Grafische kaart vervangen Medion AKOYA P5329 PC

Status
Niet open voor verdere reacties.

jmeeuwse

Gebruiker
Lid geworden
18 nov 2000
Berichten
381
Medion AKOYA P 5329 ( 10017625 )

Goedemorgen,

Mijn probleem de laatste tijd is dat ik geregeld een wat ( licht ) blauw scherm krijg met witte vegen. Gebeurt spontaan terwijl ik bezig ben. Enige manier is hard afsluiten
en meestal start hij dan wel weer op.
Paar keer gehad dat hij pas na een paar dagen weer normaal opstarten wilde.
Laatste keer een video op youtube te kijken, bij het overschakelen naar fullscreen bevroor het beeld en kon ik hem alleen uitzetten door de knop lang in te drukken. Bij het
weer aanzetten bleef het scherm zwart en de koeling volop blazen. Weer hard uitgezet en een paar dagen niet aangeraakt.
Gisteren startte hij weer normaal op en werkt zonder problemen tot nu toe.
Wel alles van de videokaart verwijderd aan software en driver. Driver van de Medion website gedownload en opnieuw geinstalleerd.
Temperatuur van de GPU is zo rond de 38 graden.
Ik verdenk toch de videokaart van deze problemen.
Is het mogelijk deze originele NVIDIA GeForce GT 620 kaart te vervangen voor b.v. een van deze kaarten Geforce GT 710 ?

https://www.alternate.nl/Hardware/Grafische-kaarten/NVIDIA-GeForce/GT-710

En moet ik dan de 32 bit of de 64 bit hebben ? De originele is 64 bit en gamen en zo doe ik niet.

Ik lees op internet wel verhalen dat het wel eens problemen kan geven omdat Medion pc's deze onderdelen blokkeren ?
Alternate gaf als antwoord dat het zeker past maar ze gaven geen garantie of de kaart niet geblocked zou worden, zou wel eens voorkomen bij Medion computers.
Op dit moment werkt alles weer normaal, wacht het af.
Wel een email naar de Medion klantenservice gestuurd maar dat is alleen mogelijk in de garantie, daarbuiten alleen telefonisch ( 0,70 Euro p min ! ) , heb het geprobeerd
maar na een tijdje in de wacht gestaan te hebben maar opgegeven.
Krijg de indruk dat dit alleen gedaan is om eraan te verdienen.

Mijn vraag dus, iemand ervaring hiermee voordat ik hem ga bestellen ?

Alvast bedankt.
 
Misschien was het inderdaad een software dingetje. Je kunt ook nog in de kast kijken of je stof kunt verwijderen op de fan van de videokaart of elders. Als het probleem zich blijft voordoen zou ik het toch bij Medion voorleggen. Wat is 10 of 15 x 70 cent op een nieuwe videokaart die het zometeen misschien niet doet?
Hebben ze trouwens geen email support?
 
Een 64bit geheugenbus is 2 x zo snel als een 32bit maar erg achterhaald, ze gebruiken nu tot 256bit geheugenbussen.

Nooit meegemaakt dat een Medion PC ook maar iets blokkeerd, oudere moederborden van MSI konden wat kritisch zijn maar dan praat je over tig jaar geleden.
 
Misschien was het inderdaad een software dingetje. Je kunt ook nog in de kast kijken of je stof kunt verwijderen op de fan van de videokaart of elders. Als het probleem zich blijft voordoen zou ik het toch bij Medion voorleggen. Wat is 10 of 15 x 70 cent op een nieuwe videokaart die het zometeen misschien niet doet?
Hebben ze trouwens geen email support?
Nee, daar heb je wel gelijk in maar hoe lang ik in de wacht gezet wordt heb ik geen idee van.
Ik had ze een email gestuurd maar kreeg als antwoord dat emailsupport alleen geldt in de garantie, daarna alleen mogelijk via de telefoon.
Dat is natuurlijk hun verdienmodel en dat stuit me een beetje tegen de borst.
Zodoende.
 
Een 64bit geheugenbus is 2 x zo snel als een 32bit maar erg achterhaald, ze gebruiken nu tot 256bit geheugenbussen.

Nooit meegemaakt dat een Medion PC ook maar iets blokkeerd, oudere moederborden van MSI konden wat kritisch zijn maar dan praat je over tig jaar geleden.

Bedankt voor de reactie Lange Pier.
Mijn computer is nu 3 jaar oud dus het risico dat de kaart niet herkend wordt zal klein zijn.
Maar waarom ie na twee dagen zwart beeld na het opstarten ( ook geen bios scherm ) gisteravond ineens weer gewoon opstartte is me nog steeds een raadsel.
Alle NVIDIA software en driver updates heb ik pas daarna verwijderd.
Maar goed, hij doet het nu en afwachten maar.
Mocht er toch een nieuwe kaart in gaan post ik de ervaringen hier natuurlijk.
 
Áls toch kaart gaat verwijderen, probeer (ja, of niet natuurlijk) hem eerst eens te "bakken", het werkt hier al paar keer iig met verschillende (twee) 8800 gt kaarten.
 
Laatst bewerkt:
Staat genoeg over op net, maar goed. Je schroeft de kaart veel mogelijk uit elkaar, en het printplaat gedeelte (waar ook de gpu op zit) doe je in een hete luchtoven op 180 graden 10 minuten, liefst op iets van een rekje dat zoveel mogelijk vrij van contact is. Op die manier maakt die losgekomen solderingen soms weer vast. Heb zelf erna 10 minuten in vriezer gelegd, maar niet zeker of van nut was, maar goed, kon geen kwaad, maar zie maar, wat mee te doen met de info. Ps eigen risico (vanzelfs).
 
Bedankt voor de reactie Lange Pier.
Mijn computer is nu 3 jaar oud dus het risico dat de kaart niet herkend wordt zal klein zijn.
Maar waarom ie na twee dagen zwart beeld na het opstarten ( ook geen bios scherm ) gisteravond ineens weer gewoon opstartte is me nog steeds een raadsel.
Alle NVIDIA software en driver updates heb ik pas daarna verwijderd.
Maar goed, hij doet het nu en afwachten maar.
Mocht er toch een nieuwe kaart in gaan post ik de ervaringen hier natuurlijk.

Videokaarten in een Medion zijn vaak passief gekoeld en de airflow is niet geweldig, bij te warm worden van de VRAM en miss. ook wel de GPU kun je problemen krijgen, is die kaart passief gekoeld en is alles stofvrij?
Eentje met een ventilator erop zal dan minder problemen geven en kosten ook geen drol.

Ga er maar niet verder op in over dat bakken.....;)
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij heeft deze een ventilator als ik mij goed herinner. Heb er laatst een grotere SSD ingezet en gelijk wat stof weggehaald, viel erg mee.
Die kaarten van Alternate zijn wel passief gekoeld.
Heb ik in een andere computer ook wel gehad en nooit problemen mee gehad, wel lekker stil trouwens.
De prijs is ook geen punt, zo weinig. Ging mij er maar om of de Medion het toe zal staan.
 
Of medion kaart er tegen zal kunnen, om in de oven ? U had het over dat nvidia kaart was toch? Of draait die toevallig op die software alleen of iets ? Hoe ook, zou dit ook alleen maar doen als u anders toch de kaart weg gooit. Van de 8800GT is het redelijk beproefd dacht ik. Misschien eerst eens 5 minuten proberen voorzichtig. Maar wat ik zei eigen risico natuurlijk.
 
Toch Medion te pakken gekregen en ze zeiden dat het geen probleem is de videokaart te vervangen voor een ander type / merk mits passend natuurlijk, lijkt me logisch, wordt niet geblokt.
Na het opnieuw installeren van de videodriver en het op de valreep verwijderen van Adobe Flash ( stond er twee keer in ) loopt ie nog steeds als een zonnetje.
Flink met video in de weer geweest, geen kik gegeven.
we houden het in de gaten, ben er natuurlijk nog niet echt gerust op.
Allemaal alvast bedankt !
 
Even een update.
Het werd de laatste tijd steeds erger tot er helemaal niet meer inkwam.
Enkele keer startte hij nog wel normaal op maar na een kwartiertje of zo vloog het beeld weer op zwart.
Opnieuw opstarten lukte dan niet.
Ook hoorde ik de laatste paar keer bij het aanzetten ( beeld bleef gewoon zwart, ook geen bios scherm ) 4 x piep en daarna bleef het zwart.
Internet vertelt me dat dit ook een kapot geheugen kan zijn of het moederbord.
Wanneer worden computers nu eens echt smart i.p.v. mij soms een onbegrijpelijk fout voor te schotelen die ik dan maar online moet opzoeken ( blauw scherm met een soort smiley ).
Voorlopig zijn ze nog zo dom dat het ding me niet eens kan vertellen wat er mis is.
Enfin, ik was er klaar mee en heb hem naar mijn computerwinkel gebracht, die gaat gewoon op een rijtje wat onderelen uitwisselen om er achter te komen wat er kapot is. Wel zo makkelijk.
Update dit wanneer ik wat weet want ben nu lekker een weekje met vakantie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan