W10 vindt C schijf niet bij instaleren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Johan3h

Gebruiker
Lid geworden
16 jan 2012
Berichten
45
Beste forumleden,

Ik loop tegen het navolgende probleem aan bij het vers installeren van W10 op mijn Samsung SSD 850 EVO.

In het BIOS wordt netjes de schijf herkent. Evenals de CD/DVD speler. Via F12 naar het bootmenu. Ook daar staat de SSD schijf maar die is leeg, dus je geeft aan dat er geboot moet worden van de W10 CD rom.
Lukt allemaal prima. Duurt wat lang maar dan gaat het bekende proces zijn gang. Vraagt of er hersteld moet worden of dat er geïnstalleerd moet worden. Doe maar installeren. Vraagt om de productcode en krijgt die ook.
Maar dan: Waar wilt u W10 installeren is de vraag.
Normaal vind je dan C:. Nu helemaal niets, nakkes, blanco. En er wordt aangegeven "Er zijn geen stations gevonden. Klik op stuurprogramma laden als u een stuurprogramma voor opslag wilt downloaden."

Als je dan gaat zoeken (bladeren) staat de C schijf (de SSD dus) er netjes bij alleen is hij leeg.
Verder is er nergens een stuurprogramma te vinden voor de SSD 850 EVO.

Weet iemand wat hier aan de hand is en...... wat de oplossing kan zijn.

Ik heb de SATA kabels al in een andere poort. Andere harde schijf (die toevallig ook leeg is) er aan gehangen. Helaas allemaal met hetzelfde resultaat. W10 vind niets om op te installeren.

Ergo: HELP !!!! :eek:

groet,
Johan3h
 
Ben het ook wel eens tegengekomen.
De oplossing die bij mij werkt
1. Download een Win10 iso van Gandalf
2. zet die met rufus op een usb stick van miminaal 4 GB (of 8 GB kijk of de download kleiner dan 4GB is)
3. Boot Win10 vanaf de Gandalf stick en open disk management
Als het goed is zie je daar wel de SSD en formatteer die (NTFS maar maakt niet uit).
4. Hertart de pc met de Win-10 DVD of usb installatie stick en probeer nu nog eens te installeren.

En?
 
Laatst bewerkt:
Ben het ook wel eens tegengekomen.
De oplossing die bij mij werkt
1. Download een Win10 iso van Gandalf
2. zet die met rufus op een usb stick van miminaal 4 GB (of 8 GB kijk of de download kleiner dan 4GB is)
3. Boot Win10 vanaf de Gandalf stick en open disk management
Als het goed is zie je daar wel de SSD en formatteer die (NTFS maar maakt niet uit).
4. Hertart de pc met de Win-10 DVD of usb installatie stick en probeer nu nog eens te installeren.

En?

Thx. Ga ik Proberen.
 
Thx. Ga ik Proberen.

Na de USB Boot van Gandalf krijg ik een mooi rood scherm met de tekst System configuration, Please Wait... en een leuk plaatje. Ik wil best wachten maar dat doe ik nu al een 30 minuten. Is dat normaal of.....???

Overigens. Als ik de SSD aan mijn andere comp hang dan herkent deze 'm moeiteloos netjes NTSF geformatteerd. (Gedaan via oude DOS command format C:) ook met de volumenaam die 'm hierna gegeven heb.

Heb je nog andere suggesties? Of enig idee waar ik de driver voor mijn SSD kan vinden. Samsung heeft 'm niet en verder op het web kom ik ook niets dergelijks tegen.

Ik begin zachtjes moedeloos te worden.

Groetjes,
Johan3h
 
Laatst bewerkt:
6 vragen:

1. Welk merk systeem en of moederbord heb je? Graag zo compleet mogelijk, het liefst een weblink waar alles staat
2.. Hoe heb je geboot vanaf usb stick?
3. Heb je een F toets gebruikt en welke ?
4? Heb je de iso zo op de usb stick gezet?
5. Is die system configuration van het moederbord of laat Gandalf hem zien (wat mij nog nooit overkomen is...)
6. Hoe oud is systeem .. kan de bios batterij (bijna) leeg zijn en heeft het systeem daar moeite mee? Meestal een CR2032 type, maar check altijd zelf...

Een ding is zeker: Windows herkent dit soort hardware gewoon, geen speciale driver nodig, zeer zelden althans en dat is jouw SSD niet en jouw systeem ondersteunt SATA anders hadden we vast wel iets over een stekker probleem gehoord....
 
Laatst bewerkt:
Beste Route 99

Het is een ACER Aspire M7720. Geen idee wat voor moederbord er in zit. Het merk kan ik ook niet ergens vinden.
Ik heb keurig geboot van de USB Stick. Ik heb van de site de Updated version 11-10-2016 of my Windows 10PE x64 Redstone release built 14393 binnen gehaald en alle progs op USB stick gezet. Iso vond RUFUS alleen in het rar bestand. Niet in het uitgepakte bestand.
Ik ben met mijn vingers aan geen enkele F toets geweest. Ik heb alles gedownload en op een USB stick 8 GB gezet met RUFUS.
Ik kreeg een mooi roos scherm met een Redstone LOGO en de naam Windows 10PE en dat hij de configuration settings aan het zoeken was. Na 45 min een vager wit scherm met de mededeling dat het prog niet meer reageerde. Nog een keer geprobeerd maar helaas geen resultaat.
Bios batterij al vervangen (bekend euvel bij slecht opstarten) Alleen wil de datum niet verder als 01-05-2018 en de dag loopt niet synchroon. Ook vreemd. systeem is inmiddels ongev. 9 jaar oud.

Ik heb inmiddels een kloon gemaakt van mijn eigen OIS op de SSD schijf. Hij doet nu een x opstarten met een zwart scherm als resultaat. Links bovenin knippert er een soort cursor maar reageert niet op het toetsenbord.

En deze ellende allemaal na een update van W10.

Ik weet het niet meer wat ik nog meer kan doen. Maar in ieder geval alvast dank voor het meedenken.

groet,
johan3h
 
Laatst bewerkt:
Das een oud beestje... en Acer not my friend.... bevestigt zulke problemen hier
Mijn vrouw heeft een Dell E4310 uit 2009/2010, Win10 loopt als een speer ook met een 500 GD SSD.
Op mijn mini boekje Dell D430 met 2GB RAM uit 2009 is ie te traag, maar werkt ook, dus daar werkt Win7 nog wel prima.

Tja, je moet dan toch daar zijn waar ze Acer beter kennen en dan kom ik dit tegen...
Tegenstrijdige opmerkingen: van laptop (CPU/chipset e.d.) niet compatibel met Win 10 maar ook... trek de stekker van de card lezer los... en gaan met die banaan.
https://community.acer.com/en/discussion/comment/378023
Ik zou dus die stekker proberen....
 
Laatst bewerkt:
Ja ach. Maar het oudje deed (en doet het inmiddels) nog goed.

Het probleem is opgelost. Windows is weer aan het installeren.
Het zat hem in het feit dat de SSD niet was gepartisioneerd. Heb een kloon gemaakt van mijn eigen C schijf en die op de SSD gezet. Toen waren er ineens wel partities. De boel aangepast en hopla daar ging W10.

Ik dank je hartelijk voor het meedenken.

groet,
Johan3h
 
Fijn dat het lijkt t werken.
Maar eerder schreef je:
Ik heb inmiddels een kloon gemaakt van mijn eigen OIS op de SSD schijf. Hij doet nu een x opstarten met een zwart scherm als resultaat. Links bovenin knippert er een soort cursor maar reageert niet op het toetsenbord.
...Ik weet het niet meer wat ik nog meer kan doen.
Ook dat kan...
Maar nu:
JHet zat hem in het feit dat de SSD niet was gepartisioneerd. Heb een kloon gemaakt van mijn eigen C schijf en die op de SSD gezet. Toen waren er ineens wel partities.
Uuhh snap ik maar deels...
Als je een kloon terug zet ...wordt ie meteen in een of meerdere partities ingedeeld, net zo veel als er in de kloon zitten..

Ik haak even af zonder verdere aanvulling, waarom de 1e kloon niet ging en de 2e wel?

Een partitie maken had ik juist alk voorgesteld, maar dat was om de laptop de SSD te laten herkennen, dat heeft op zich niks met het klonen te maken... het probleem zat hem toch in de fase ervoor...

Klopt het dan toch dat de SSD nu wel herkend werd nar het paritioneren/formatteren?
Anders ben ik de volgorde kwijt... das lastig om weer anderen te helpen..
En: het lijkt dus mee te vallen met deze Acer.. mazzel dus....:cool:
 
Hoi, ik wil toch nog wel even reageren op het kloonverhaal.

De kloon die ik gemaakt had van mijn eigen schijf werd in eerste instantie blijkbaar niet herkent. In zoverre dat er wel wat werd herkent, maar niet de OS zelf. Vandaar waarschijnlijk het zwarte scherm met de knipperende cursor links bovenin. Net of het systeem op een commando zat te wachten. Maar er werd niets geladen. Het toetsenbord reageerde niet, de muis reageerde niet en zo meer dingen. Vraag me niet hoe het kan, maar het is niet anders.

In een laatste wanhooppoging heb ik de W10 Cd-rom weer in de bekende speler gestopt en na het invullen van de bekende code vroeg W10 ineens waar of W10 moest worden neergezet. Het zal waarschijnlijk te maken hebben met het feit dat de kloon natuurlijk de partities van mijn C heeft meegenomen.

Wellicht dat mijn eerdere ouderwetse DOS commando "format C:" de SSD wel heeft geformatteerd maar niet gepartitioneerd. Dat deed DOS indertijd niet.

Het oude beestje draait nu weer als een jonge hond :d. Je zult begrijpen dat ik daar heeeeel blij mee ben.

Nogmaals bedankt voor het meedenken en doen,

Groet,
Johan3h
 
Fijn dat het goed kwam... :cool::thumb:

PS:
Een kloon moet je wel testen.... zo snel mogelijk in het begin... als die niet werkt heb je er niks aan......
In het begin heb je immers amper iets geïnstalleerd ... dus terug zetten gaat snel en als het werkt kun je weer verder...
Als de kloon niet werkt moet je eerst uitzoeken waarom dat zo is... immers als je een keer een mooie installatie hebt.. is het wel erg prettig als het kloon programma werkt...

Tja... ik vermoed dat je via een lange omweg gekomen ben waar ik zelf onder #2 ook al melding van maakte....
Waarom sommige SSD's dat doen is mij ook niet duidelijk, maar als ik het oploste als onder #2 had ik vervolgens nooit een probleem meer.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan