Zoons pc upgraden

Status
Niet open voor verdere reacties.

whittey

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 mrt 2005
Berichten
3.647
Beste leden,
mn zoon's PC is denk ik aan een upgrade toe.
Zijn huidige systeem bestaat uit een Asrock N68 GS3 UCC bordje, een AthlonII X2-260 processor@3200Mhz, 1 reepje van 4 Gb Ram, Een GT610 1GB videokaartje en een WD 320 GB (Sata 150) schijf van het eerste uur, welke nog geen fouten vertoont.

Nu duurt het al een mooie poos voordat de pc opgestart is ..
Doordat hij graag mag Minecraften zijn er al heel wat plug-ins geïnstalleerd.

De meest logische en direct voelbare upgrade is een SSD plaatsen, de keuze is reuze en hierbij heb ik dan ook ,budgettechnisch gezien, gekozen voor een https://azerty.nl/product/intenso/2692674/solid-state-drive-intern-2-5- (OS Win7, updates, MInecraft en Word/Powerpoint )
Is het verstandig/handig om een (extra) SATA3 controller aan te schaffen om de optimale snelheid van de SSD te behalen, en kan ik als ik dat ding gekocht heb, het OS opnieuw installeren met dat ding gemonteerd in de pc?

Verder zat ik nog te kijken naar een verbetering van het grafisch gedeelte, een Asus Radeon RX550 4GB, heeft daar (toevallig?) iemand ervaring mee
 
Aan dat verouderde systeem valt er weinig te upgraden.

En wat is dat budget?
Beter zoeken naar een redelijke 2e hands systeem als het budget laag is.

En dat merk SSD zou ik niet adviseren.
 
Kun je beter voor deze WD Green kiezen...
Met een capaciteit van 120 Gb kom je al snel in de problemen met je ruimte en dat wordt met de tijd ( meer programma's en games ) alleen maar erger en dan valt er weinig mee te nemen of je moet je Windows-installatie gaan splitsen door documenten en data op een andere, 2e schijf, te zetten....
Ik draai hier zelf Win7 Pro op een 120 Gb Samsung 840 Evo en die neemt, incl. alle programma's die ik gebruik, al bijna 96 Gb ruimte in beslag....dat houdt dus niet over...
 
De grafische kaart heeft een goede prijs kwaliteit verhouding en is energie efficient, dus eigenlijk nog voordeliger. Hier is een uitgebreide test op YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=80DQIZiiVAo

Voor de computer stel ik voor om deze uit te zetten in de slaapstand. Beter dan geheugenschijf en andere controller. Hangt een beetje van de situatie af. Vergt in ieder geval niet veel moeite en scheelt kosten.
 
Reepje geheugen erbij van 4GB is ook geen luxe maar de CPU is sterk verouderd en een Solex opvoeren zal weinig bevrediging geven.

Budget wat omhoog en je kunt er een wat aantrekkelijker systeem van kopen.
 
Verder zat ik nog te kijken naar een verbetering van het grafisch gedeelte, een Asus Radeon RX550 4GB, heeft daar (toevallig?) iemand ervaring mee

Toevallig heb ik die kaart recent ook in mijn verouderde PC ingebouwd, en hij loopt als een zonnetje.
Super klein, hoeft niet aangesloten te worden op je voeding en heeft een prima prijsje.
Hij maakt alleen relatief veel herrie, vind ik.
 
Een RX 550 is de AMD videochip en de maker van de kaart zelf zet die erop, is per merk verschillend wat de herrie productie zal zijn.
 
Ja, maar ik heb dus het model dat hij noemt, de 4GB van Asus.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat aansluiting soort (ide of sata etc) een probleem zou zijn ligt wat ingewikkelder met ssd's meende ik ! Hoor dat mensen berekening maken, en uitkomen dat voor pentium 4 op ide bord weinig uit lijkt te maken op eerste oog, maar dat het dat toch wel doet !

Ps En dat mag ik hopen, want heb eentje (kleine) besteld om er de aanstuur rambam op die hier te ........... doen. Dat die toch beetje werkbaarder weer is.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt allen voor de hulp, tips en opties, het zal dus eerst een 240 GB SSD worden ..
Ik zat zelf wat in twijfel om een jonger systeem aan te schaffen (I5- 4xxx model, 8 Gb RAM) al dan niet icm genoemde videokaart, maar dat gaat te gortig worden voor nu.

Nogmaals dank !
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan