HDD Not Initialised

Status
Niet open voor verdere reacties.

mcs51mc

Gebruiker
Lid geworden
19 feb 2008
Berichten
386
Hallo,

Ik heb een WD 500AVDS in mijn PC bijgeplaatst en wanneer ik "Disk Management" opstart dan zie ik volgend venster.
100% zeker dat die nieuwe schijf "Disk 2" is.
Capture.JPG

Wanneer ik vervolgens op "OK" klik komt volgende foutmelding op.
Capture2.JPG

Enig idee wat hier de oorzaak van kan zijn?
Alvast bedankt!
 
Hi Senso,
Bedankt voor je reactie, echter methode 2 is voor IDE drives, right?
Dit is een SATA drive.
Dus de optie Transfer mode heb ik niet in de Advanced tab.
Capture3.JPG
Capture4.JPG
 
Right is dat ik daar geen verstand van heb. Kan dat moeilijk iedere keer zeggen. Dan gaat het opvallen. Punt is dat ik je graag op weg wilde helpen. Volgens mij zijn er wel mensen op dit forum die de expertise op dit gebied wel hebben. Maar veel mensen hebben vrije dagen en het is mooi weer. Kijk even naar deze en de volgende.
 
Is disk 2 wel een opstart disk?
Maar als je de melding in google zet, dan kom je heel veel dingen tegen waar het aan kan liggen. Zelfs een power issue.
Dus, wie weet kan je zelf even goochelen?
 
Laatst bewerkt:
Van HD's heb ik ook weinig verstand, van Google al iets meer :)
Daar heb ik mij gisteren in vast gereden, tot zelfs sites die beweren dat er in PW op die schijf staat.
Dit is zeker geen opstart disk, just another disk in my PC die ik wil gebruiken als data opslag.
De meeste site die je krijgt bij het zoeken naar die fout gaan ervan uit dat de schijf een letter heeft in Windows maar dat je er niet kan naar lezen/schrijven.
Bij mij is dat dus al niet zo want in Disk manager staat de schijf als "Not Initialised".
 
Hm, als het een tweede HDD in je pc is, dan moet je wel het volgende doen:

Controleer allereerst of Windows de harde schijf in het schijfbeheer herkent. Controleer vervolgens of de externe harde schijf een stationsletter heeft. Is dat niet het geval, klik dan met de rechtermuisknop op de beschrijving zonder letter en kies »Stationsletter en paden wijzigen«. Je ziet dan dat er geen stationsletter wordt weergegeven. Klik op »Toevoegen« en selecteer een vrije letter.

Vraag mij wel af of deze nieuwe schijf al is geïnitialiseerd en staan er partities op?

Ik vond deze handleiding nog voor je, iets uitgebreider dan ik hierboven vertelde ;)


Waarom herkent Windows de harde schijf niet?

Er kunnen een aantal oorzaken zijn waardoor je de schijf niet in je Verkenner ziet staan. Via het schijfbeheer kun je herkennen wat er in jouw situatie aan de hand is.
De schijf is niet voor Windows geformatteerd.

Een harde schijf is vanuit de fabrikant vaak ingericht voor een bepaald besturingssysteem, dit wordt formattering genoemd. Als een schijf voor macOS geformatteerd is, wil dit niet zeggen dat je deze niet op Windows kunt gebruiken. Je moet hem alleen opnieuw formatteren. Dit is te herkennen aan de status: 'RAW'.
HDD/SSD Formatteren
De schijf is nog niet klaar voor gebruik.

Een nieuwe harde schijf is vaak nog niet klaar voor gebruik. De schijf is dan nog niet geïnitialiseerd. Dit kun je ook zien aan de status: 'Niet geïnitialiseerd'. Het initialiseren van een schijf is nodig om de schijf klaar voor gebruik te maken. Nadat een schijf geïnitialiseerd is kun je de schijf indelen en mappen aanmaken. Dit indelen van je schijf, doe je in partities.
HDD/SSD Initialiseren
Er zijn nog geen partities gemaakt.

Het kan soms voorkomen dat je harde schijf wel geïnitialiseerd is, maar dat er nog geen partities aangemaakt zijn. Partities zijn de locaties waar je je bestanden neerzet. Het is belangrijk dat deze partities ook te herkennen zijn aan een letter. Zo staat Windows over het algemeen altijd op de C: schijf.
HDD/SSD Partitioneren
Divider advies
Hoe maak je de schijf zichtbaar?

Nu de oorzaak bekend is kunnen we de schijf weer zichtbaar maken. Afhankelijk van de oorzaak vind je hieronder de mogelijke oplossingen.

Formatteer de schijf

Een schijf die niet voor Windows is bestemd moet eerst geformatteerd worden. Via dit stappenplan lees je hoe je dit doet:

Druk met de rechtermuisknop op de schijfruimte, dit is het witte gedeelte rechts met de blauwe bovenrand rechts in het schijfbeheer.
Selecteer de optie 'Formatteren...'. Er verschijnt nu een nieuw scherm.
Kies bij het bestandssysteem voor 'NTFS' als je de schijf enkel voor Windows wilt gebruiken. Wil je de schijf voor zowel Windows als macOS gebruiken? Kies dan voor 'exFAT'.*
Kies een naam met maximaal 32 karakters voor de schijf en vul deze bij Volumenaam in.
Kies voor de optie: 'Formatteren'.
De schijf is bijna gereed voor gebruik. Druk in het schijfbeheer nogmaals met de rechtermuisknop op de schijfruimte en kies de optie 'Stationsletter en paden wijzigen'.
Kies in het nieuwe venster een letter voor de schijf en druk op 'Ok'.

De schijf is nu zichtbaar als je de verkenner opent.

(Initialiseer en) partitioneer de schijf

Als de schijf nog niet klaar voor gebruik is, moet je deze initialiseren en vervolgens partitioneren. Dit doe je door de volgende stappen te volgen:

(Optioneel) Druk met de rechtermuisknop op de schijf, dit is het grijze gedeelte links in het schijfbeheer waar de naam van de schijf staat. Selecteer de optie 'Schijf initialiseren' en druk op 'Ok'.
Druk met de rechtermuisknop op het witte blok aan de rechterkant en kies de optie 'Nieuw eenvoudig volume'. Er verschijnt een nieuw scherm.
Kies de optie: 'Dit volume op basis van de volgende instellingen formatteren'.
Gebruik je de schijf enkel voor Windows? Kies dan bij het bestandssysteem voor 'NTFS'. Als je de schijf ook voor macOS gaat gebruiken kies je voor 'exFAT'.*
Bij Volumenaam kun je een naam voor de schijf opgeven. Deze kan uit maximaal 32 tekens bestaan.
Druk op volgende.
Selecteer een letter voor de schijf in het dropdown menu en druk op 'Volgende'.
Controleer de instellingen van de schijf en selecteer de optie 'Voltooien'.

Open de verkenner. Je schijf is nu zichtbaar.
 
... ...
Vraag mij wel af of deze nieuwe schijf al is geïnitialiseerd en staan er partities op?

Nope dat is juist wat ik wil doen: a) initialiseren, b) partitie(s) op maken, c) data op zetten


... ...
(Initialiseer en) partitioneer de schijf

Als de schijf nog niet klaar voor gebruik is, moet je deze initialiseren en vervolgens partitioneren. Dit doe je door de volgende stappen te volgen:

(Optioneel) Druk met de rechtermuisknop op de schijf, dit is het grijze gedeelte links in het schijfbeheer waar de naam van de schijf staat. Selecteer de optie 'Schijf initialiseren' en druk op 'Ok'... ...

Dat is dus wat ik doe met bovenstaande foutmelding tot gevolg :(
 
1/ Try to 'Safely Remove' the external drive and then reconnect it again, sometimes a simple reset can be the solution.
2/ The error might be because of the drivers on your computer. So I'd advice to try the HDD on another PC/laptop.
2/ Another thing I'd do is check if you have the latest firmware update of your external drive. If it is outdated, it can reflect the performance of your drive.
3/ Can you access the drive through Device and/or Disk Management? If yes, what is the information the tools show about the drive?
4/ Another thing you can try is to check the HDD through Windows' Command Prompt (run it as administrator), type chkdsk x: /r (where x: is the drive letter of your external drive), this will locate bad sectors and recover readable information.

Probeer dit eens
 
Al een andere SATA kabel geprobeerd?

Mogelijkheid de schijf in een andere PC uit te proberen?

Hoe kwam je aan die schijf?

Hoe wordt hij gezien in de bios/uefi?
 
Ha, ja dat zijn cruciale vragen!! Ik denk inderdaad dat we iets te moeilijk denken!
Heel goed Php4u, bedankt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan