Instructievenster bij openen of opslaan Word-sjabllon.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Knientje

Gebruiker
Lid geworden
15 jan 2009
Berichten
102
Ik ben er niet 100% van overtuigd, maar ik meen me te herinneren dat het mogelijk is, dat wanneer iemand een Word-sjabloon opent, hij bij het openen een instructievenster in de vorm van een popup kan krijgen.
Het gaat hier om zelf (door mij) toegevoegde instructies.

Ik maak de activiteitenkalenders voor een zorginstelling, omdat de activiteiten in grote mate gelijk blijven, kan er gemakkelijk met een sjabloon gewerkt worden.
Het is echter niet de bedoeling dat wanneer collega's aanpassingen maken (geschrapte/toegevoegde) ze het sjabloon overschrijven.
Uiteraard ben ik wel zo slim om er een backup van te maken (op eigen locaties, niet op die van de zorginstelling), maar ik ben nu ook weer malle Japie niet, zodat ik elke keer opnieuw de backup van het sjabloon kan gaan uploaden.

Ik wil bij het openen van het sjabloon een tekst laten verschijnen die zoiets zegt als:

Let op, je hebt nu het sjabloon x geopend, let erop dat je na het bewerken dit sjabloon opslaat als tekstdocument (.docx), anders overschrijf je het sjabloon

Uiteraard mag deze tekst niet in het (afdrukbare) document terechtkomen.

Volgens mij is het mogelijk.
Ik weet alleen nog niet hoe.
 
ALs je je document ook echt als sjabloon hebt opgeslagen (.dotx) dan krijgt de gebruiker bij het opslaan vanzelf de vraag waar hij het document wil opslaan. Ik vermoed dus dat het sjabloon gewoon in word (.doc) is opgeslagen.

Voor de zekerheid zou je de read-only nog kunnen aanvinken in verkenner bij de documenteigenschappen.
 
Zoals RogerS al aangaf, het is waarschijnlijk geen sjabloon.
Met een kleine macro. (zie vbtje)
Alt + 11 -> module invoegen -> daar de macro plakken.
De tekst in het rode gedeelte aanpassen volgens wens
Code:
Sub AutoOpen()
MsgBox "[COLOR="#FF0000"]ik ben malle Japie[/COLOR]", vbInformation, "Opgepast"
End Sub
 

Bijlagen

  • malle Japie.docm
    16 KB · Weergaven: 28
Ik maak de activiteitenkalenders voor een zorginstelling, omdat de activiteiten in grote mate gelijk blijven, kan er gemakkelijk met een sjabloon gewerkt worden.
Het is echter niet de bedoeling dat wanneer collega's aanpassingen maken (geschrapte/toegevoegde) ze het sjabloon overschrijven.
Ik denk ook, net als rogers, dat je een .doc of .docx bestand gebruikt, en niet een .dot, .dotx of .dotm (voor macro's). Een sjabloon is een standaarddocument dat je nooit opent, tenzij je dat wilt aanpassen, maar op basis waarvan je een nieuw document maakt. Sjablonen kun je vinden als je via de knop <Nieuw>, in het Navigatievenster kijkt; daar zie je een knop <Mijn sjablonen> en daar staan de sjablonen die je hebt opgeslagen in de sjablonenmap. Je maakt dan vervolgens een nieuw document aan, en kunt dus nooit een bestaande sjabloon overschrijven. "That's not gonna happen" zou een niet nader te noemen president dan zeggen :).
Een andere manier van sjablonen gebruiken is ze in een andere map zetten, bijvoorbeeld op een netwerkschijf, en mensen dat bestand laten openen met dubbelklikken. Dat gaat ook goed, want dan maak je ook een nieuw document op basis van die sjabloon. Maar als je op zo'n sjabloon rechtsklikt, zie je dat naast de (standaard)optie <Nieuw> je ook nog kunt kiezen uit <Bewerken> en <Openen>. Wat het verschil is? Geen idee...). En dán zit je dus wél in de penarie, want dan kunnen gebruikers de sjabloon wél veranderen en opslaan. Dat gebeurt óók als je de sjabloon opent via het menu <Openen> in Word en naar de map bladert en daar de sjabloon opzoekt: dan wordt de sjabloon óók geopend in bewerkingsmodus.

Het mooiste is dus om de sjabloon in de standaard map te zetten (twee opties: Gebruikerssjablonen voor lokaal gebruik, en Werkgroepsjablonen voor bedrijfssjablonen) zodat je altijd via de knop <Nieuw> een nieuw document maakt. Dan hoef je er ook geen macro's in je sjabloon op te nemen als dat verder niet nodig of handig is, en dwing je de gebruikers ook niet om de macrosettings aan te passen. Vaak staat de macrobeveiliging (zeker bij bedrijven) zo hoog dat je altijd meldingen moet wegklikken, wat extra last oplevert.
 
Ik heb dat sjabloon (.dotx) zelf gemaakt.
Dit betreft dus een activiteitenkalender, maar omdat deze activiteiten repeterend zijn (zelfde activiteiten op dezelfde dag), ben ik sjablonen aan het maken, met verschillende startdagen (de 1ste van de maand), dus daar heb ik er zeven van nodig.

Ik ben echter maar vrijwillig (onder andere) computerhulpje en het verzorgend personeel past daar waar nodig de kalender aan (geschrapte/extra activiteiten)
Deze wordt dan uitgeprint als boekje en onder de bewoners verdeeld.
Ik ben alleen bang dat ze op "opslaan" klikken in plaats van "opslaan als". En bij "opslaan" krijg je geen "bestand bestaat al"-waarschuwing en wordt mijn sjabloon dus overschreven.
En dan ben ik daar dus niet blij mee.:mad:
 
Nogmaals: wat je nu schrijft kan helemaal niet als je de sjabloon goed gebruikt. En dat is dus niet: sjabloon openen in Word. Sjablonen open je binnen Word via de knop <Nieuw>. Of dubbelklikken op de sjabloon, dan gaat het ook goed. Wat jij doet, of laat doen, is dus veruit de slechts denkbare werkwijze.
Misschien moet je een voorbeeldje meeposten, want de werkwijze met 7 sjablonen (voor elke dag van de week een neem ik aan) vind ik ook al dubieus. Dat moet makkelijk allemaal binnen één sjabloon kunnen, waarin je met een keuzelijst de startdag kiest.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan