wordpad

Status
Niet open voor verdere reacties.

jobo182

Gebruiker
Lid geworden
3 apr 2004
Berichten
817
hallo, graag zou ik het lettertype standaard wijzigen in Ecofont Vera Sans - 10, nu als ik wordpad open staat er telkens Calibri - 11
ik vind nl nergens in het menu om dit lettertype als standaard in te stellen,
mijn vraag dus: hoe is dit te wijzigen, ik werk met windows 10 home
 
De bijlage opent met Ecofont Vera Sans - 10
Gebruik deze als sjabloon. (eerst uitpakken)
 

Bijlagen

  • WordPad sjabloon.zip
    339 bytes · Weergaven: 67
hallo, moet ik nu steeds dit WordPad sjabloon.rtf openen om een document in Wordpad te maken ?
en dit dan opslaan als met de extensie b.v. docx;

want als ik wordpad normaal open is het lettertyp calibri 11

ik zie geen optie om het standaard lettertype calibri 11 te wijzigen, zoals wel kan in Word of LibreOffice Writer.
 
Net als Word een 'standaard' sjabloon heeft (normal.dot, normal.dotx etc) heeft Wordpad dat ook: default.rtf. Als je dat verandert, en de sjabloon toevoegt aan de startoptie van de snelkoppeling, worden je nieuwe standaardinstellingen daaruit gelezen.
PHP:
"%ProgramFiles%\Windows NT\Accessories\wordpad.exe" C:\Default.rtf
 
ik zou niet weten hoe en waar ik wat moet veranderen, kun je me dat aub uitleggen ?
ik zie ni in die map dit staan:
wpad.JPG
 
Maak een snelkoppeling op je bureaublad naar Wordpad (kun je vanuit jouw schermlocatie doen) en open daarvan de eigenschappen. Daar zet je dan de verwijzing neer zoals ik die heb aangegeven; uiteraard met de voor jou van toepassing zijnde locaties. Ik heb ‘m getest met de (hernoemde) sjabloon van dotchie, en dat werkt dus perfect.
 
Laatst bewerkt:
ik heb en snelkoppeling gemaakt van WordPad sjabloon.rtf, deze staat nu op het buroblad, kan deze dus openen, tekst maken en opslaan als bv .doc
dus het werkt zo
op jouw manier lukte het me niet,
dank voor de info
 
Je moest ook niet een snelkoppeling van de sjabloon maken, maar van het programma. Dan werkt het prima. Wel uiteraard het correcte pad naar de juiste sjabloon toevoegen.
 
het wil me niet lukken, zie printscreen

wpad1.JPG

als ik een snelkoppeling maak van wordpad.exe op het buroblad, dan zie ik bij genschappen
WPAD.JPG

dit werkt dus niet.
weet niet wat ik fout doe
 
Is hier nog wat te halen. Ik kan alles veranderen, opslaan en het blijft zo als het is na die verandering klik
 
Laatst bewerkt:
ik gebruikte geen spaties, maar ik heb nu een koppeling via taakbalk/werkbalken gemaakt,
en hoef nu maar op die koppeling te klikken en wordpad opent met het sjabloon, zie
koppeling.JPG

ik ben zo tevreden;

dank voor de info
 
Verrekte goed geflikt. Toppertje ben je. :D:thumb: Mooi weekend.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan