Intel Core i9-Memory-GHz?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Senso

Meubilair
Lid geworden
13 jun 2016
Berichten
9.621
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H@S en Office 2021 Prof Plus
Vorig jaar kwam Intel met deze processoren. Van 7900X t/m 7980XE staan er geen vermeldingen van memory support. Vanaf 7920X staan er ook geen Base clock speed en Intel Turbo Boost technology gegevens. Waarom niet? Hoe zit dat?

Stel je kiest voor de 7920X Cores/threads 12/24 Socket (LGA) 2066 $ 1199. Hoe weet je dan welk moederbord en overig hardware (kast, voeding, koeling etc. je moet aanschaffen). Weet een leverancier wel hoe alles op elkaar af te stemmen (i.v.m. nieuwe technologie)? Het doel is geen game-pc maar een nieuwe snelle, moderne pc die weer een tijdje mee kan.

intel-x9-speeds-and-feeds-updated-100724042-orig.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dank je. Ik dacht dat op die afbeelding de volledige informatie stond. Maar het is duidelijk dat toen nog niet alles bekend was. De prijs is ook al $ 200 gezakt. Intel® X299 Chipset zit die dan op het moederbord? En welk moederbord is dan geschikt? Ik heb nu AsRock. Wat is de laatste ontwikkeling betreffende USB snelheid? Is USB 3.0 het laatste?
 
Ik vermoed dat jouw screenshot afkomstig is van een pre-release presentatie o.i.d., de volledige details komen vaak in een later stadium in de publiciteit.
Als je dit peperdure Asus-bord eens bekijkt wat specificaties betreft dan zie je dat daarop inderdaad de Intel X299 chipset zit.
Het bord beschikt verder over WiFi, Bluetooth 4.1 ( er zijn inmiddels borden met BT 5 beschikbaar ) en 12x USB 3.1 (Gen1, 5Gb/s), 2x USB 3.1 (Gen2, 10Gb/s), USB 3.1 (Gen2, type-c, 10Gb/s)
Overzicht van de beschikbare moederborden met socket 2066 hier.

Keuze genoeg dacht ik.
Persoonlijk bepaal ik de uiteindelijke keuze voor het merk/type op basis van o.a. max. budget en wat ik nodig heb / denk te hebben aan het aantal en soorten aansluitingen ( USB, BT, eSATA, Netwerk etc. )
Ik zou bijv. nooit voor een bord kiezen met WiFi onboard, dat is voor mij geldverspilling aangezien mijn netwerk volledig bekabeld is.
Desnoods zou ik een dual-band USB WiFi-dongle kunnen aansluiten indien nodig.
eSATA is ook zoiets, heb het nooit gebruikt, heb ook geen hardware wat daar gebruik van maakt etc.
Zo filter ik zoveel mogelijk in de uitvoeringen van de merken die ik bij voorkeur aanschaf ( Asus, Gigabyte en ASRock ).....
Uiteindelijk blijven er dan een handvol kandidaten over waarna ik nog wat onderzoek doe via Google op de div. fora omtrent veel voorkomende problemen / gemelde klachten van de kandidaten en daarna maak ik mijn definitieve keuze.

Tot op heden ben ik nog nooit teleurgesteld wat betreft die keuzes en gebruik mijn systemen altijd minimaal 6-7 jaar.
Mijn vorige hoofd-pc dateert inmiddels van 2009 ( Ci7 870 op een Asus bord met 8 Gb, SSD en wat HDD's) draait Win 10 en gaat nog steeds als een speer..:thumb:
 
Bedankt voor de informatie. Zal alles bestuderen. Ik leg alles vast. Heb gisteren gelezen over Thunderbolt. Budget zal wel ongeveer 3000,- euro zijn. Maar het gaat meer om de inhoud/kwaliteit/prestaties e.d. Ik schrijf alles op en zal dat later (najaar)voorleggen.
 
Als je praat over het najaar zul je tussentijds de ontwikkelingen redelijk moeten bijhouden v.w.b. prijs-ontwikkeling, nieuwere hardware etc.
Met name de processoren kunnen over een tijdsbestek van 6 maanden nog wel wat prijsvoordeel opleveren naar mate de productie oploopt.
Voor alles wat nieuw uitkomt betaal je, zeker in het begin, altijd de hoofdprijs. De ervaring leert dat, als "de kop" er eenmaal af is, de prijzen zakken.
Dat zal wel niet dramatisch zijn maar een prijsvoordeel van een paar tientjes op een processor is niet ongewoon.

De prijzen van, met name de "grotere" SSD's is ook wat aan het zakken, niet heel spectaculair maar toch.
Werkgeheugen blijft onverminderd duur, naar wat ik uit de media opmaak zal dat ook tot medio volgend jaar zo blijven.

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een Intel processor maar de nieuwe generatie AMD Ryzen processoren doet het , met name op multi-core gebied, erg goed en zijn prijstechnisch wellicht ook interessant omdat zowel de processoren als ook de moederborden vaak samen een aanzienlijk prijsvoordeel opleveren t.o.v. een Intel setup.
Als je over een half jaar met jouw beoogde setup een prijsvoordeel van € 100 - 150 kunt realiseren t.o.v. de huidige kosten is dat misschien niet heel spectaculair maar mooi meegenomen, toch..?
Dus bij de les blijven is het motto.
Ik ga mij intussen oriënteren op een nieuwe monitor die minimaal HDMI en Display-port ingangen moet hebben en een schermdiagonaal van minimaal 22 - 24 inch....
Ook een uitdaging en mooi tijdverdrijf :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan