Computer stopt plots na zwart scherm

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nightshade

Gebruiker
Lid geworden
9 jan 2002
Berichten
213
Mijn pc is er net plotseling mee gestopt. Ik speelde Witcher 3 en ik hoorde een soort vaag storing geluidje alsof het vastliep, zwart scherm. Geluid ging nog 2 sec door toen weg.

Daarna deed hij het niet meer. Of in ieder geval krijg ik geen beeld meer. PC zelf gaat wel aan. Fans gaan draaien. Videokaart fan ook. Lampje van videokaart brand. Ik hoor geen opstart piepje. Hd lijkt wel geluid te maken.

Scherm in moederboard geplugged ook geen beeld. Kan dan toch niet de videokaart zijn of wel?

Ik kom er niet uit... scherm werkt nog zeker. Weet niet wat ik moet doen om achter de bron van het probleem te komen. Waar ligt het aan?

Ik heb sinds een maand de XFX R9 290x van een vriend overgenomen die al die tijd top draaide gewoon. Kan me niet voorstellen dat hij nu zomaar ineens niet werkt.

Ook laten afkoelen. Tis wel warm hier namelijk. Maar nog steeds geen verbetering.

Wie heeft ideeën???
 
Dat zal je altijd zien...

Laatste poging doen de schermen het ineens weer... lijkt erop dat alles gewoon weer werkt...

Dus was niet HD moederboard denk ik. Videokaart dan toch misschien oververhit? Maar hoor ik dan geen melding te krijgen?

Sorry als ik stomme vragen stel :eek:
 
Er bestaan geen dommen vragen, antwoorden wel.

Hoe is de aiflow in die kast?
En welk merk en type voeding zit erin?
 
Antec VPF 450.
450w.

Airflow kan wel beter denk ik. Staat in een hoekje op de grond tussen bureau en muur. Kast zit best vol. Gpu is vrij groot paste maar net.

Heb hem nu dan ook voor mn bureau met kast open en ventilator erop voor de zekerheid.

Ook meteen gpu temp gadget gedownload. Blijft rond de 70 hangen op dit moment.

Wat is de max ongeveer?
 
Afhankelijk van de rest van de hardware is die voeding niet toereikend, je hebt een voeding van minimaal 550 - 600 watt nodig voor die videokaart als hij max draait bij gamen.
 
Afhankelijk van de rest van de hardware is die voeding niet toereikend, je hebt een voeding van minimaal 550 - 600 watt nodig voor die videokaart als hij max draait bij gamen.

Oh serieus...?
Hij heeft het tot nu toe wel een maand probleemloos gedaan. Hoe kan dit dan?

En hoe belangrijk is het dan alsnog een betere voeding te kopen?
 
Die temp van de GPU zegt niet zo veel, er zit ook nog VRAM op zonder een tempsensor en die kan ook erg heet worden.

Verbeter de airflow en zet er idd een zwaardere voeding in of een kaart die niet zo warm wordt, die kaart is nogal een heethoofd.

Heb hem nu dan ook voor mn bureau met kast open en ventilator erop voor de zekerheid.
Een tijdelijke oplossing die wel werkt maar ziet er niet uit.:)
 
Oke bedankt.

1 vraagje nog.
Wat is het risico van geen zwaardere voeding kopen?

Want als dat het probleem was en het blijft beperkt tot 1 keer in de maand uitvallen vind ik het niet de investering waard eerlijk gezegd
 
Dat die het gaat begeven maar zolang hij het uithoudt.......

En het merk Antec laat elders de voedingen maken en zegt niets over de kwaliteit, geen type opgegeven.
 
Eh ja heb niet zoveel meer info.

Antec VPF series 80 plus bronze 450w actieve PFC.

Rest vd pc:

XFX R9 290X 4GB BLACK EDITION double dissipation
Intel core i5 4460/3.2ghz 6 mb cache
ASRock b85m pro4 moederbord
Crucial ballistix sport geheugen 8gb (2x 4gb) ddr3 1600mhz
250gb ssd
1tb hd

Oke maar dat hij dus kapot gaat? En is dat risico dan groot op korte termijn?
 
Tja, als ik dat zou weten was ik hier niet want dan was ik centen uitgeven die ik dan verdien met helderziendheid.;)

Airflow verbeteren en als dat ding het begeeft, als het al gebeurt, die Delta voedingen hebben een hoog rendement en kwaliteit, dan kun je alsnog een zwaardere voeding aanschaffen.
 
Hallo, 70 graden is best hoog. Bij steeds opnieuw verwarmde lucht kan je een oven effect krijgen.

Maak het koelelement vrij van stof. Soms werken fans tegen elkaar in en er zijn kasten die geschikt gemaakt zijn voor een lucht tunnel, al dan niet uitschuifbaar, welke boven de processor uitkomt maar dat onderdeel niet hebben. Stopt de ventilator van de processor of de grafische kaart niet toevallig met draaien? Voel eens met de vinger of kijk tussen de schoepen.

Deze grafische kaart kan overclocked worden. Kijk in het stuurprogramma en schakel alle versnel functies uit. Op Internet lees ik dat de kaart alleen veel stroom gebruikt bij zwaardere processen toch loopt weerstand en dus stroomverbruik snel op bij warmte en voedingen kunnen zwakker worden naarmate ze ouder zijn.
Een nieuwe voeding kopen zou helemaal geen probleem moeten zijn als je er eentje kiest met hoger rendement. Dat bespaart jou stroomkosten. Ze heten dan 80+ of 82+ gecertificeerd. Voor voedingen zou ik zeker de gebruikersbeoordelingen lezen op sites als newegg.com

Ga naar de logboeken van Windows om bij de juiste datum en tijd te zoeken naar een mogelijk andere reden. Succes
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan