Computer gehackt

Status
Niet open voor verdere reacties.

Myclos81

Gebruiker
Lid geworden
17 nov 2007
Berichten
157
Beste

deze week computer proberen te herstellen, Windows 10 die gehackt was.
Linux Mint opgezet. Dacht dat daarmee het probleem zou opgelost zijn maar deze werd dan blijkbaar ook gehackt. Nochtans volledige C-schijf gewist.

Iemand enig idee hoe dit komt? Is dit dan de MBR die ook gehackt is en ze zo altijd kunnen binnenkomen?
Codes van netwerkprovider en Wifi ook veranderd. Toch blijft probleem.

Tips zijn zeer welkom !

M81
 
Verschillende dingen. Als er getypt wordt dan wordt dit direct gewist. Ik kan niet aan mijn C-schijf. Toetsenbordnaam werd gewijzigd. Bureaubladachtergrond veranderd. PC begint over zijn toeren te blazen...
 
Linux Mint erop gezet.....hoe dan?
Oh en heel belangrijk, welke versie en waar je heb je deze vandaan?? Er zijn namelijk besmette ISO's op "de markt" gekomen vanuit 2016. Wellicht worden die nog steeds verspreid.
Dus altijd via de officiële kanalen downloaden: hier dus: https://linuxmint.com/
en neem de laatste officiële versie.

Heb je de hele schijf wel geformatteerd voordat je Linux Mint erop gezet hebt?
En hoe kom je erbij dat je pc is gehackt?

Iets meer info zou wel geweldig zijn. Linux Mint hack je niet zomaar, dus ik denk dat er iets anders aan de hand is.
Tenzij je dus iets hebt gedaan wat wij niet weten.
 
Laatst bewerkt:
Beste helpers, doe wat moet als jullie zin hebben.
Dubbelpost is niet aan mij besteed.
Hier
 
Linux Mint erop gezet.....hoe dan?
Oh en heel belangrijk, welke versie en waar je heb je deze vandaan?? Er zijn namelijk besmette ISO's op "de markt" gekomen vanuit 2016. Wellicht worden die nog steeds verspreid.
Dus altijd via de officiële kanalen downloaden: hier dus: https://linuxmint.com/
en neem de laatste officiële versie.

Heb je de hele schijf wel geformatteerd voordat je Linux Mint erop gezet hebt?
En hoe kom je erbij dat je pc is gehackt?

Iets meer info zou wel geweldig zijn. Linux Mint hack je niet zomaar, dus ik denk dat er iets anders aan de hand is.
Tenzij je dus iets hebt gedaan wat wij niet weten.


Hoe dan? Wel met een opstart USB stick.
Kan wel zijn dat dit een oudere versie is, ik download de nieuwste. Via terminal had ik wel de dist-upgrade laten lopen, installeert hij dan niet de nieuwste versie?
 
Met een usb stick. Oké, dan weet ik dat. Er zijn nog andere wegen.

Via terminal had ik wel de dist-upgrade laten lopen, installeert hij dan niet de nieuwste versie?
Als er iets niet goed zit in die oude versie en je update dit, dan hou je die fout.

Beste is altijd, echt ALTIJD de laatste LTS versie te nemen en te downloaden.
Dat is voor nu 18.3.

In Mint kan je tegenwoordig wel updaten naar een nieuwere versie als het in de lijn van ht getal ligt. Dus als je 18.0 hebt geïnstalleerd, kan je door naar de nieuwste 18.3
Maar het gaat niet van 16 naar 18 als je begrijpt wat ik bedoel. Is ook niet aan te raden als het wel kan. Verse install is altijd beter.
 
Beste helpers, doe wat moet als jullie zin hebben.
Dubbelpost is niet aan mij besteed.
Hier

Je had ook gewoon even een moderator kunnen mailen/pben ipv zo dit te schrijven in deze topic.
Het komt vaker voor dat men het ook ergens anders vraagt, wie houdt dat in de gaten? Ik niet, heb meer te doen namelijk.
Overigens heb ik in die betreffende post hetzelfde geschreven, waar gaat het over??!!
 
Inderdaad Femke. Vind ik ook. Sommige mensen hebben niks anders te doen blijkbaar.

Intussen nieuwe Linux Mint geïnstalleerd, andere schijven geformatteerd en Firewall van Linux ingesteld. Inkomende verbindingen geweigerd.
 
Ja, met die info kan ik weinig. Ben wel steunpunt maar moet toch meer info krijgen.

Standaard staat de firewall niet aan, want achter de poorten die vanaf het internet bereikbaar zijn, liggen standaard geen diensten te luisteren die de poort openhouden. Een aanvaller kan niks beginnen zonder een luisterende dienst die een poort openhoudt.

Kortom: de firewall aanzetten is in een standaardinstallatie van Ubuntu en Linux Mint niet nodig. Echter, je installeert natuurlijk wel zaken en zo, dus het is verstandiger om hem wel aan te zetten. Dat gaat zo:

Open terminal en zet daarin:
Code:
sudo ufw enable
dan enter, tik je wachtwoord in, enter en klaar. Verder niets instellen of wat dan ook.

ps. inkomende verbindingen geweigerd, dan is er iets met je router/modem of zelfs wifi als je daarmee werkt, en ligt het echt niet aan je linux mint.
Als je even naar stuurprogrammabeheer gaat en laat zoeken naar hardware, kan het zijn dat daar je wifi staat en dat je die nog moet installeren van daar uit.
 
Laatst bewerkt:
Ik bedoel dat ik de firewal heb aangezet en inkomende verbindingen heb geweigerd.

Als er nu nog iets gebeurd, dan kan het niet anders of de malware zit in geheugen of MBR of waar het ook nog kan zitten.
 
Oh zo, verkeerd begrepen ;)
Ik ben benieuwd. Router wel oké?
 
Dus u bent gehackt ?
Waaraan denk je dat je gehackt bent.

Nu kan je een andere pc installeren met linux kali dan kan je met standaart install netwerksniffen en kali zou altijd vrij up to date moeten zijn van beveiliging.
Verder na het hebben van zo'n installatie zou de tegenpartij wel wat rustiger worden vermoed ik.

Eerst moet je http://ncsc.nl verwittigen indien u van nederland bent ...
in belgie is het http://meldpunt.belgie.be

maar je moet maken dat je duidelijk bewijs hebt zodat je naar strafrechtelijke vordering kan komen.
 
Laatst bewerkt:
Geen idee waar jij het over hebt kenikavanbis, maar de TS heeft Linux Mint geïnstalleerd en dat is oké gegaan.
 
de oorzaak "this lec tsie"
maar als ik dit
"Linux Mint opgezet. Dacht dat daarmee het probleem zou opgelost zijn maar deze werd dan blijkbaar ook gehackt."
lees ik dat het probleem na de frisse wind van mint nog aanwezig is , het lijkt mij ook ergens iets niet te kloppen maar ik ga er vanuit dat ook exploit's voor linux bestaan.
dus
 
Intussen nieuwe Linux Mint geïnstalleerd, andere schijven geformatteerd en Firewall van Linux ingesteld. Inkomende verbindingen geweigerd.

Als er nu nog iets gebeurd, dan kan het niet anders of de malware zit in geheugen of MBR of waar het ook nog kan zitten.
Dan heb je deze posten gemist denk ik.
 
Start eens een Live-Linux DVD en maak de probleem schijf eerst echt los.
Kijk eens of dan de problemen nog optreden?
Ook.... dan is er helemaal niks gehackt.... want de MBR van de probleemschijf is er niet... die is losgekoppeld...
Er is nog geen echt bewijs van hacken boven tafel gekomen en wat er is, is flinterdun.
Dan heb je mogelijk problemen met jouw moederbord of met je RAM-reepjes.
Kan me nog een verhaal van mijn collega herinneren: zijn virusscanner sloeg telkens compleet op hol...
Oei dacht ie eerst... wat heb ik nu binnen gekregen....
En.. niks daarvan..
Wat was het dan wel?
Een van de RAM-reepjes was rot.... en dan krijg je dus een inconsistent data verkeer met veel failures, die kan een virusscanner als een indringer opvatten.....
Reepje vervangen: probleem op gelost.
Dus kijk even verder met je digitale neus dan die lang is... of laat iemand helpen die er meer verstand van heeft.
RAM testen: memtest86, google ff.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij is het opgelost hoor, hij schrijft toch nogmaals
Intussen nieuwe Linux Mint geïnstalleerd, andere schijven geformatteerd en Firewall van Linux ingesteld. Inkomende verbindingen geweigerd.
Als er nu nog iets gebeurd, dan kan het niet anders of de malware zit in geheugen of MBR of waar het ook nog kan zitten.

Dus laten we nu gewoon eens afwachten of we weer een bericht an de TS krijgen dat alles nog goed werkt f niet. Dit is erg verwarrend zo.
 
Iemand die Linux kan installeren en zelfs met fw overweg kan, kan dit best aan.
En ons beider inschattingen hebben dezelfde mate van bewijs ervan: geen dus.
Ik voel me net zo vrij dus om dit te schrijven.
Het voelt voor mij dus niet fijn aan dat je zo nodig op de mod stoel gaat zitten.
 
Laatst bewerkt:
Zo bedoel ik het helemaal niet, jammer dat je dit zo voelt. Ik bedoel alleen maar dat de TS het nu voor elkaar heeft, en als hij weer denkt gehackt te zijn, dan lezen we dat vanzelf.

Sorry voor mij verkeerde bewoordingen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan