Van Excel naar Calc omzetten van een formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

dekker75

Gebruiker
Lid geworden
25 apr 2018
Berichten
8
Hallo,

Ik ben langzamerhand de boel van Microsoft naar OpenOffice aan het omzetten. De tekstverwerker doet nu wat Word ook deed alleen in Calc loop ik tegen een probleem aan. Ik heb het beheer over 2 competities die ik in Excel beheer. Na een aantal wedstrijden worden alleen de 5 beste uitslagen meegenomen in de rangschikking, zodat de slechtste uitslagen vergeten mogen worden.
In Excel gebruik ik de volgende formule:
Best of 5 formule

=ALS(AANTAL(B3:K3)>=5;SOM(GROOTSTE($B3:$K3;{1;2;3;4;5}));0)

Waarin B3 t/m K3 de uitslagen zijn die zijn gescoord.

In Calc werkt helaas deze formule niet. Kan iemand mij helpen om dit wel goed te krijgen? Waarvoor alvast mijn hartelijke dank.
 
openoffice of libreoffice?

Een alternatief is (iig in libreoffice)

Code:
=SUMPRODUCT((B3:K3*1)*(RANK(B3:K3;B3:K3)<6))

*edit* alternatief voor het optel deel, ik neem aan dat je de voorwaarde eromheen kan breien :p

Het bevat trouwens 1 kleine MAAR (dat ook een probleem is in excel) als alle lage scores exact hetzelfde zijn.

*edit 2*
Overigens werkt in libreoffice jouw constructie prima maar moet uitgevoerd worden als matrix formule (control-shift-enter)
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor uw reactie. Ik gebruik LibreOffice in mijn geval.
De voorgestelde oplossing geeft in Calc #WAARDE! Er zit nog ergens iets niet goed. Kan ik u het bestand ook toe mailen?
 
Je kan het bestand hier plaatsen in een post. Ik vermoed ergens een klein dingetje (mijn voorbeeld is ENgels, als je nederlandse code gebruikt moet je het mogelijk iets aanpassen).

Maar zoals ik aangaf, jouw constructie werkt in principe ook als je hem invoert als matrix. mogelijk moet die in context iets worden aangepast
 
Bestand voor Calc

Ik hoop dat het goed is gegaan. Ik heb hierin nog niet zoveel ervaring.
 

Bijlagen

  • Heerengooien 2018.ods
    9,7 KB · Weergaven: 92
Oude methode in Excel

=als(aantal(b3:k3)>=5;som(grootste($b3:$k3;{1;2;3;4;5}));0)
 
Zie cel M4 in mijn bijgevoegde document, dan zie je dat het ook werkt in LO
 
Heerengooien in Excel

Bedankt voor je input, maar ik zie niet het resultaat van d beste 5 uitslagen. Ik heb het excel bestand bijgevoegd, zodat je kunt zien wat de uitslagen moeten worden.
Ingeval Dhr. A zijn de beste 5 uitslagen in de cellen (toevallig) C2 t/m G2 en dit geeft de cel M2 ook aan en negeert de andere cellen
 

Bijlagen

  • heerengooien in excel.xlsx
    10,5 KB · Weergaven: 91
Laatst bewerkt:
uhm ik begrijp het niet meer, je voorbeeld dat je poste was voor mevr B, waar zowel in excel als in LO 13.8333 uitkomt?
 
Zoals ik in mijn eerste bericht al had aangegeven, is het de bedoeling dat van alle uitslagen alleen de beste 5 daarvan tellen voor de einduitslag. De formule in Excel doet dat ook prima. Helaas werkt dit niet in Calc. Vandaar dat ik vroeg hoe dit in Calc moet gebeuren. Sorry als ik niet duidelijk geweest ben. Hopelijk is het nu wat duidelijker voor u.
 
#NAAM? als uitslag

Ik krijg als ik die formule in Calc zet, de uitslag #NAAM?
Wat doe ik dan fout?
 

Bijlagen

  • Heerengooien 2018.ods
    9,8 KB · Weergaven: 80
Grootste() bestaat niet in Calc moet GROOT() zijn. Open jouw bestand in #9 eens in Calc en kijk dan of het wel werkt.
 
Anders dan in Excel kun je de 5 beste resultaten niet in één keer vermelden.

Excel doet dit : grootste($b3:$k3;{1;2;3;4;5}

In Calc moet je dus de 5 beste resultaten bij elkaar optellen.

Code:
=ALS(AANTAL(B2:K2)>=5;GROOTSTE($B2:$K2;1)+GROOTSTE($B2:$K2;2)+GROOTSTE($B2:$K2;3)+GROOTSTE($B2:$K2;4)+GROOTSTE($B2:$K2;5);0)

Dat geeft Dhr A een totaal van 17,0833333333

Bekijk bijlage Heerengooien 2018._dg.ods

ps: Foutmelding #NAAM betekent waarschijnlijk dat je de formule als matrixformule hebt ingevoerd (dan staan er accolades aan begin en einde van de formule)

EDIT; #NAAM komt in dit geval door de | die je tussEn de cijfers hebt geplaatst. Calc kan daar niets mee.

EDIT2: Oplossing voor Apache OpenOffice
 
Laatst bewerkt:
SUPER, deze oplossing werkt (trouwens ook in OpenOffice, maar dat terzijde)
 
Anders dan in Excel kun je de 5 beste resultaten niet in één keer vermelden.

Excel doet dit : grootste($b3:$k3;{1;2;3;4;5}

Sorry maar dat werkt dus ook gewoon in LO zoals mijn aangehechte file in een eerdere post duidelijk laat zien. Prima dat je met een andere oplossing komt, maar graag geen desinformatie over de applicaties
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan