Nieuwe computer in de toekomst of oude computer regelmatig upgraden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stormbreaker

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
16 nov 2009
Berichten
1.481
Beste mensen,

Mijn computer (zie onderstaand voor de specs) draait op W7. Nu stopt de ondersteuning voor W7 op 14 januari 2020. Voor 2020, dus in 2019, moet ik W10 hebben. Tenzij ondersteuning voor W7 wordt verlengd, maar is dat waarschijnlijk? Nu draait mijn computer op een OEM versie van W7. Als ik W7 nu via Windows update kom ik weer op een OEM versie, maar dan van W10. Een OEM versie betekent dat ik niet het moederbord, de processor en het geheugen kan upgraden tegelijk want dan bestaat er een kans dat mijn OS de computer niet meer herkent. Ik wil dus een losse W10 versie. Maar betekent dit niet dat ik W7 er helemaal af moet gooien, alles moet gaan back-uppen en helemaal schoon moet installeren? Is dat een hele operatie (gezien van alles wat er op de computer staat)?

Kortom de vraag: kan ik in 2019 niet beter een hele nieuwe computer kopen (een zelf samengestelde) of toch alles eraf gooien en W10 er op zetten (losse versie) waarna ik "vrij" de computer kan upgraden op elk gewenst moment.

Operating System (uit december 2012)
Windows 7 Home Premium 64-bit SP1
CPU
Intel Core i5 3450 @ 3.10GHz 28 °C
Antec C40 CPU cooler
Ivy Bridge 22nm Technology
RAM
8,00GB Dual-Channel DDR3 @ 798MHz (9-9-9-24)
Motherboard
ASRock B75 Pro3-M (CPUSocket) 29 °C
Graphics
S24B350 (1920x1080@60Hz) (scherm uit 2013)
2047MB NVIDIA GeForce GTX 670 (ASUStek Computer Inc) 28 °C
Storage
119GB M4-CT128M4SSD2 (SSD)
465GB Western Digital WDC WD5000AAKX-00ERMA0 (SATA) 28 °C
931GB Seagate Expansion USB Device (USB (SATA)) 31 °C
Optical Drives
HL-DT-ST DVDRAM GH24NS95
Audio
Realtek High Definition Audio
Operating System
Windows 7 Home Premium 64-bit SP1
 
Ik gebruik de computer met name voor beheer eigen websites (via Wordpress, DirectAdmin, Google Adsense etc.), e-mail, internet, YouTube, Spotify, af en toe gamen, Office-taken enzo. Niet echt heel zwaar gebruik. W10 heb ik toen niet gratis genomen omdat ik niet zeker weet of mijn randapparatuur geen ellende gaat ondervinden. Met deze zelfbouw pc heb ik de eerste 2 jaar alleen maar ellende gehad (ALTERNATE is een waardeloze winkel, voor nu altijd Azerty). De laatste 3 jaar doet ie wat ie moet doen en ik wilde eind vorig jaar geen geen risico lopen dat ik de OS verander en er weer software problemen komen. Ter illustratie: in 2014 is het W7 opnieuw geïnstalleerd omdat ik bijvoorbeeld steeds gezeik had dat tijdens het gamen de fullscreen uit zichzelf minimaliseerde en dit via Taakbeheer niet structureel op te lossen was. W10 neem ik alleen uit noodzaak, niet omdat ik het leuk vind. Maar op 14 januari 2020 zit hier wel W10 op, ik heb geen zin in beveiligingsrisico's. Zeker niet omdat ik privacydeskundige ben (en hier al 3-4 jaar werkervaring op bachelor+ niveau in heb).

Grote vraag die nog blijft: als ik W10 OEM neem kan ik dan moederbord, processor en geheugen upgraden zonder dat W10 de computer niet meer herkent?
 
Nee, dat kun je niet, hij zal dan gaan mekkeren over her-activatie omdat de hardware veranderd is.
Dan moet je een Retail-licentie aankopen, dan heb je dat gedoe als het goed is niet.
 
Ja, dat bedoel ik dus. Maar als ik een retail licentie koop. Moet ik dan een back-up van alles maken en moet Windows helemaal van 0 weer geïnstalleerd worden? Want een OEM versie kan vanaf W7 naar W10 gupgrade worden. Ik neem aan dat dat bij een retail licentie niet zo werkt en je echt vanaf de CD-ROM moet gaan installeren (dus eerst alles eraf en gebackupt en dan volledig opnieuw).
 
Ik gebruik de computer met name voor beheer eigen websites (via Wordpress, DirectAdmin, Google Adsense etc.), e-mail, internet, YouTube, Spotify, af en toe gamen, Office-taken enzo. .................. Maar op 14 januari 2020 zit hier wel W10 op, ik heb geen zin in beveiligingsrisico's. Zeker niet omdat ik privacydeskundige ben (en hier al 3-4 jaar werkervaring op bachelor+ niveau in heb).
Hmmm blijf je die 2 zaken echt combineren als je privacydeskundige bent... ?
Imho moet je dan zo professioneel zijn om die 2 zaken compleet te scheiden. Dus aparte systemen hiervoor.

Heb zelf een prima Dell laptop gekocht, refurbished, betaalbaar. Met 12 GB RAM, zelf een SSD ingezet en de HD voor snelle backups op de plaats v/d CD/DVD-speler gezet, (additionele BU's worden ook nog gemaakt) zit een vlotte Intel Core i5 4200U in, Win10 Pro zat erbij.
Hoeft niet niet duur te zijn. Ca 300 euro.
 
Laatst bewerkt:
@rout99, op mijn werk bij Justitie gebruik ik natuurlijke zakelijke systemen. Maar voor mijn websites gebruik ik mijn eigen Macbook Pro en deze zelfbouw pc. Ik wil niet dat mijn pc geen updates meer krijgt en risico loopt op malware en kritieke virussen. Natuurlijk heeft dit weinig effect op de websites maar dan kan ik niet meer werken. Bovendien kan men dan ook mogelijk bij bankgegevens en dergelijke. Ik bedoel te zeggen: als je op je werk voorschrijft (dat vloeit uit de nieuwe Avg voort) dat men up to date software moet gebruiken om risico's te minimaliseren moet je dat thuis natuurlijk ook doen. Al is het alleen maar voor jezelf. Maar ook om geloofwaardig te blijven. Ik geloof een IT/privacy/informatie recht deskundige niet die nu nog Windows 95 en Office 97 gebruikt op een computer van 20 jaar oud.
 
Ja, dat bedoel ik dus. Maar als ik een retail licentie koop. Moet ik dan een back-up van alles maken en moet Windows helemaal van 0 weer geïnstalleerd worden? Want een OEM versie kan vanaf W7 naar W10 gupgrade worden. Ik neem aan dat dat bij een retail licentie niet zo werkt en je echt vanaf de CD-ROM moet gaan installeren (dus eerst alles eraf en gebackupt en dan volledig opnieuw).

Je kunt een oem W7 ook upgraden naar een retail W10 hoor, dien je de key 2 x in te geven.

Verstandiger is wel een verse installatie te doen, is die vrij van onnodige zaken die in de W7 zijn geslopen.

En alles is werkend te krijgen in W10.

En die problemen die je schetste in W7 waren toch ook op te lossen?
 
De problemen met W7 zijn inmiddels al enkele jaren voorbij. Ik zal de komende tijd kijken of ik W10 retail kan installeren, en dan dan moet ik nog even nadenken of ik een upgrade doe of een hele schone installatie.
 
Zijn alleen de key's hè en als je de review mag geloven................., heb geen ervaring met die leverancier, heb de "Microsoft Toolkit" gebruikt.:)
 
Prijs lijkt op die van een OEM-versie, niet Retail maar er staat een telefoonnummer onder dus je kunt ze maandag ook even een belletje geven..
 
Ik heb zojuist gebeld met Digital License. Het is een bedrijf volgens mij gewoon gevestigd op een woonadres in Delftgauw. Zij zeggen dat de licentie 100 % legaal is maar dat is heel veel licenties van derden inkopen en daarom een lage prijs hanteren. De licentie zou bovendien voor altijd zijn. Wat vinden jullie als ervaren forum leden hiervan? Klopt dit? Ik sloeg vooral aan op "van derden inkopen". Ik weet niet zo goed wat dat betekent.
 
Kijk, dat ze die licenties niet direct van Microsoft afnemen is uiteraard niet vreemd, zo iemand kan er niet honderden / duizenden tegelijk kopen om over een prijs te onderhandelen.
Wat ik niet terugvindt in jouw antwoord is of het nu om een Retail of een OEM-licentie gaat want dat was nou juist de vraag..
Dat de licentie legaal is twijfel ik niet zo aan maar jij hebt specifiek behoefte aan een Retail-licentie, OEM is bij hardware-vervanging in een later stadium geen optie.
 
In dat geval zou ik er 1 aanschaffen, voor dat geld...
Heb er zelf mijn Win 10 Pro licentie vandaan ( OEM ) , niks aan het handje...
 
Ik ben wel gewend aan W7, ik denk dat ik pas medio volgend jaar W10 aanschaf. Ik wil midden/eind dit jaar nog een extra HDD en een geluidskaart erin, dat kan toch nog wel met W7 OEM? Hij gaat toch alleen moeilijk doen als je onderdelen als geheugen, moederbord, processor ed. vervangt? Alleen 2 dingen er bij plaatsen is toch niet erg?
 
Je krijgt alleen gezeur met activatie als je de HDD waar Windows op staat vervangt door een andere / grotere, een extra schijf en geluidskaart bijplaatsen is geen probleem.
Verder zijn moederbord en processor ook activatie-brekers, geheugen niet.
 
Gaat via de bios/uefi, daar zit de key in die wordt geverifieerd, bij nieuwere moederborden en bij oem PC makers.
Dus nieuw moederbord, nieuwe key nodig als dat een OEM is, de rest van de onderdelen kun je zonder problemen wisselen.
Bij oudere moederborden van mobobakkers via de WGA.
 
@Lange Pier, dank voor je duidelijkheid.

@Scrapheap, het wordt gewoon een HDD voor opslag dus niet met W7 erop. Ik heb gekeken, ik heb 3,5 inch bays over en er past nog 1 extra SATA6 aansluiting naar het moederbord. Moet je als je een HDD koopt een losse SATA6 kabel erbij kopen of zit dat er (meestal) standaard bij?
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan