• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel: Gevensvalidatie lijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

BeastLife

Gebruiker
Lid geworden
28 mei 2018
Berichten
48
Hallo allemaal,

ik heb een probleem met een gegevens validatie lijst. ik wil tekst uit keuzelijst tekst kiezen en dan komt een waarde bv:

1 = inplannen, 2 = uitvoeren, 3 = niet uitvoeren.

als ik op een cel klik dan komt een keuzelijst met drie teksten ( inplannen, uitvoeren en niet uitvoeren ) ik kies inplannen dan komt 1 in een cel zonder tekst!

weet jullie wel hoe moet? kan jullie mij even uitleggen hoe werkt dat met formule?

ik ben doof en sorry voor lastige taal.
Hopelijk begrijpen jullie mij wel wat ik bedoel :)
 

Bijlagen

  • bijvoorbeeld excel.xlsx
    8,9 KB · Weergaven: 44
Nee. Niet geheel duidelijk.
Kijk eens naar de bijlage. Is het zo de bedoeling?
 

Bijlagen

  • bijvoorbeeld excel.xlsm
    15,2 KB · Weergaven: 49
Ja, dat bedoel ik. kan je mij uitleggen hoe jij dit gedaan hebt.

alvast bedankt voor een hulp
 
1. Geef het bereik I1:I3 met de statussen een naam. Kijk eventueel hier: http://www.excellerend.nl/naambereiken.html hoe dat moet. Ik maak gebruik van de naam Status.
2. Gebruik de naam als bron in de validatie.
3. Plak onderstaande VBA-code achter het betreffende werkblad. Kijk eventueel hier: http://www.flrsnttn.nl/blog/?page_id=176#worksheetmodule (punt 3) hoe dat moet. Merk op dat in de code verwezen wordt naar het benoemd bereik Status
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    If Intersect(Target, Range("B:F").SpecialCells(xlCellTypeAllValidation)) Is Nothing Or Target(1) = "" Then Exit Sub
    Application.EnableEvents = False
    Target.Value = Application.Match(Target.Value, [Status], 0)
    Application.EnableEvents = True
End Sub
 
Laatst bewerkt:
Aha, VBA! Dat had ik niet in gedacht. Top uitgelegd en snelle reactie. Ik had dit VBA nodig voor mijn werk. Getal was bedoeld voor jaarplanning koppelingen, en laten kleuren.

Nogmaals bedankt voor hulp en morgen kan ik aan slag. Topic mag nu sluiten
 
Je kunt zelf in de eerste post het topic sluiten.
 
Hoi,

Het werkt erg goed met VBA maar ik heb nog een vraag:

kan ik getal kiezen?
bv: 1 = inplannen, 10 = uitvoeren, 20 = niet uitvoeren.

ik probeerde met rij getal, het werkt niet en kreeg een cel met N/B

kan iemand mij helpen? dank u
 
Als je getallen toevoegt zoals getoond in de bijlage en de VBA-code aanpast zou het moeten werken.
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    If Intersect(Target, Range("B:F").SpecialCells(xlCellTypeAllValidation)) Is Nothing Or Target(1) = "" Then Exit Sub
    Application.EnableEvents = False
    Target.Value = Application.VLookup(Target.Value, [Status].Resize(, 2), 2, False)
    Application.EnableEvents = True
End Sub
 

Bijlagen

  • bijvoorbeeld excel.xlsm
    15,5 KB · Weergaven: 40
Laatste vraag volgens mij:
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    If Intersect(Target, Range("D:ND").SpecialCells(xlCellTypeAllValidation)) Is Nothing Or Target(1) = "" Then Exit Sub
    Application.EnableEvents = False
    Target.Value = Application.VLookup(Target.Value, [VOVstatus].Resize(, 2), 2, False)
    Target.Value = Application.VLookup(Target.Value, [Bevplanstatus].Resize(, 2), 2, False)
    Application.EnableEvents = True
End Sub

ik had er twee apart status aangemaakt en VBA heeft mij niet geluk.
ik heb dat niet goed gedaan, sorry ik moet meer leren met VBA, wil jij mij weleens helpen?
 
Laatst bewerkt:
Werkt dit voor je?
 

Bijlagen

  • bijvoorbeeld excel.xlsm
    16,1 KB · Weergaven: 55
Ja, ik kan dit prima gebruiken.

ook interesse in VBA, dank je voor je tijd!
 
Ik heb een vraag: hoe kan ik de keuzelijst iets breed maken? hij is te dun.
zie afbeelding:
Knipsel111.JPG
 
Je bedoelt: hij is te smal :)
De breedte van de validatielijst hangt samen met de breedte van de cel. Maak de cel breder en de validatielijst wordt het ook. Dat is de enige oplossing.
 
Je weet niet hoe je de kolom breder moet maken?
 
Kolom breed maken weet ik wel hoe moet maar ik wil hem wat smaller voor getallen en keuzelijst moet breed houden als tekst leesbaar is.
zoals foto staat wil ik houden maar het lukt mij niet in andere excel
 
Misschien kun je iets met de zoomfunctie. In mijn versie van Excel (2007) zit een schuifbalk rechtsonder op de statusbalk. Anders CTRL + scrollwieltje op de muis.Zoomfunctie.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan