problemen aan lopen dat kun je proberen met 1 module te booten en als ook dat niet wil, andere modules kopen van een merk & type wat wèl op de QVL-lijst staat.
Dan weet je in elk geval zeker dat dat niet de oorzaak is.
 
Ah, dat is duidelijk, bedankt voor de uitleg.
Nu is het dus zaak dat ik die QVL-lijst vind, van het mb dat ik in wil bouwen.
Wordt nog een uitdaging met zo'n oud model, maar ik weet in elk geval waar ik naar moet zoeken.

Als het niet werkt heb ik in elk geval nog de 2x4GB die er nu op zit, dat zal voor de paar dagen dat het duurt voor ik eventuele nieuwe DIMMs heb gevonden en gekocht genoeg moeten zijn.

Bedankt!
 
Die QVL-lijst vindt je op de support-site van Dell, zoek op type moederbord en / of desktop model / type waar dat moederbord uit komt.
Als dat niet wil, dan even een mailtje naar Dell sturen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan