• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Complexe uitdaging

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ja, dan loopt het goed.

Mijn beschrijving van de 'Opgave":

Opgave
- een lijst van combinaties van vrouwen (eerste 10 tekens ) en mannen (laatste 10 tekens)

- groepeer de lijst per 'familienaam' van de mannen: THJ in 18THJ0003
- verdeel deze mannenfamilie onder in subgroepen van 30
- als een subgroep van mannen meer dan 20 unieke exemplaren bevat, moet een nieuwe subgroep aangemaakt worden;
- een subgroep met 20 unieke mannennamen kan dus minder dan 30 elementen bevatten
- een subgroep moet gesorteerd worden op vrouwennaam en vervolgens op volgnummer

Mij is nog niet duidelijk in welke vorm de TS de gegevens aangeleverd krijgt.
Ik heb ze gereduceerd tot de minimaal noodzakelijke.

Voor de code zie:
 

Bijlagen

  • __Vader_kruisen.xlsb
    49,3 KB · Weergaven: 37
heel mooi snb, en nu de volgende gegevens bij iedere pagina verzamelen:
nu beschikbaar:
familienaam van de betreffende heren
voornamen van de gebruikte heren per pagina
aantal van kruisingen.

nog niet beschikbaar per pagina:
aantal van kruisingen per familienaam
aantal van blokken per familinaam

bloknr
aantal van pagina's in het blok
aantal van kruisingen in het bloknr
voornaam van eerste heer in het blok
voornaam van laatste heer in het blok

pagina nr in het blok

misschien ben ik nog wat vergeten
 
Laatst bewerkt:
snb ik was te voorbarig, het gaat nog niet goed.
een familie wordt eerst verdeeld in subgroepen (blokken) van 20 unieke heren
dan wordt elk blok verdeeld in pagina's van maximaal 30 kruisingen
 
Een onderscheidend kenmerk voor iedere subgroep lijkt me verstandig. (zie bijlage)
De grootte van iedere familie weergeven kan, maar lijkt me nauweljiks informatief. (zie bijlage)
De overige genoemde zaken lijken mij redundant; ze staan al in het overzicht.
 

Bijlagen

  • __Vader_kruisen.xlsb
    48,7 KB · Weergaven: 35
snb heb je post 63 gelezen? (hier uit volgt dat de indeling nog niet klopt)

het bloknr (dat is niet het pagina nr) is belangrijk. het draait om de blokken.
een blok is een verzameling van max 20 heren van de zelfde familie in een doos, begeleid door een aantal van onze pagina's)

het pagina nr in het blok is ook handig. en het aantal pagina's per blok ook.
 
ik denk dat er een teller bij moet die bij houdt hoeveel unieke voornamen er al in een blok zitten.

nu wordt na iedere pagina het blok op 0 gezet. dat is niet de bedoeling.
 
Sylvester, ik heb toch weer even je hulp nodig :rolleyes:

Het nieuwe seizoen is nu begonnen, en we zijn vol goede moed aan de gang gegaan met de macro,
nu is mij echter in je laatste versie ontgaan dat er toch iets niet helemaal goed gaat.

De macro maakt keurig het format, en de selecties van vaders. Tot zover gaat het perfect.
In een blok lijkt het er echter op dat hij bij elke bladzijde opnieuw de moeders op volgorde zet, terwijl de sortering voor de moeders van het complete blok moet gelden.
In je vorige versies was dit wel het geval, dus ik neem aan dat het te maken heeft met het omvormen naar het format.

Verder had ik nog wat kleine vraagjes;
- Kan ik in de macro aanpassen welke kleur de balk krijgt in het format (nu geel)?
- Kan ik zelf de breedte van de kolommen aanpassen in de macro als dit nodig is?
- Kan ik zelf de lettergrootte aanpassen in de macro als dat nodig is?

Alvast bedankt weer,
Ben
 
Laatst bewerkt:
kijk eens of deze beter sorteert.

in Blad1 kun je de kleur veranderen.

geef in een voorbeeld eens aan wat je met de lettergrootte en de kolombreedte wil.
 

Bijlagen

  • Vaderprobeersel (11.xlsm
    124,3 KB · Weergaven: 56
Bedankt Sylvester, sortering loopt nu weer goed inderdaad :thumb:

Heb daarnaast nog 2 bestandjes toegevoegd:
- Fout AG, bij gebruik van deze veldcode (TAG) gaat er iets mis in het format, begrijp zelf niet goed waarom (tabblad Nieuw).

Heb ook nog even rustig op een rijtje gezet wat er nog gefine-tuned kan worden, kijk maar tot hoever je hiermee kan/wil helpen :thumb:
- Helpmij,

Heb in tabblad huidig de optie Dev of F1 gemaakt, Dev betekent een gele kop in de kruisingslijst, F1 een rode kop.

In tabblad Input 1 en Input 2 staan ook 2 verschillende manieren waarop ik de data aangeleverd krijg.
Denk zelf dat het om die reden 2 bestandjes moeten worden, maar wellicht zie jij het anders.

Uitleg staat in het bestand zelf. Achter de input staat de gewenste kruisingslijst met het correcte format.

Verder heb ik ook tabbladen stickers en vaderstickers toegevoegd (als je nog meer uitdaging zoekt).
Op basis van de gegevens in het bestand zouden deze gegevens ook gelijk aangeleverd kunnen worden.

Alvast bedankt weer en een fijne avond,

Ben
 

Bijlagen

  • Fout AG.xlsm
    88,8 KB · Weergaven: 27
  • helpmij.xlsm
    74,4 KB · Weergaven: 39
Kleine correctie:

Sortering heeft toch nog een kleine flaw.
(Volgens mij) wordt er gesorteerd op de vaderkolom. Hierdoor komen de plantnummers van de moeders door elkaar te staan.

Na de selecties van de vaders zou de sortering moeder - plant moeten zijn, ongeacht de vader.

Ben
 
laat eens zien wat er fout gaat, gebruik daarvoor mijn laatste bijdrage (dat is post 68)
 
Laatst bewerkt:
Hoi Sylvester,

Zie bijlage - "Nieuw" - E5 tot E10. In principe moeten de planten op volgorde komen te staan.

Echter staat in sommige gevallen in tabblad "Huidig" een niet specifieke volgorde, bijvoorbeeld 18TQR0001 #27, 18TQR0001 #8, 18TQR0001 #13.
Het liefst zou deze volgorde dan wel aangehouden moeten blijven. Als je sorteert op "Nieuw" kolom C en dan E (of A), dan corrigeer je dit terwijl het eigenlijk niet nodig is. Het uitgangspunt in dit verhaal is dat de volgorde zoals hij in tabblad "Huidig" staat klopt. Al begrijp ik dat dat best complex is.

Fijne avond,
Ben
 

Bijlagen

  • Fout sortering.xlsm
    196,7 KB · Weergaven: 36
ok, de sortering is aan gepast (er werd alleen op vrouwen gesorteerd nu ook op nummers.
 

Bijlagen

  • Fout sortering 2.xlsm
    197 KB · Weergaven: 42
hij is nog een beetje aangepast (kolom1 is verborgen)
 

Bijlagen

  • Fout sortering 3.xlsm
    124,7 KB · Weergaven: 31
Hoi Sylvester,

Bedankt weer! Sortering werkt nu inderdaad netjes. Als er in de orginele lijst niet opeenvolgende nummers staan, neemt hij deze volgorde dan over?

Bij de laatste sessie kwam ik nog 1 laatste verbeterpunt tegen, vraag me wel af of het mogelijk is. In de bijlage kun je de situatie zien.
Blok 1 bevat 15 kruisingen, blok 2 - 85 en blok 3 - 234. Is excel zo slim, dat hij de blokken meer gelijk kan trekken?

Bijvoorbeeld; blok 1, 20 vaders (max), blok 2-10 vaders, en blok 3-6 vaders?
Dit zodat het aantal pagina's/kruisingen per blok wat meer genivelleerd is.
Belangrijk blijft wel dat de vaders per blok opeenvolgend blijven.

Hoor graag van je, ook als je genoeg hebt van dit project :thumb:

Ben
 

Bijlagen

  • OF F1 Crossinglist.xlsx
    71 KB · Weergaven: 31
Als er in de orginele lijst niet opeenvolgende nummers staan, neemt hij deze volgorde dan over?
beetje vaag, maar alles wordt per blok op vrouw en daarna op nr gesorteerd. (bij gelijke vrouwen staat er steeds een ander nr in de nr kolom)

en over de blok grootte: nu probeer ik steeds blokken te maken met 20 heren per blok (dit was een vereiste van jouw)
als er minder dan 20 heren overblijven komen deze in het laatste blok.(ook dit is zoals jij dat wilde)

als je het anders wil geef dan het doel aan en ook een duidelijke excel_voorbeeld dat voldoet aan je doel.



Belangrijk blijft wel dat de vaders per blok opeenvolgend blijven.
wat bedoel je hier mee? per blok wordt er op vrouwen gesorteerd.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Sylvester,

Ik heb beide situaties proberen te creeeren in de bijlages:

Bijlage 1 - Afwijkende volgorde
In sommige gevallen (1/10) komt het voor dat de planten in de kas niet op volgorde van het plantnummer staan.
Dit heeft te maken met bepaalde DNA-resultaten, deze planten staan dan op volgorde van resultaat ipv. plantnummer.

In tabblad Huidig staat zo'n afwijkende volgorde roodgemarkeerd. De volgorde uit de inputlijst klopt altijd.
In tabblad Nieuw zie je de situatie die gecreeerd wordt door het uitsorteren. In Kolom P staat de gewenste volgorde.

Bijlage 2+3 - Vaders onbalans (+ gecorrigeerd)
Je hebt een hele goede optie ingebouwd in de macro (zoals gevraagd) om het aantal vaders per blok te kiezen.
Door hier een beetje mee te spelen krijg ik vaak een redelijk gelijkmatige verdeling van het aantal kruisingen.
In sommige gevallen zie ik nu echter dat het niet mogelijk is, zoals in de bijlage. Het volgende voorstel zou dus een nog verdere verbetering zijn.

Simpel gezegd gaat het uiteindelijk om het aantal kruisingen (of pagina's) per blok om een gelijkmatige werkdruk voor de werknemers te hebben.
In blok 1 zitten nu 244 kruisingen (9 pagina's). Hier is 1 persoon gemiddeld 2 dagen mee bezig (werk moet in 1 dag af zijn).
In blok 2-9 zitten nu telkens maar 6 kruisingen. Met elk blok is 1 persoon dan een half uur bezig.
De personen die nu blok 2 tot 9 bezetten zijn dus zo klaar. Maar de persoon van blok 1 krijgt het werk niet af.
Dit komt omdat er 1/2 vaders tussen zitten die heel veel gebruikt worden, en daarnaast vaders die maar 1x gebruikt worden.

De meest optimale situatie zou zijn als de macro uiteindelijk een verdeling kan maken op basis van het aantal kruisingen
en hier vervolgens het aantal vaders per blok op aanpast. In de bijlage Vaders onbalans gecorrigeerd kun je hier een voorbeeld van zien.

In blok 1 zitten 6 vaders, wat resulteerd in 113 kruisingen.
In blok 2-3-4 zitten 18-18-11 vaders (18 had 20 mogen zijn, maximale capaciteit per blok)
In blok 5 zit 1 vader, deze heeft 132 kruisingen.

Mocht deze laatste stap mogelijk zijn, dan hebben we de meest optimale vorm bereikt voor het creeeren van de kruisingslijsten.

Fijn weekend,
Ben
 

Bijlagen

  • Vader onbalans.xlsm
    120,3 KB · Weergaven: 38
  • Vader onbalans gecorrigeerd.xlsm
    115,6 KB · Weergaven: 35
  • Afwijkende volgorde.xlsm
    83,1 KB · Weergaven: 41
mag ik zelf bepalen welke heren er in een doos komen?

een heer (met zijn harem) zit altijd in maximaal 1 doos, klopt dat? ook als hij meer dan 130 vrouwen bevrucht?
 
Laatst bewerkt:
Hoi Sylvester,

Klopt. Een vader kan maar in maximaal 1 doos/blok voorkomen.

Om zelf uit te maken welke heren in een doos komen is een hele interessante en vernieuwende gedachte.
Als we op die manier kunnen zorgen dat het aantal kruisingen per doos/blok redelijk overeenkomt is dat een goed idee.
Daarbij moet wel gezegd worden dat als het kan (bij gelijke opties), opeenvolgend de voorkeur heeft.

Stel de dames moeten met verzamelen van de vaders (stuifmeel) van nummer 7005 --> 7480 --> 7750 --> 7900, dan zijn logistiek gezien minder efficient bezig dan bijvoorbeeld 7005 --> 7007 --> 7008 --> 7015. We winnen wel weer tijd terug doordat de bestuivingen efficient lopen, maar bij een vergelijkbaar resultaat geef ik dus de voorkeur aan vaders die dicht bij elkaar liggen in verband met verzamelen.

Stel we gaan de vaders mixen, dan is het ook belangrijk dat er een tabblad gecreerd word met een overzicht hiervan, zie: #69, bestand helpmij, output vaderstickers

Verder mogen de verschillende vadergroepen in ieder geval niet door elkaar gaan.

Gr. Ben
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan