systeem als NAS en PC gebruiken??

Status
Niet open voor verdere reacties.

nossie

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2008
Berichten
672
Hallo Allemaal,

Om te beginnen: Ik weet eigenlijk niet of dit de juiste plaats is, maar zoals ik het bekijk gaat het om een upgrade van een PC dus ik denk dat het hier wel op zijn plaats is....

IK heb een PC die ik heel weinig gebruik maar nog wel steeds nodig heb. Tevens heb ik een NAS die vol is.

Ik heb al een paar zoektochten gedaan naar een voor mij geschikte NAS en steeds kom ik tot de conclusie dat ik ver over mijn budget ga.
Ik zou graag een Synology 4 bay willen en om het een beetje betaalbaar te houden blijf ik hangen op de DS418 (liever de play versie) en om te starten met 2x 8TB. Dan kom je al snel op zo'n €900 uit en dat past gewoon niet in mijn budget. Vandaar de gedachte om mijn Windows PC aan te passen.

Nu is mijn vraag kan er onder Windows 10 een NAS draaien? Kan ik daar om te beginnen 2x 8TB bij zetten en de PC zowel als Win10 PC gebruiken maar ook als NAS?

Ik hoor graag jullie advies.

Mvrgr.

Nossie
 
Heel simpel: Is het al genoeg om de 2 schijven te delen?
Dan ben je heel snel klaar.

Je zou ook een webdav server op je PC kunnen gaan draaien, biedt wat betere beheer opties.
Is niet eenvoudig voor beginners.

Ga je er ook de buitenwereld mee op?
Neen, zet er dan anders een FTP server op. Zet de 2 schijven in de FTP configuratie en klaar.
Extern niet doen, FTP is bepaald niet veilig.
Webdav wel en nog een stuk beter als https/ poort 443.

Je wilt neem ik aan ook vanuit Win10 op de NAS schijven komen?
Als je dat bijv via FreeNAS opstartend vanaf een USB stick, wordt dat lastig. Die schijven dan niet zomaar vanaf Win10 te benaderen.
Als VM is voor onervaren mensen ook lastig.

Dus ga maar eens nadenken wat je nu exact wilt, alleen lokaal of ook naar buiten toe?
Kom anders met aanvullende vragen terug.
 
Dank je wel edmoor,

Dit soort software ken ik, Freenas, OpenMediavolt, Xpenology (Synology clone) enz...

Maar ik wil de PC gewoon als Win10 PC blijven gebruiken en tegelijkertijd als NAS laten draaien.
 
Hang dan gewoon die PC in je netwerk en deel de schijven.
 
@edmoor Dat kan, maar kunnen die 2 schijven dan in RAID1 draaien?

@route99 Het is voor intern gebruik, ik heb al een NAS die beveiligd extern te benaderen is en dat blijft zo, wat ik nu eigenlijk wil is dus 1 PC die zowel Win10 PC en NAS tegelijk is.
Een dualboot is geen optie want dan is het of PC of NAS. Dus wat ik al aan edmoor vroeg, ik zou dan gewoon mijn Win10 systeem hebben met in de kast 2 extra schijven die in RAID1 draaien en eventueel als er meer schijven bijkomen ook RAID5 kan draaien.
 
Dank je wel @edmoor, Ik denk dat ik daar wel iets mee kan. Als ik het goed begrepen heb is het niet exact hetzelfde als een NAS maar het effect is hetzelfde, je kan onder een andere benaming (en dat zal niet voor niets zijn....) kiezen voor de varianten RAID0, RAID1 en RAID5. I ga hier eens mee 'knutselen'.
 
Nog even een vraagje: Is SATA 150 snel genoeg voor een NAS? Of moet er echt SATA 600 in??
 
Daar heb ik zo geen antwoord op maar hoe sneller hoe beter uiteraard.
 
Tis maar wat je ermee wilt doen. En hoe snel het netwerk is Ga maar eens rekenen...

Als di het zo verder lees kom ik weer uit waar ik begon en ik er sympathisanten daarvoor bij komen...

Heel simpel: Is het al genoeg om de 2 schijven te delen?
Dan ben je heel snel klaar..

Als ik nl zo lees... lijkt het meer en meer een aardig oude pc...
Dan maak je er met RAID geen supersnelle PC meer van....
Als je die snelheid als NAS veel op gaat eisen zal het vast wel ten koste gaan van de Win10 performance op die PC...
Van 2 walletjes eten... vergeet het maar...
 
Ik zie, net als route99, het nut niet van het draaien van een RAID 0 / 1 met 2 schijven om het als NAS dienst te laten doen.
Je zoekt problemen op...ik zou, zoals hierboven voorgesteld, de schijven gewoon delen in het netwerk, desnoods met bepaalde mappen beveiligd met gebruikersnaam / ww.
Dan heb je vrijwel dezelfde functies beschikbaar zonder bijkomende software en ander gedoe.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan