HDD klonen/overzetten naar interne SSD

Status
Niet open voor verdere reacties.

Maysun

Gebruiker
Lid geworden
22 nov 2014
Berichten
361
Ik heb dit nooit eerder gedaan, maar het blijkt dus dankzij dit forum dat mijn huidige interne harde schijf (500 GB voor de Lenovo Thinkpad E550 laptop) defect is. Ik heb een nieuwe gekocht maar dan een SSD met de helft aan ruimte omdat snel opstarten belangrijker is voor mij dan schijfruimte. Bovendien had ik gekeken naar hoeveel er in gebruik was en er stond iets van 68 GB, dus dan leek 240 GB me wel voldoende.

Nu volg ik de instructies op deze site: https://www.ssdcenter.nl/advies/harde-schijf-klonen.html om mijn data over te zetten naar de nieuwe harde SSD schijf. Met Macrium Reflect dus. Probleem: ik begrijp niet goed welke van de 4 'schijven' of 'partities' ik moet overzetten (zie printscreen) en als ik ze allemaal aanvink en dan als destination de SSD kies en op 'next' klik, krijg ik de melding dat er niet voldoende ruimte is. Wat ik niet begrijp, want als je alle GB die in gebruik zijn van die huidige schijven/partities optelt, dan kom ik lang niet op 240 GB?

Wie kan mij uitleggen wat ik moet doen?clonen.jpg
 
Kijk bij de advanced options om de schijf in zijn geheel te clonen met aanpassing van de ruimte, partities kun je gewoon allemaal clonen, laatste zal niet nodig zijn als je Windows 10 gebruikt, dus de hele schijf clonen, die laatste partitie kun je ook later nog weghalen.
 
Kijk bij de advanced options om de schijf in zijn geheel te clonen met aanpassing van de ruimte, partities kun je gewoon allemaal clonen, laatste zal niet nodig zijn als je Windows 10 gebruikt, dus de hele schijf clonen, die laatste partitie kun je ook later nog weghalen.

Bedoel je dan de optie 'perform a forensic sector copy'? Dat is de enige aanpassing die ik kan doen bij 'advanced'. (zie plaatje)cloning2.jpg
 
Ik heb het nu geprobeerd met de minitool maar krijg dan de melding dat ie niet verder kan omdat 'C:' in gebruik is (zie bijlage). Maar ik heb geen programma's openstaan? En als ik kies voor opnieuw opstarten, gaat minitool helemaal niet vanzelf verder zoals wordt gesuggereerd dus houd ik hetzelfde probleem. Hoe los ik dit op?cloning3.jpg
 
Had je copy disk of copy partition gebruikt?

En die zou idd verder gaan na een reboot maar dat wil dus niet, weird.

En welk merk SSD en type heb je?
 
Ik had eerst geprobeerd 'Migrate OS to SSD/HD', weet ook niet zeker of dat de goede is, maar ik ben dan ook digibeet. Maar heb net in plaats daarvan geprobeerd 'Copy disk' en dan heb ik hetzelfde.

De interne harde schijf die er nu in zit is een HDD 500 GB (maar slechts 68 GB in gebruik excl. backups e.d.). De SSD die ik er in wil hebben is een Kingston 240 GB: deze https://www.ssdcenter.nl/product/780733/kingston-a400-ssd-240gb.html

Verder, ik heb dus geen programma's openstaan bij mijn weten, maar weet niet of en hoe ik kan zien of er op de achtergrond toch iets bezig is? Taakbeheer laat natuurlijk van alles zien aan processen, maar ik weet niet welke ik dan zou moeten uitzetten.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het nu geprobeerd met de minitool maar krijg dan de melding dat ie niet verder kan omdat 'C:' in gebruik is
Tuurlijk is ie in gebruik.. Windows draait toch?
Maak een bootable usb stick bijvoorbeeld met Gandalf Win10 en zet van Minitools de "PartitionWizard-Free" ook op die stick.
Boot van usb stick ipv van Windows op de C-schijf en draai van PartitionWizard om te klonen oid.

Of zet Minitools zelf op een bootable usb met het programma Rufus en draai het kloon programma.
 
Laatst bewerkt:
Het is me nu gelukt een bootable usb te maken met behulp van Wikihow. Ik heb de hele map met alle bestanden van de 'MiniTool Partition Wizard 10' op de USB gezet (ik weet anders niet welke bestanden ik precies moet hebben).

Maar hoe moet ik 'booten van usb stick i.p.v. Windows op de C-schijf'? Ik probeer de instructies op deze site te volgen: https://www.asus.com/nl/support/FAQ/1013017/ Maar ik kom niet in de BIOS om de instellingen aan te passen want als ik de laptop opstart met F2 ingedrukt kom ik in Windows Setup. De Lenovo geeft ook bij het opstarten aan dat ik op 'Enter' kan drukken om 'de normale startup te onderbreken' maar dan kom ik ook in Windows Setup, dus niet in BIOS.
 
Laatst bewerkt:
Het is me nu gelukt een bootable usb te maken. Ik heb de hele map met alle bestanden van de 'MiniTool Partition Wizard 10' op de USB gezet (ik weet anders niet welke bestanden ik precies moet hebben). Maar hoe moet ik 'booten van usb stick i.p.v. Windows op de C-schijf'?

Beste Maysun, om vanaf de bootable USB te starten, zet je je laptop/pc aan, en druk je op f1, zo kom je in de bios/uefi en kan je de boot sequence aanpassen, selecteer vervolgens jouw USB stick en laat hem via die opstarten!
Hoop je hiermee op weg geholpen te hebben.

Groet, HH.
 
Hoi HH,

Het is me nu inderdaad gelukt om in BIOS te komen met F1 i.p.v. F2 ingedrukt houden, máár de instellingen zien er niet zo uit als wordt gesuggereerd op deze instructiepagina: https://www.asus.com/nl/support/FAQ/1013017/. Zie de printscreen voor hoe het er bij mij uitziet. Ik ben wel ergens tegengekomen de 'secure boot control' die al standaard uit stond, wat de bedoeling is. Maar ik kan niet een optie vinden 'launch CSM'. Dus wat moet ik hier nu precies instellen om van die usb te booten?
BIOS instellingen.jpg
 
Maysun,
Wat gebeurt er als je op de optie ''Boot'' Drukt, die bovenaan staat?
Als het goed is kun je dan kiezen uit de verschillende opties waarmee je kunt booten.
Mocht dit niet zo zijn, zet je pc opnieuw aan en druk op f12, dat was ik even vergeten, dan kun je namelijk GELIJK door naar je boot menu, en op deze manier je USB stick selecteren.

Groet, HH.
 
Beste HH,

Ik kon inderdaad via die bovenste BOOT de usb stick prioritiseren. Daarna save en exit gedaan maar de pc komt dan alsnog weer in 'Windows setup', en daar kan ik kiezen voor installeren Windows of het systeem herstellen. Misschien is dat de bedoeling, maar ik weet niet wat ik hier moet kiezen...Als ik installeren kies, ben ik dan niet juist mijn data kwijt? Ik wil alleen maar de data overzetten naar een nieuwe interne harde schijf...
 
Laatst bewerkt:
Je zit op een verkeerde weg en als je toch opnieuw gaat installeren dan kun je dat ook gelijk op de SSD doen, clonen is dan overbodig.

Nadat Minitool de PC opnieuw liet opstarten dan duurt het een paar minuten voordat de boel verder gaat, hoelang had je toen gewacht?
En die tool op een stick zetten zal niet werken zonder een besturingssysteem, die staat er namelijk niet op, kan wel via die WinPE van Gandalf.
 
Hoi Lange Pier,

Ik heb gewoon de instructies gevolgd van Route99, dus beetje jammer als ik daardoor op de verkeerde weg ben gezet?

Hoe dan ook, het is nu gelukt, om een of andere mysterieuze reden wilde Minitool bij de derde poging wel met opnieuw opstarten kopiëren. Daarna laptop opengeschroefd met 3 schroefjes, HD eruit gehaald, omhulseltje losgeschroefd en nieuwe in gedaan, nieuwe in laptop gedaan en deksel er weer opgeschroefd.

:D :D
 
Neen hoor, Lange Pier bevestigd eea juist... je moet een bootable usb stick hebben, bij Gandalf of anders minitools -bootable versie.
 
Hoi Route99, tja, ik heb inmiddels een bootable usb stick dus, alleen zoals ik schreef weet ik niet wat ik daarmee moet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan