keuze mogelijkheid

Status
Niet open voor verdere reacties.

ahkleine

Gebruiker
Lid geworden
1 mei 2014
Berichten
159
Ik vraag mij af is er een manier om m.b.v. vba code een query te definiëren waarbij je aan te kunnen geven welke velden je op wilt nemen in de query
 
Ja, die is er wel. Ik heb dat in de cursus Access zelfs beschreven :).
 
Octafish,

Wederom bedankt voor jou reactie. Ik krijg de indruk dat jij de enige bent die al die antwoorden verzorgd op het forum. Geweldig dat je dat doet, moet wel een dagtaak zijn. Ik ga kijken waar ik die cursus kan vinden

Groet Albert
 
Octafish,

Ik zie wel een, op moment dat ik naar het access forum ga, een keuzen naar allerlei posts m.b.t. de cursus. Ik kan de cursus echter niet vinden. Waar kan ik deze kopen of aankomen

groet Albert
 
Als je vanuit het hoofdmenu naar de Handleidingen gaat (pak een van de drie voorbeeldjes) en in de keuzelijst dan filtert op <Office Suite>, dan vind je bovenaan alle Access hoofdstukken. In Hoofdstuk 18 staat de door jou gevraagde oplossing. De cursus is (uiteraard) gratis en voor iedereen te downloaden.
 
Octafish,

Wederom bedankt voor jou geweldige hulp en geduld m.b.t. mijn lastige vragen. Ik heb de oplossing uit jou cursus hfdst. 18 in mijn database doorgevoerd het werkt. Echter, door mijn geringe kennis van VBA lukt het mij niet om de selectie van velde te beperken tot maar 1 veld, waarna van deze selectie 1 nieuwe tabel wordt gemaakt. Kun jij mij een tip geven. Het is mij wel gelukt om na elke veld selectie deze keuze in een variabele weg te schrijven en Vanuit die variabele wil een nieuwe tabel of query genereren
 
Kun je jouw db meeposten (uiteraard zonder privacy gevoelige informatie)? In beginsel is jouw vraag denk ik simpel op te lossen, doordat je bij een keuzelijst kunt aangeven of hij één waarde kan kiezen, of meerdere. Zet je de keuzelijst op één, dan is het sowieso niet mogelijk om dus meer velden te kiezen. Het aanmaken van een nieuwe tabel is dan niet zo moeilijk.
 
Bijvoorbeeld zo:
Code:
Sub MakeTable()
    CurrentDb.Execute "CREATE TABLE Personen (Voornaam CHAR(20), Achternaam CHAR(50), Geboortedatum DATETIME, CONSTRAINT Persoon UNIQUE (Voornaam, Achternaam, Geboortedatum));"
End Sub

Gebruik je een veld uit de keuzelijst als veldnaam, dan wordt dat zoiets:
Code:
Sub MakeTable()
    CurrentDb.Execute "CREATE TABLE t" & me.lstKeuzelijst & " (" & me.lstKeuzelijst & " CHAR"
End Sub
Wil je ook instellen wat voor soort veld je maakt, dan wordt dat een beetje lastiger, want dan moet je dat type dus uit de tabel halen waar je het veld uithaalt.
 
Veld kiezen

Octafish,

Ik heb een voorbeeld database bijgevoegd. Wat ik wil is dat wanneer ik het formulier frm_transacties geopend heb ik een knop heb waarmee ik kan aangeven met welk veld ik een nieuwe tabel, en nog beter een nieuwe query ik wil maken. Bijvoorbeeld in het form frm_transacties wil ik een knop die een query maakt met de velden datum en bedrag. Het lijkt misschien onzinnig wat ik wil, maar dit zou voor kunnen komen in bepaalde situaties
 

Bijlagen

  • Voorbeeld helpmij forum.zip
    103,3 KB · Weergaven: 26
Ik zou sowieso één query gebruiken en niet meer. En die query pas je dan steeds aan. Dus je verandert van de query alleen de SQL code m.b.v. het formulier. Ik zal dat er vanavond wel even inbouwen.
 
Ik snap niet precies wat je nu wilt bereiken. Ik zie sowieso geen keuzelijsten/knoppen waarmee je (tijdelijke) tabellen kunt maken, maar wel een formulier 9frm_transacties) waar een volgens mij nutteloze timer macro op zit. Die zou ik er dus gelijk uitslopen... En de formulieren frm_transacties_add en frm_transacties_change zijn toch identiek? Waarom dan twee formulieren gemaakt? Kan makkelijk op één formulier. Hetzelfde voor Relaties.
 
Octafish,

bedankt voor jou reactie. Allereerst de timer: die heb ik ingesteld om reden dat wanneer ik het invulformulier verlaat het bovenliggende formulier geupdate wordt met de nieuwe informatie. Hier ben ik ook niet gelukkig mee want door die timer is het heel moeilijk een record te verwijderen. Echter ik heb geprobeerd met een requery het formulier als jhet de focus krijgt bij te werken met de nieuwe informatie, maar dat werkt niet. Wat ik probeer te bereiken met een knop die (liefst) een query maakt met de gekozen veld(en)waarmee ik dan weer verder kan. Ik speel graag met de mogelijkheden van Access en Excel. het is dus geen zaak van levensbelang. Ik zou graag weten of het kan en hoe om wellicht in de toekomst te kunnen gebruiken. Het voorbeeld dat ik jou gezonden heb ias samengesteld door mij n.a.v. mijn wens om het te onderzoeken. Het zijn een 2-tal tabellen uit een aner database die ik wel gebruik en ik gewoon te lui ben om nieuwe tabellen te maken. Dat doe ik vaker zo
 
Ik zie nou dat je een formulier "Zoeken" hebt gemaakt, waar inderdaad netjes een tabel mee gemaakt kan worden. Wat is daar nu de bedoeling van?
 
Op het formulier zoeken zou ik de mogelijkheid willen hebben om i.p.v. dat de gegevens die je selecteerd met de 2 slectiemogelijkheden onderaan op het formulier worden getoond hiervan een query wordt gegenereerd
 
Maar dat doet hij nu ook, in de keuzelijst. Wat wil je er nog meer mee dan?
 
Ik wil die query eventueel gebruiken om overzichten te maken, die in een nieuw te maken formulier of rapport gebruikt kunnen worden
 
Een formulier of rapport is een statisch object; dat kun je wel met wisselende velden en namen maken, maar is nogal omslachtig en nauwelijks rendabel als je kijkt naar de tijd die dat kost. Dus mijn advies is: maak rapportages en formulieren op een vaste query of tabel, met vaste velden en namen. Dat je dan de inhoud van die query kunt aanpassen, is niet hetzelfde als de complete query aanpassen. Dat is een doodlopende weg.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan