• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Nullen achter mijn getal

Status
Niet open voor verdere reacties.

vrarno

Gebruiker
Lid geworden
20 nov 2011
Berichten
25
Beste lezers

Ik zou graag via getalnotatie mijn getallen (zie blad 2 "MAR") willen vervolledigen met nullen zodat mijn getal uit 5cijfers bestaat. Maar het is de bedoeling dat de nuller achter mijn getal komen bv. 55000 of 49100 of 21009 (dit getal is al in orde :)).

Naast de weergave van mijn getallen zou ik graag met de verticaal zoeken functie de omschrijving van die getallen willen laten weergeven. Maar die functie moet mijn getal notatie herkennen of ik nu 55 typ of 550 of 55000 moet hij altijd de omschrijving "krediet instellingen" weergeven zie blad 1

Mijn 2de probleem is niet het grootste probleem maar het is gewoon afentoe dan gokken hoeveel nullen normaal heb geschreven

Zoals u kunt zien mijn voorbeeld moet ik het exacte getal invullen namelijk 5500 om de omschrijving te laten weergeven.
Op lijn 6 ziet u als ik het correcte cijfer niet invul wordt zowel D als F ingevult. Terwijl als ik het juist getal invul, in dit geval 440 kom er in het vak D6 niets zoals het hoord
 

Bijlagen

  • Voorbeeld helpmij.xlsx
    29,6 KB · Weergaven: 43
Dat "vervolledigen" kan bijvoorbeeld met:
Code:
=(A4&HERHALING(0;5-LENGTE(A4)))*1
in C4 van MAR.
Echter,...dit levert wel gelijke getallen op bij (bv.) 200 en 2000; die worden beiden 20000.
Dus is hetgeen je wenst wel de juiste oplossing voor je probleem?
 
Waar moet ik die code ingeven ? En ben ik dan verplicht om in mijn eerst blad de volledige 5 cijfers te typen of is 3 voldoende als de laatste 2 toch nullen zijn ?

En op het eerst zicht zorgt dit niet direct voor een probleem omdat 200 en 2000 het zelfde willen betekenen.
 
Laatst bewerkt:
Vrarno,

Dit is een formule en die moet je in cel C4 (tabblad MAR) zetten.
Vervolgens kan je de formule naar beneden doortrekken (rechtsklik op zwarte stip rechtsonder in de cel en dan naar beneden slepen.

Groeten
 
SVP geen samengevoegde cellen. Geeft alleen maar ellende.
Kijk maar naar B1 en C1, en naar D, E F op 1e tabblad. Kolom C is dus overbodig.

Vraagje: waarom wil je die nullen hebben?

Groeten
 
Er zit geen structuur in het bestand *knip* Het lijkt mij een boekhoudkundige vraag over een rekeningschema. *knip*

Om je een beetje op weg te helpen zie in het bestandje hoe je het hoort op te zetten.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld helpmij.xlsx
    28,1 KB · Weergaven: 28
Laatst bewerkt door een moderator:
@VenA,

Graag alleen inhoudelijk reageren en niet de vraagsteller belachelijk proberen te maken.

Alvast bedankt,
Mastermindzh

 
@mastermindzh, Misschien heb ik het verkeerd verwoord, maar mijn verbazing blijft bestaan. Natuurlijk zonder de intentie om de TS belachelijk te maken en volgens mij had ik dat ook niet zo geschreven.
 
@ VenA

Bedankt voor je antwoord.

dit documentje is voor het school om mijn boekingen te verzamelen het is inderdaad iets boekhoudkundig. Ik ben Belgische student en ben er van bewust dat de boekhouding in Nederland iets anders wordt gedaan.

in mijn blad 1 ziet u een journaalpost. we moeten altijd iets debiteren en iets crediteren. Daarom ik het een verschuiving gebruikt en een "@" teken. Dit betekent dat alles boven het "@" teken wordt gedebiteerd en alles eronder wordt gecrediteerd. zo stijgt de bank (debet) en daald de leverancier(schuld daald) als je iets betaald.

Daarom vindt ik uw bestand een beetje onderduidelijker voor mijn toepassing
 
Laatst bewerkt:
@ Trainer

Als ik in Kolom C een spatie invul (zodat c nogaltijd "leeg" lijkt) verschijnt er een "@" teken. Alles na mijn "@" teken komt automatisch in F te staan wat de bedoeling is.

Ik ben geen mega crack in Excel, en ik ben er van bewust dat er andere manieren zijn om bepaalde dingen te doen maar dit is wat ik kan doen met mijn kennis :) en via helpmij kan ik veel bijleren over bepaalde functies als ik met problemen zit

De nullen maken het bestand duidelijker en gemakkelijker leesbaar omdat mijn ogen dan niet moeten verspringen
 
Laatst bewerkt:
Mogen de nullen ook VOOR het getal komen? Dan kun je via rechtermuisknop > celeigenschappen > getal > aangepast het type op "00000" zetten.

Als je vervolgens bijvoorbeeld 55 in de desbetreffende cel typt, dan wordt deze weergeven als 00055, 4940 wordt 04940, 1 wordt 00001 etc. etc.
 
De nullen maken het bestand duidelijker en gemakkelijker leesbaar omdat mijn ogen dan niet moeten verspringen

Is dat niet op te lossen door uit links te lijnen?
 
Is het niet beter om de opmaak van het getal 'xxxxx' (jou idee) te veranderen in 'xx.x.x.x'

Zie bijlage
 

Bijlagen

  • Voorbeeld helpmij-2.xlsx
    18,2 KB · Weergaven: 23
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan