BIOS gezocht

Status
Niet open voor verdere reacties.

srpchulp

Verenigingslid
Lid geworden
16 jun 2009
Berichten
4.522
Het betreft een mobo type RS880PM-AM v1.0 met een AMI EFI bios.
Dat zit in een Acer Aspire M3450 desktop PC
BIOS versie: P01-A4
Datum: 04/20/2012
BIOSchipname: MXIC 25L series

Het probleem: win10 upgrade loopt vast waarschijnlijk door verouderde BIOS
Windows 10 ver 1703 werkt goed.
In Apparaatbeheer zijn alle drivers ongevuld en werkend (geen vraagtekens of uitroeptekens)
Maar bij de upgrade naar versie 1709 gaat deze upgrade naar 81% en stopt dan (geen cpu activiteit en geen HD-activiteit meer)
Bij herstart van de PC wordt automatisch teruggegaan naar ver1703.
Ik heb alle oplossingen voor deze hangende win10 upgrade al geprobeerd, maar niets hielp.

Ik vermoed dat het aan de (verouderde) BIOSversie ligt (P01-A4 van 04/20/2012)
Echter een upgrade van de BIOS kan ik nergens vinden.
De Acer website geeft de P01-A4 als laatste versie.


Weet iemand of er een nieuwe versie van deze BIOS is en zo ja, waar valt die dan de downloaden.
Ik heb hem niet kunnen vinden.
 
Heb je met de download tool al geprobeerd de complete iso van de laatste te downloaden en dan een schone installatie te doen?
Neen, dan is het te vreog voor jouw conclusie.
 
Heb je met de download tool al geprobeerd de complete iso van de laatste te downloaden en dan een schone installatie te doen?
Neen, dan is het te vreog voor jouw conclusie.

Ja, ook al geprobeerd.
Ook de MS winupdate repair tool gedraaid.
En alle adviezen die je op intenet kunt vinden als de win10 update blijft hangen, maar geen resultaat.

Daarom denk ik dat het de bios moet zijn.
 
Het ligt zeker aan de BIOS versie. De drivers zijn trouwens niet ontworpen voor Windows 10. Wanneer u terug gaat naar Windows 7 (8.1 staat niet in de lijst maar 8 wel) dan heeft u een systeem zonder problemen.

https://community.acer.com/en/discussion/534706/acer-aspire-m3450-desktop-and-windows-10-help

Zou u een bios proberen van een derde partij dan is de kans groot dat u malware binnenhaalt of erger. Het is beter om niet naar deze download sites voor drivers te gaan. De kans dat Acer in dit late stadium alsnog een BIOS voor Windows 10 uitbrengt is klein.
 
Het ligt zeker aan de BIOS versie. De drivers zijn trouwens niet ontworpen voor Windows 10. Wanneer u terug gaat naar Windows 7 (8.1 staat niet in de lijst maar 8 wel) dan heeft u een systeem zonder problemen.

https://community.acer.com/en/discussion/534706/acer-aspire-m3450-desktop-and-windows-10-help

Zou u een bios proberen van een derde partij dan is de kans groot dat u malware binnenhaalt of erger. Het is beter om niet naar deze download sites voor drivers te gaan. De kans dat Acer in dit late stadium alsnog een BIOS voor Windows 10 uitbrengt is klein.

De PC loopt inderdaad onder win7 perfect.
Dat is wat ik ga doen als laatste redmiddel.

Ik verwacht inderdaad niet dat Acer nog met een update komt. Wel een slechte zaak overigens van Acer.

Bios upgrade van een derde partij is heel risico vol. Gelukkig doet AVAST zijn werk goed :) want ik had dat inderdaad geprobeerd. Al die gratis bios upgrade tooltjes barsten van de malware.

Ik blijf voorlopig nog zoeken naar een mogelijke BIOS upgrade, want het is toch een BIOS van een gerenommeerd merk (AMI) en wellicht dat deze BIOS ook in andere moederborden zit en dat daar dan een upgrade te downloaden is.
 
Laatst bewerkt:
Zal wel geen Windows 10 compatible uitvoering zijn, laatste drivers zijn voor W8.1.
Lijst met Acer machines die geschikt zijn voor W10 is weg helaas.

Eerst de chipsetdrivers proberen te updaten en dan die update proberen.
https://support.amd.com/en-us/download
 
Allen bedankt voor de adviezen en info m.b.t. dit onderwerp.
Ik heb nu alles geprobeerd en moet accepteren dat MS/Acer mij verslagen heeft.
Ik ga nu weer Windows 7 erop zetten; dat werkt goed en update gewoon goed.

Het moet me wel van het hart dat ik dit een zorgwekkende ontwikkeling vind. MS dwingt je naar windows 10 (mijn laatste pc die ik bouwde accepteerde geen Windos 7 meer en dwong mij Windows 10 te installeren) en vervolgens dwingt MS je twee maal per jaar een upgrade op waar je niet onderuit kan.
En dan blijkt na een upgrade dat je PC niet meer werkt.
Je moet dan dus een nieuwe PC kopen.

Ik denk dat mij nu wel duidelijk is wat het verdienmodel achter Windows 10 is.
 
Als Windows 7 niet meer ondersteund wordt zet je idd bijv een Linux versie op...
Dan installeer je Virtual box en om dan pure Windows programmas te kunnen draaien die niet afhankelijk zijn van internet (ivm veiligheid) zet je daarvoor Windows 7 in die box...éen zgn virtuele machine (VM).
Virtual box is gratis super makkelijk in gebruik, handleidingen genoeg.

Houd er wel rekening mee dat een pc op een bepaald moment wel te oud kan worden.
Heb hier nog een test desktopje uit 2004 maar die is met Linux ook wel rete traag....
Maar sinds ~2009 is de hardware wel ten gunste ontwikkeld, een desktop uit die tijd bedoeld voor mijn zwager loopt met Windows 10 als een zonnetje, heel prettig om mee te werken en toch 9 jaar oud..
Tja, maar dat was iig geen Acer.... ook niet zo heel veel beter (PB.....) maar blijkbaar toch goed genoeg....

Mijn netboekje van Dell met 2GB RAM is bijvoorbeeld weer niet geschikt voor Win10, prima met Win7.

PS: er zijn echt waar Linux versies die net op Windows lijken maar de motor is uiteraard wel Linux.. dus als het om "wennen"gaat zou dat een keuze kunnen zijn...
Je mag zelf er naar Googlen....
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan