koptelefoon geen geluid op laptop Dell N5030

Status
Niet open voor verdere reacties.

pa0sjm

Gebruiker
Lid geworden
6 feb 2012
Berichten
128
Wie, o wie kan me helpen ... ik heb dit al eens eerder gehad .
Als ik muziek afspeel op mijn laptop, de Dell Inspiron N5030, geven de luidsprekers het goed weer. Echter via de koptelefoon niet.
Geluidssysteem is Realtek ALC269Q-VB5. Dus als ik de 3,5 mm steker in de telefoonbus steek gaan de luidsprekers uit maar geen geluid uit de hoofdtelefoon.
Telefoon is goed ... zou misschien iets te maken kunnen hebben met Windows10? Ik heb het al eens eerder gehad .. weet helaas niet meer hoe het toen is opgelost. Als ik via Apparaatbeheer rechtsklik op Realtek en dan stuurprogr. bijwerken >> Automatisch bijwerken kies, dan komt na enige tijd de melding dat het beste stuurprogramma is geïnstalleerd. Hoe krijg ik die koptelefoon toch weer werkend?
Dus .. speakers werken wel .. als ik rechtsklik op het luidspr.symbooltje in Systeemvak, dan zie ik daar na klik op Afspeelapparaten komt in het schermpje Geluid
de aanduiding : Luidsprekers/koptelefoon. Dus luidsprekers en koptelefoonaansluiting is één benoeming.
Graag uw gewaardeerde hulp.
Stef
 
Laatst bewerkt:
Heer Pier , er is geen aparte hoofdtelefoon aanduiding , ik zie Luidsprekers/koptelefoon.
Dit probleem is al eens eerder geweest ... en het heeft te maken met het feit dat de drivers updates van de Realtek niet worden ondersteund in Windows 10, het gaat tot en met Windows 7.
Toen is het op een of andere manier goed gekomen ... ik weet eigenlijk niet wat te doen. Het is toch eigenlijk te gek dat zoiets niet meer werkt. Kennelijk is het nu weer fout na de laatste (1709) update van Windows 10.
Misschien dat Realtek iets kan betekenen. Ik weet even niet of die via een website te bereiken zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
OK, wat is de R28.2 ? Is dat de driver die ik zou kunnen toepassen? Eerst dit ... telefoons goed , is echt een probleem vanwege Windows 10 .Ik vond nog een internet pag. van Realtek : Software : Drivers and Utilities.
Met de aanduiding : High Definition Audio Codecs (Windows)
En in een tabel eronder staat : 64bits Vista, Win7,Win8, Win8.1,Windows10 Driver only (Execution file) ong. 250 MB
Als ik die aanklik komt er een download ... 0009_64bit_Win7_Win8_Win8.1_Win10_R232 >>> 250 MB
Zou dat wat zijn?
Ik zal eerst de door u gegeven link even proberen. Dat ziet er ook erg betrouwbaar uit.
Met dank voor hulp!!!

Inderdaad ... met dank voor uw speurwerk. Dat is dus precies de pagina die ik vond. maar weet eigenlijk niet goed wat te kiezen. Wilt U een klikken op dat Next ? dan komt er de tabel waarin een en ander gekozen kan worden. Kijk nu komen we gerichter uit op de mogelijkheden...na klik op next komt er een tabel en daar heb ik die kleinere (264424k ) gedownload.
Daar mee aan de gang gaande wordt een en ander uitgepakt en daarna ben ik even nog niet verder gegaan. Omdat ik nu op een andere pc zit met Win. 7 .
Graag ... heel graag nog uw idee hierover.
PS .. die update van Win10 R4089848 heb ik !!!
gr. Stef

Hallo

"weet helaas niet meer hoe het toen is opgelost."

Hier uw vorige topic :

http://www.helpmij.nl/forum/showthr...oon-geen-geluid-op-Dell-Inspiron-N5030-laptop

Peter

beste Peter .... het is helaas zo dat na een latere update van Win10 de fout er weer is, vandaar mijn nieuwe vraag. Had ik natuurlijk in het bestaande topic kunnen plaatsen, excuus!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik muziek afspeel op mijn laptop, de Dell Inspiron N5030, geven de luidsprekers het goed weer. Echter via de koptelefoon niet.
Blijf dit vreemd vinden en op de vraag of de koptelefoon ergens ander wel werkt?
Als een speakerset wel werkt en de koptelefoon niet is het of de aansluiting, 3 of 4 polig, of aan de koptelefoon zelf en niet aan de drivers, ding doet het ergens anders in wel? geen vervuilde contacten, paar keer in en uitpluggen, heel klein beetje contactspray kan ook helpen dan.
En?
 
Blijf dit vreemd vinden en op de vraag of de koptelefoon ergens ander wel werkt?

En?

Nee , de telefoons zijn goed. Had ik al gemeld . Heb andere phones geprobeerd.
En googelend zie je dat dit meer voorkomt.
Heb je nog gekeken naar die lijst op de Realtek pagina?
 
Ligt niet aan de driver want de speakers werken en die 2.82 is de laatste.

De speakers doen het wel en de headphones niet, mijn conclusie is dan dat het aan de 3,5mm contra-jack ligt.

En er zijn vrij veel opties daarvoor, wat ik al eerder aanhaalde.

En via het speakericoon in de systemtray kun je bij afspeelapparaten een hoop nalopen en ook via die speakericoon kun je geluidproblemen oplossen.
 
dank voor reactie, zal het dan toch daar moeten zoeken.
Hoezee ....een danklied wordt hier aangeheven , !!
Voor elkaar ... maar NIET een contactprobleem ... hier worden de luidsprekers dus niet uitgezet door contacten in de 3,5 mm stereo bus zoals dat in radio apparatuur gebeurt. Neen het gaat toch via software.
In het blokschema van de laptop zie ik een APARTE uitgang voor phones en een aparte uitgang voor de speakers.
Als n.l. de telefoonbus de speakers zou schakelen zou er EEN uitgang voor audio zijn.
Dus ... de oplossing was toch het vervangen van de driver door een oudere (die ik nog ergens had opgeslagen) Driver: R274720
Bij het installeren van die oudere driver via het setup.exe wordt een Wizard gestart waarin de latere driver wordt verwijderd en de andere (oude) geInstalleerd. Na opnieuw opstarten van de laptop vol angstige spanning een muziekje opgestart ... telefoon in het gaatje en .. hoezee !
Nogmaals .. misschien is dit al eerder genoemd als oplossing maar het zat (denk ik) in het feit dat ik die oudere driver niet handmatig had aangezet (geïnstalleerd) met de setup.exe file
met grote dank U allen.
 
Laatst bewerkt:
Mooi dat het is opgelost.
Overigens kan je zelf de status van je vraag op opgelost zetten.
Daar hoef je geen misbruikmelding voor te sturen naar de mods.
 
Mooi dat het is opgelost.
Overigens kan je zelf de status van je vraag op opgelost zetten.
Daar hoef je geen misbruikmelding voor te sturen naar de mods.

dank voor info. Ik wist even niet dat een attendering naar de moderator alleen om misbruikmeldingen gaat.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan