actioncam, resolutie en opslaggrootte

Status
Niet open voor verdere reacties.

snijworst

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 nov 2006
Berichten
1.876
Ik heb een actioncam gekocht die op de motor moet geplaatst worden.

Nu ben ik wat aan t testen met de verschillende resoluties en t eerste filmpje van 5 minuten nam 1,2gb in beslag op een resolutie van 720p/30fps. Dat lijkt me nogal fors.

Een nieuwe test van 1 minuut op 720p/30fps en 1 minuut op 1020p/60fps ziin beide 225mb groot.

Dat lijkt me niet te kloppen, toch...?
 
Het komt door de enorm hoge bit-rates van de moderne actie camera's.

Bij de Hero 4 Black Edition;

4K - 60Mbps
2.7K - 45Mbps
1440 - 30Mbps
1080 - 30Mbps
960 - 30Mbps
720 - 10.5Mbps
WVGA - 6Mbps

Dat is nog meer wanneer er geluid en (GPS) gegevens worden toegevoegd. Reken maar uit wat je krijgt.

30 Megabit (op een gemiddelde 1080 HD) is gelijk aan 3,75 Megabyte is 225 Mb per minuut.

GoPro heeft een geavanceerde h.264 compressie, met zelfs het bijhouden van veranderingen in de video, waarbij inderdaad verschillende formaten in een even groot bestand resulteren. Gegeven het enorme verschil met als je rekent: resolutie in beeldpunten x frames per seconde dat resulteert in een gigantische gegevensstroom (ter vergelijk: een ongecomprimeerde foto van gemiddeld 500 Kb x 30 is 900 Mb per minuut), dan is dit niet meer dan eigenaardig. Misschien is het de maximale verwerking of schrijfsnelheid. In elk geval werken ze zo.

Een batterij gaat snel leeg, dus verwissel op dat moment ook het geheugenkaartje of verplaats de bestanden.

Zou je de video openen en opslaan met Handbrake / VLC of andere videobewerkers, dan kan je de bestandsgrootte drastisch terugbrengen. Zelfde als met digitale foto's.
 
Mijn oude videocam, VGA kwaliteit, doet al 13 GB per uur... op een DVI tape.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan