Beste back-up programma ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ann1

Gebruiker
Lid geworden
17 sep 2017
Berichten
60
Ik ben op zoek naar een simpel maar goed back-up programma waarmee ik maandelijks mijn losse bestanden(muziek enz) naar een usb hd-schijf kan kopiëren.
Dus gewoon simpele eenrichtingsback-up.
Heeft iemand ervaring met een goed programma ?
 
zelf gebruik ik acronis true image 2018
Doet precies wat ik wil en nodig heb.
In het Nederlands en gebruiksvriendelijk.
 
Maandelijks? Is dat wel genoeg?
Goede en eenvoudige programma's zijn Aomei en Ease Todo Back-up freeware. Helaas worden deze programma's wel steeds verder uitgekleed omdat men wil dat je dan overstapt naar de betaalde versie.

Als je een zeer goed synchronisatieprogramma wilt dan is Allway Sync één van de beste en snelste maar geen freeware volgens mij. Je kunt instellen dat je het doel gelijk kunt maken aan de bron en gewijzigde en verwijderde bestanden op de bron verwerkt in het doel. De eerste keer duurt het wat langer om de zaak te synchroniseren maar later is het een kwestie van bijwerken. Meer GB's duurt natuurlijk langer. Het programma is minder/niet geschikt voor complete systeemback-ups en dataschijven back-ups. Daar moet je de eerst genoemde voor hebben. Er zijn er veel meer. Paragon, Macrium reflect, Acronis maar daar heb ik geen ervaring mee en ken ze onvoldoende. Het principe is denk ik overal wel een beetje hetzelfde.
 
IK heb zelf Acronis true image maar dat gebruik ik om maandelijks een systeemimage te maken en dat werkt perfect.
Ik heb het ook getest om losse bestanden te back-uppen maar dan wordt er telkens een nieuwe bestand aangemaakt tegenover met een programma als Allway sync dat gewoon de bestanden van de usb schijf verwijderd en de nieuwe kopiërt.
Ik zal Allway sync eens bekijken.
P.S : ik heb Synology cloud station drive draaien dat constant al mijn bestanden naar mijn nas synchroniseert maar ik wil toch nog een veilige back-up op een losse schijf i.v.m virussen en dergelijke.
 
Laatst bewerkt:
ik wil toch nog een veilige back-up op een losse schijf i.v.m virussen en dergelijke.
Dat is betrekkelijk, immers virussen e.d. zijn bytes en die worden gewoon meegekopieerd. Volgens mij moet je daarom de schijf waarvan je de back-ups herstelt altijd eerst scannen.
 
Momenteel heb ik Sync Toy al getest en dat lijkt heel goed en makkelijk te werken.
Misschien in de toekomst Syncback free eens bekijken zou Sync Toy niet voldoen.
Alvast iedereen bedankt voor de tips.
 
Momenteel heb ik Sync Toy al getest en dat lijkt heel goed en makkelijk te werken.
Hoe uitvoerig getest? En heb je de uitkomsten goed gecontroleerd?

Ik heb slechte ervaringen met Sync Toy maar het kan zijn dat het programma verbeterd is. Maak eens een bronmap en doelmap aan en plaats wat nieuwe bestanden, hernoem/wijzig en verwijder eens bestanden/mappen en tussendoor synchroniseren en kijk of het doel gelijk blijft aan de bron. Bij mij ging dat niet goed (100% gelijk) en dat is een groot risico. Daarom ben ik toen overgestapt naar Allway Sync en die doet wel wat er moet gebeuren.

Sync Back is goed maar de instellingen zijn lastiger. Misschien dat het bij de nieuwere versies gemakkelijker geworden is.
 
Laatst bewerkt:
Uitkomsten waren telkens goed ja.
Altijd identiek hetzelfde op de losse schijf als op de vaste schijf.
 
Backup programma

Cobian Backup Freeware en al jaren door mij gebruikt zonder problemen. Volledig naar je wensen in te stellen.
 
Over Cobian "Backup":

Cobian Backup is not an usual backup application: it only copies your files and folders in original or compressed mode to other destination, creating a security copy as a result. So Cobian Backup can be better described as a "Scheduler for security copies".

Q: Is there some Recovery function?

A: Cobian Backup doesn't use any proprietary format and doesn't need a special recovery function. Just copy/unzip your files back. I don't have ANY plans to make a Recovery function. Please don't ask me about this.

Dat is wel even belangrijk om te weten!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan