beveiligen van applicatie?

Status
Niet open voor verdere reacties.

kamphuis11

Gebruiker
Lid geworden
24 mrt 2018
Berichten
42
Hoi,

Ik gebruik nu een aantal applicaties in access en deze staan op een gezamenlijke netwerkschijf. Nu wil ik wel dat mijn collega's deze ook kunnen gebruiken, alleen zou ik het jammer vinden als zij deze bestanden gaan bewerken en of inzetten voor andere doeleinden. Hoe los ik zoiets op? Moet ik de tabellen splitsen? maar waar (BE) zet ik deze dan neer? Moet ik er een .mde bestand van maken.........

Ik hoor graag jullie ideeën/bevindingen
 
Je hebt, neem ik aan, geen applicaties gemaakt, maar een paar databases in Access. Dat is namelijk de applicatie. En uit je verhaal maak ik op dat het om databases op het werk gaat. Dan heb ik goed nieuws voor je, en slecht nieuws. Je collega’s mogen deze databases niet mee naar huis nemen, want zij zijn niet de eigenaar van de databases. Dat is het goede nieuws. Het slechte nieuws: jij mag dat ook niet, want voor jou geldt hetzelfde. De databases zijn namelijk eigendom van het bedrijf. Tenzij je ze als ZZP-er hebt gemaakt, en een contract hebt voor het ontwikkelen van de databases.
Dat maakt ook het gebruik hopelijk duidelijk, want dat wordt ook bepaald door het bedrijf. Jij hebt, ook al heb jij de databases ontwikkeld en gemaakt, dus geen enkele zeggenschap over het gebruik van de databases, of zelfs de intellectuele rechten ervan.

Doorgaans maak je een database voor een bepaald doel, (ik in ieder geval wel) en een database zal dan ook zelden gelijk voor een ander doel gebruikt kunnen worden. Iemand anders zal dan ook niet gelijk wat kunnen doen met een database, zonder daar van alles aan te veranderen. Waarom je dat zou willen tegenhouden, is mij overigens een raadsel. In mijn situatie is het makkelijk, er zijn bij ons maar een paar mensen die een door mij gemaakte database snappen, laat staan dat ze hem kunnen aanpassen. Bij mij gebeurt dat dus niet.

Als jij collega’s hebt die dat wél kunnen, waarom zou je dat dan willen tegenhouden? Ik neem aan dat ze de (kopie van de) database willen gebruiken voor een ander bedrijfsdoelstellingen. In het kader van het zo optimaal mogelijk uitvoeren van de bedrijfsprocessen, zou je dat moeten aanmoedigen i.p.v. tegenhouden.

Een ander punt is dat je wilt voorkomen dat collega’s de database verkeerd gebruiken, al dan niet met opzet. Dat laatste lijkt mij een taak voor een manager (waarom zou je moedwillig een database om zeep willen helpen?) maar verkeerd gebruik van een database wil je natuurlijk voorkomen. Ik denk dan aan per ongeluk records verwijderen of gegevens muteren. Sowieso vind ik dat gebruikers niks in de tabellen te zoeken hebben, dus dat gooi ik altijd al dicht. Gebruikers dienen altijd van formulieren gebruik te maken. Doe je dat, dan kun je de meeste vormen van verkeerd gebruik prima afdichten.

Of je dat met een FE-BE constructie doet, maakt niet eens zoveel uit. Ik doe dat zelf wel, omdat ik het handiger vind als een gebruiker zijn eigen FE heeft. Die wordt dan centraal uitgerold als er een nieuwe versie is. Als een gebruiker dan iets vernaggelt aan de FE, dan weet je a) wie het gedaan heeft en b) heeft het geen gevolgen voor de overige gebruikers. Daarnaast werkt het het snelst.

Wat ook een optie kan zijn, maar dat is weer een stukje bedrijfspolicy, is dat maar een paar mensen de volledige Office versie hebben, dus met Access, en de gewone gebruikers niet. Die werken dan met een (gratis) runtime versie van Access. Grote voordeel: alles werkt (althans: zou moeten) en ze kunnen niets aanpassen in de database. Dat kan alleen met een volledige versie.

Overigens kom ik het niet tegen: gebruikers die zelf in een (ontwerp van een) database gaan wroeten. Een gebruiker wil maar één ding: optimaal zijn/haar werk doen. En met welk programma dat is, boeit niet. En zo hoort het natuurlijk ook. Neemt niet weg dat jij niet de eerste bent die gebruikers wilt ‘verbieden’ om zelf in het ontwerp te gaan knutselen. Ik denk dan: “zo de waard is, vertrouwt hij zijn gasten”. En ik ben dus nog nergens tegengekomen dat mensen moedwillig een van mijn databases heeft willen slopen.
 
Dankjewel voor je antwoord! Ik begrijp wat je bedoeld Uiteraard is het gebruik van de database voor iedereen binnen het bedrijf .. ik probeer alleen uit te sluiten dat er niet in de tabellen wordt gerommeld (om wat voor redenen dan ook). Als ik er een FE en BE van maak, waar zet ik dan de BE neer? Moet dit dan een map zijn die voor iedereen toegankelijk is of mag dat een map zijn binnen het netwerk waar een aantal medewerkers bij kunnen?
 
Wat jij wilt. Overigens kan je met een FE-BE ook nog steeds in de tabellen, als je dat niet goed afschermt. Je kunt alleen niet in het ontwerp van de tabellen, maar ik ben in 30 jaar nog nooit tegengekomen dat iemand moedwillig (of per ongeluk) iets aan het ontwerp van een van mijn tabellen heeft veranderd.

Maar wat ik doe is het volgende: de BE staat op het netwerk op een algemene plek, waar elke gebruiker bij moet kunnen (anders werkt de FE ook niet) een de FE wordt helemaal dichtgetimmerd; alleen formulieren gebruiken en inloggen op basis van je inlognaam in het netwerk. Daar heb ik een gebruikerstabel voor met een rechtenstructuur. Zo voorkom je dat verkeerde mensen sowieso de database in kunnen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan