Helpmij.nl
Helpmij.nl
Helpmij.nl
Steun Helpmij.nl! Klik hier     Computerprobleem? Klik hier!

Quote

Weergeven resultaten 1 tot 10 van 10

Onderwerp: Factuur - Sjabloon + voorbeeld: gewenste toevoeginen, hoe?

  1. #1
    Vraag is opgelost

    Lightbulb Factuur - Sjabloon + voorbeeld: gewenste toevoeginen, hoe?

    Avond!

    Ik heb een Factuur Sjabloon gemaakt in Word, die voor iedere ZZP-er handig kan zijn.

    Wat werkt:
    - Als sjabloon te openen bij opstarten Word
    - Datum invoegen adhv. grafisch overzicht (klik datum & klaar)
    - Handmatig Factuur-nr. invoegen
    - Klantgegevens invoegen adhv. Outlook Adresboek (klik klant & klaar)
    - Optellen van excl. BTW bedrag + 21% BTW bedrag = totaal incl. BTW bedrag (dmv. F9-toets)
    - Handmatig opslaan

    Wat werkt niet:
    - Automatisch overnemen van bedrag naar excl. BTW
    - Automatisch berekenen welk bedrag 21% BTW is (op basis van excl. BTW bedrag)

    Zie voor verduidelijk dit video-voorbeeld van 1 minuut:
    https://youtu.be/rLNnbGnhNK0

    Weet iemand wat ik daarvoor dien aan te passen?
    Zie ook bijlage voor het document, zodat de veteranen hem wellicht zelf kunnen/willen aanpassen.
    Attached Files Attached Files

  2. #2
    Tera Honourable Senior Member
    Verenigingslid
    OctaFish's avatar
    Geregistreerd
    6 februari 2009
    Locatie
    Rotterdam
    Afstand tot server
    ±151 km
    Quote Origineel gepost door snowseals Bekijk Bericht
    Wat werkt:
    - Handmatig Factuur-nr. invoegen
    - Optellen van excl. BTW bedrag + 21% BTW bedrag = totaal incl. BTW bedrag (dmv. F9-toets)
    - Handmatig opslaan
    Zou niet best zijn als dat niet werkt . Maar mooier is natuurlijk als ook het factuurnummer automatisch wordt gegenereerd (en dat kan makkelijk gemaakt worden). Opslaan zou ik sowieso aan de gebruiker overlaten, al kun je dat ook automatiseren.
    Quote Origineel gepost door snowseals Bekijk Bericht
    Wat werkt niet:
    - Automatisch overnemen van bedrag naar excl. BTW
    - Automatisch berekenen welk bedrag 21% BTW is (op basis van excl. BTW bedrag)
    En dat is volslagen logisch omdat je a) geen velden gebruikt, dus hoe moet de formule weten dat er wat te berekenen valt en b) het document niet beveiligd hebt. Dus dat zijn twee zaken die je zou moeten regelen. Om te beginnen dus:
    - invulvelden gebruiken voor de getallen
    - Document beveiligen

    Ik heb er even een voorbeeldje van gemaakt. Voor het mooie zou je nog een macro kunnen toevoegen die de lege rijen verwijdert.
    Attached Files Attached Files
    Gebruik de QUOTE knop alleen als je iets wit citeren.
    Op deze pagina kun je zien hoe je met TAGS werkt.

  3. #3
    Geniaal!
    Dank je wel Ocatfish, werkt direct.

    1 minpuntje: doordat ie nu WEL beveiligd is, kan ik Contactpersoon uit Adresboek niet meer invoegen :/
    Hoe los ik dat op?

    Maar mooier is natuurlijk als ook het factuurnummer automatisch wordt gegenereerd (en dat kan makkelijk gemaakt worden)
    Dat zou helemaal top zijn!
    Zou jij een poging willen doen?

  4. #4
    Giga Senior
    Geregistreerd
    13 juni 2016
    Ziet er leuk uit. Ik denk dat Excel beter geschikt is voor het maken van facturen. Ik kan in dit document geen factuurnummer invullen. Ook is de omschrijving lastig. Vaak is het artikelnummer/aantal/gewicht/volume/omschrijving. Ook ontbreekt 6% btw en kortingsmogelijkheid. Maar goed als dit voor een ZZP-er werkt, mij prima.

  5. #5
    Ik denk dat Excel beter geschikt is voor het maken van facturen
    Daar wil ik juist van af

    Ik kan in dit document geen factuurnummer invullen.
    Kan wel, zie het filmpje.
    Alleen hoop ik nog op een automatisch genummerd factuurnummer van OctaFish?

    Ook is de omschrijving lastig. Vaak is het artikelnummer/aantal/gewicht/volume/omschrijving. Ook ontbreekt 6% btw en kortingsmogelijkheid.
    In dozenschuiver ZZP-land wellicht, maar niet in mijn beroep, noch de ZZP-er's waar ik mee te maken heb, ofwel dienstverlening.

  6. #6
    Tera Honourable Senior Member
    Verenigingslid
    OctaFish's avatar
    Geregistreerd
    6 februari 2009
    Locatie
    Rotterdam
    Afstand tot server
    ±151 km
    Het nummerprincipe kun je oplossen met een apart ini bestand. Elk tekstbestand is natuurlijk prima, maar een herkenbare naam (factuur.ini bijvoorbeeld) helpt altijd wel. Dat bestandje lees je uit waarbij je de teller verhoogt en dan weer opslaat. Ik zal dat morgen meeposten.
    Gebruik de QUOTE knop alleen als je iets wit citeren.
    Op deze pagina kun je zien hoe je met TAGS werkt.

  7. #7
    Tera Honourable Senior Member
    Verenigingslid
    OctaFish's avatar
    Geregistreerd
    6 februari 2009
    Locatie
    Rotterdam
    Afstand tot server
    ±151 km
    Ik heb een sjabloon gemaakt die de nummering regelt middels een ini file die wordt aangemaakt in (bij mij dan) de map "H\Sjablonen". Die map zal bij jou ongetwijfeld anders heten en/of op een andere schijf moeten staan, dus dat moet je wel eerst veranderen voordat de macro(sjabloon) goed gaat werken. Dat aanpassen kun je doen in de module <modAlgemeen> waar deze constante staat: Public Const UserCredPath As String = "H:\Sjablonen". Als je die verwijzing aanpast, zal de macro in de sjabloon wel goed werken schat ik. Hij maakt dan zelf het ini bestandje Factuur.ini aan. Ook die naam kun je uiteraard veranderen (Public Const UserCreds As String = "Factuur.ini")

    Kijk maar eens of je hem aan de praat krijgt. Het probleem van de Klantgegevens is nog niet 'opgelost', maar dat komt omdat dat alleen autmatisch kan als je van de sjabloon een samenvoegdocument maakt en koppelt aan je Outlook contactenlijst. Je kunt uiteraard wel met tekstvakken werken (zie werkzaamheden) waar je met sleuren en pleuren een eind kan komen.
    Attached Files Attached Files
    Gebruik de QUOTE knop alleen als je iets wit citeren.
    Op deze pagina kun je zien hoe je met TAGS werkt.

  8. #8
    Werkt!
    Ik kan zelfs de waarde aanpassen in de Factuur.ini, zodat ik verder kan waar ik gebleven ben Factuurnummering-wise

    1 minpuntje:
    Ik kan die ABC niet veranderen nu.
    Ik baseer mijn Factuur-nr. ook op klantnaam, zodat Joop Janssen JJ-097 wordt bijvoorbeeld.
    En Sjaan Kompaan SK-098.
    Dat is makkelijk terugzoeken op mijn bankrekening wie er betaald heeft (of niet) en wanneer.

    Die Contactgegevens uit Outlook vind ik erg handig, zodat ik niet hoef te copy/pasten en alle data die ik vd klant verzamel op 1 plek is (ivm. AVG van 28 mei 2018 a.s.).
    Het klinkt complex, om dit alsnog aan de praat te krijgen, maar zonder dat, ga ik terug naar mijn F9 toetsje.
    Die toch werkt als je op de waarde van incl. BTW + excl. BTW gaat staan en dan 1 voor 1 een F9 toetst.
    ...Maar liever met jouw aanpassingen verder!

  9. #9
    Tera Honourable Senior Member
    Verenigingslid
    OctaFish's avatar
    Geregistreerd
    6 februari 2009
    Locatie
    Rotterdam
    Afstand tot server
    ±151 km
    Formulieren die zijn beveiligd kun je niet bewerken, tenzij je een onbeveiligde sectie hebt. Dat heb je inmiddels gemerkt . Die beveiliging kun je er zelf ook afhalen (wachtwoord = “x”) dus dat scheelt al wat. Normaal gesproken automatiseer je allerlei zaken die je kunt binnenhalen. Of dat voor een variabel factuurnummer ook geldt, weet ik niet. Facturen moeten voor de wet consequent van opmaak en nummering zijn. Dat gaat niet met wisselende klantennamen. Dus daar moet je nog even over nadenken lijkt mij.
    De rest is prima te automatiseren.

  10. #10
    Inmiddels, heb ik 'm zover dat ie:
    - Geen dubbele factuurnummer toont (rechtsboven + links)
    - Variabelen initialen kan invullen (heb Belastingdienst gebeld en die melden dat ik in ieder geval een opvolgend (factuur)nummer dien te gebruiken.. En dat doe ik, dus geen zorgen daar)

    Wat nog niet werkt:
    - De contactgegevens uit Adresboek van Outlook invoegen: gaat dat nog lukken, denk je?
    - Het factuurnummer welliswaar aangepast in Factuur.ini, en daardoor in het sjabloon ook te zien + automatisch optellend, maar...
    Bij afsluiten en opslaan Factuurnr. 0007 staat?
    - Ook zou ik het liefst willen dat ik de standaard locatie kan aanpassen van Documenten, naar waar ik mijn facturen opsla (E:\!Werk\2018\) - Ik weet alleen niet wat ik daar voor dien aan te passen binnen het VB-script?

    Zie bijlage + video voorbeeldje: https://youtu.be/ORpVWJSNhzs
    Attached Files Attached Files

  11. Dit topic is automatisch gesloten omdat er sinds vier maanden niet meer op gereageerd is.

    Indien gewenst kan de topicstarter een verzoek tot heropening indienen.

Berichtenregels

  • U mag geen nieuwe vragen starten.
  • U mag niet reageren op berichten.
  • U mag geen bijlagen versturen.
  • U mag uw berichten niet bewerken.
  •  
Helpmij.nl
Helpmij.nl

Helpmij.nl en business

Partners
Sponsoren