• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorraadschecklijst bij meerdere samenstellingen

Status
Niet open voor verdere reacties.

skystormer

Gebruiker
Lid geworden
8 mrt 2011
Berichten
194
Goedemorgen allen.
Hoe deze te verwoorden hoe het te noemen was al een lastige.
Ik wil graag een soort van afstreeplijst maken voor achter bij onze voorraad. (nu werken we nog met een lading papier waar je U tegen kan zeggen en daar wordt niemand vrolijk van)

Ik wil dus een overzichtje maken waarin gelijk te zien is, wat nodig is uit de voorraad en waar zij deze kunnen vinden.

Issue:
Voor bepaalde klanten hebben we eindproducten, die moeten gecontroleerd worden of deze op voorraad liggen, indien deze niet op voorraad liggen dan wordt gekeken of een bepaald onderdeel van dit product op voorraad ligt. Dit onderdeel kan ook weer een samenstelling zijn (wat in theorie ook een eindproduct kan zijn). Is deze er niet, moeten ook hier weer de onderdelen van gezocht worden. Een onderdeel kan op deze manier meerdere keren voorkomen in verschillende deelsamenstellingen voor het zelfde eindproduct.
Ik heb een Excel bestandje gemaakt waar ik al wat langer op heb gezeten met wat ik zoek.
Een database dump is geen optie voor me. Aangezien in welke database ik ook zou zoeken, zou ik niet de gegevens terug kunnen halen hoe een samenstelling is opgebouwd. (dit wordt namelijk nergens vastgelegd, behalve in enkele pdf overzichten)

Bijkomend issue waar je niet omheen kan gaan. Tabblad samenstellingen zal handmatig gevoed worden, dit met name van de vele samenstellingen wat niet uit ons systeem te halen zal zijn (linken). (update 1-6-2018, in deze heb ik een sleutel toegevoegd zodat in kolom A geen dubbele waarden geplaatst kunnen worden.)

Als iemand mij zou kunnen helpen, zou ik zeer dankbaar zijn. (ben volgende week namelijk ruim een week uit de running, maar wilde toch iets nuttigs gaan vullen met gegevens (bezigheidstherapie om het zo te noemen)

Ik heb het overigens opgegeven om de checklijst zo te splitsen dat de deelsamenstellingen ook nog eens apart zichtbaar staan, dus dat je een witregel krijgt na elk eindproduct. (als dit mogelijk is zou het helemaal top zijn)

Edit: 1-6-2018.

Toevallig gisteren nog een interessant voorbeeld gehad.
Artikel A bestaat uit: 1x artikel C en 1x artikel D.
Artikel B bestaat uit: 1x artikel C en 1x artikel D.
Toch is het voor deze zelfde klant een ander eindartikel. Terwijl datgeen toch fysiek hetzelfde is.

Bekijk bijlage Voorraadcheck opzet.xlsx)
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik heb een opzet voor je gemaakt.

Zie bijlage: Bekijk bijlage Voorraadcheck opzet (aangepast).xlsx

Is dit wat je zoekt?

Opmerking Excel bestand:
- Het feit dat er x-mogelijkheden zijn qua samenstellingen maakt het in mijn ogen bijna onmogelijk om dit goed uit te werken in Excel.

Nog wel een opmerking/advies die niets te maken heeft met het Excel-bestand:
- Als het proces wat je nu omschrijft zo veel papier en mogelijk tijd kost. Is het dan niet het overwegen waard om dit met het management te bespreken om ze in te laten zijn dan een nieuwe voorraadsysteem mogelijkheden biedt. Ik zou hier een business case van maken (als manager). Ik snap goed dat dit een flinke investering zal zijn, maar wellicht door te innoveren bespaar je weer in papier en loonkosten. (etc..)

Mvg, Jos
 
Ik wilde gaan zeggen dit ziet er zeer interessant uit en te gebruiken. Hier had ik inderdaad nog niet aan gedacht op deze manier.
Maar helaas zie ik een probleem ontstaan wanneer in een deelsamenstelling nog een deelsamenstelling zit. Deze opzet houdt alleen rekening met de samenstelling van het eindproduct en hoe deze is opgebouwd. (voorbeeld zoals uit mijn bestand. Stel in koek zou ook suiker zitten. Zou deze suiker niet in de formules worden meegenomen.)
Dit is het deel wat het voor mij ook extra lastig maakt.

Tijd kost het zeker en papier ook, echter een nieuw voorraadsysteem gaat het in deze niet worden. Omdat dit maar bij ca. 1% van ons klantenbestand gebeurd. 1 order invoeren kan dan zelfs al een halve dag kosten. Zelfs de klanten hebben al moeite hiermee in hun eigen systeem. (en daarna moet het nog naar ons magazijn om dus te kijken wat er wel niet op voorraad ligt)

Echt bedankt voor je opzet Jos. Zeker iets waar ik wel mee moet gaan "spelen" om te kijken of ik er iets mee kan.
 
hallo sky, ik zit net even naar je voorbeeld te kijken.
in je voorraadlijst staat in je onderdelen geen koektrommel, maar wel suiker.
in je samenstellingen staat suiker uitgesplitst in tasje .
dus in je voorraadlijst komt geen suiker te staan maar wel tasje.

ps is vba een optie ? dat maakt het een stuk eenvoudiger. (voor mij)
 
Laatst bewerkt:
Maar helaas zie ik een probleem ontstaan wanneer in een deelsamenstelling nog een deelsamenstelling zit. Deze opzet houdt alleen rekening met de samenstelling van het eindproduct en hoe deze is opgebouwd. (voorbeeld zoals uit mijn bestand. Stel in koek zou ook suiker zitten. Zou deze suiker niet in de formules worden meegenomen.)
Dit is het deel wat het voor mij ook extra lastig maakt.

Dit is ook wat ik bedoelde met wat in mijn ogen erg lastig is om in Excel uit te werken.

Ik ben zeer benieuwd naar de oplossing van sylvester-ponte. (als vba een optie is natuurlijk)
Ik gebruik zelf niet heel veel Vba, dus ben altijd nieuwsgierig hoe anderen het probleem "tackelen".
 
VBA is zeker geen probleem. Alleen mijn kennis is zeer beperkt op dat gebied.
In mijn eigen werkbestand (een beetje geupdate) was ik al blij dat ik een code kon maken (aan de hand van voorbeelden uit het verleden) waarmee ik kan voorkomen dat ik dubbele gegevens per ongeluk kan invoeren in het 2e tabblad. Niet op de manier zoals het hoort maar werkbaar voor mij. (namelijk door cellen automatisch aan te vullen met gegevens uit de andere kolommen als de het artikelnummer al voorkomt, welke voor mij voldoende is aangezien deze data invoer voornamelijk bij mij komt te liggen)

Koektrommel is inderdaad geen onderdeel. Echter stel ik zou later bijvoorbeeld het artikel koekjeskast toevoegen, waar 3 koektrommels in zitten. Dan zou koektrommel wel een onderdeel gaan worden.
Dus op dat moment kan het zijn dat er koektrommels op voorraad liggen. Liggen die er niet, moeten de medewerkers gaan kijken of de onderdelen van de koektrommel wel op voorraad liggen. Vervolgens als 1 onderdeel van de koektrommel ook weer uit verschillende onderdelen bestaat, moet ook dat weer daar gebeuren.

Op de 1 of andere manier gaat dit altijd fout in ons voorraadsysteem en er een zeer werkintensieve manier is bedacht om dat op te lossen. (welke ze nu al jaren doen)
 
de koektrommel moet er uit blijven, maar in de lijst moet wel koek staan en ook zijn onderdelen. (dan staat koek er eigenlijk 2 maal in)
 
hier een voorbeeldje van wat jij ongeveer wil:
let op als er lege cellen in je samenstellingstabel zitten ( als je bij de koekjes trommel het koeknr leeg maakt) ,
dan wordt het programma af gekapt. dus geen lege cellen in de samenstelling.
als je dat toch wil dan moet je dat aangeven. dan wijzigt iemand of ik het programma.
 

Bijlagen

  • Voorraadcheck opzet 1.xlsm
    23,9 KB · Weergaven: 39
deze is eenvoudiger en minder kritisch op lege cellen
 

Bijlagen

  • Voorraadcheck opzet 2.xlsm
    24,6 KB · Weergaven: 47
Dag Sylvester,
Ik ga hiermee puzzelen. Heb al een eerste opzetje gemaakt op me werk en de eerste verzoekjes komen al binnen.
Maar iets waar ik zelf uit moet gaan komen. (want bij god ik heb geen idee of een macro dit zou kunnen)
Ze willen niet de onderdelen zien welke een samenstelling zijn, deze liggen er schijnbaar niet (alhoewel volgens het systeem ze er wel ooit hebben gelegen bij sommige.)

Dank je voor jullie insteek. Ik ga even kijken hoe ik dit ga tackelen. (waarschijnlijk iets met de data invoer.)

Opgelost, mijn vraag is opgelost.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan